ابوبکر به عرب نیوز گفت: «سوالات زیادی در مورد زندگی این ساکنان که هر روز از بلای جنگ فرار می کردند، خانه ها و دارایی هایشان در آتش سوخت و به شیوه های غم انگیزی جان باختند، به ذهن من خطور کرد. این سؤالات مربوط به این بود که آنها چگونه روزهای خود را زیر غرش هواپیماها و انفجارهایی سپری کردند که آنها را مجبور به ترک خانه هایشان کرد و چگونه نفرین آوارگی زندگی آنها را تسخیر کرد.»

به گزارش جماران،  فیض ابوبکر، عکاس مستقل سودانی، بحران در کشور خود را که در آوریل 2023 آغاز شد، مستند می‌کند. نیروهای مسلح سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان، رئیس‌جمهور بالفعل سودان، از آن زمان تاکنون درگیر نبرد با نیروهای پشتیبانی سریع شبه‌نظامی تحت رهبری محمد حمدان دقلو  هستند. علیرغم خطر بسیار زیاد، ابوبکر احساس کرد مجبور است با دوربین خود به خیابان ها برود تا فاجعه ای را که در شهر زادگاهش خارطوم رخ می دهد و تأثیر رقابت تلخ ژنرال ها را بر شهروندان تحت محاصره اش ثبت کند.

ابوبکر به عرب نیوز گفت: «سوالات زیادی در مورد زندگی این ساکنان که هر روز از بلای جنگ فرار می کردند، خانه ها و دارایی هایشان در آتش سوخت و به شیوه های غم انگیزی جان باختند، به ذهن من خطور کرد. این سؤالات مربوط به این بود که آنها چگونه روزهای خود را زیر غرش هواپیماها و انفجارهایی سپری کردند که آنها را مجبور به ترک خانه هایشان کرد و چگونه نفرین آوارگی زندگی آنها را تسخیر کرد.»

به گفته سازمان ملل، سودان اکنون در چنگال بزرگترین بحران آوارگی داخلی در جهان است و میلیون‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، از جمله ابوبکر که ابتدا با خانواده‌اش به مصر پناه برد. پس از چند ماه، او به سودان بازگشت تا در چندین خبرگزاری کار کند اما در یک نزاع با طرف های درگیر دوباره زخمی شد. پس از اینکه  بهبود یافت، او و خانواده اش به کاسالا، واقع در شرق سودان، نزدیک به مرز اریتره نقل مکان کردند. ابوبکر با AFP، لوموند، و نیویورک تایمز کار کرده است. قبل از درگیری، او برنده جایزه ورلد پرس فوتو 2022 در رده «آفریقا» بود. حالا او فقط برای زنده ماندن تلاش می کند.

ابوبکر گفت: وضعیت بسیار بدتر از قبل است. زندگی به دلیل کمبود غذا و معیشت بسیار دشوار است. خطر قحطی در تمام نقاط کشور وجود دارد.

حتی در زمان آوارگی، ابوبکر به عکاسی از درگیری در اطرافش، به ویژه تأثیر آن بر غیرنظامیانی که مجبور به ترک خانه های خود هستند، ادامه داده است. او گفت: من سعی می‌کنم داستان‌های آن‌ها را مستند کنم، اما به دلایل امنیتی عکاسی از آن بسیار دشوار است. من همه چیز را در طول جنگ از دست دادم، از جمله بیشتر تجهیزات عکاسی ام. وضعیت روانی من هر روز بدتر می  شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل، 10 میلیون نفر در سودان آواره شده اند. ابوبکر تنها نیست. بر اساس گزارش جدید سازمان پزشکان بدون مرز که کارکنان آن در هشت ایالت در سراسر سودان فعالیت می کنند، درگیری تلفات ویرانگری بر سلامت و رفاه غیرنظامیان سودانی وارد کرده است. در این گزارش آمده است که جمعیت با سطوح وحشتناک خشونت، درگیری های گسترده ، سوء استفاده و استثمار توسط طرف های درگیر مواجه شده است.

ویکی هاوکینز، مدیر اجرایی MSF بریتانیا در این گزارش می نویسد: «خشونت در سودان هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی دهد. در واقع، با سرعتی در حال تشدید است که از توانایی ما برای پردازش، مستندسازی و پاسخگویی به رویدادهای روزانه ای که تیم ها و بیماران ما در سودان تجربه می کنند، فراتر می رود.»

این گزارش از داده‌های پزشکی و عملیاتی جمع‌آوری‌شده توسط MSF از 15 آوریل 2023 تا 15 مه امسال استفاده و  به الگوهای خشونت و سوء استفاده تیم های پزشکان بدون مرز و تأثیر مخرب جنگ بر سلامت عمومی اشاره می کند.

در این گزارش، یک کارمند بخش بهداشت که نامش فاش نشده در بیمارستانی در غرب خارطوم، پیامدهای گلوله باران اخیر در یک منطقه مسکونی در شهر را تشریح کرد. حدود 20 مجروح رسیدند و بلافاصله بعد از آن جان باختند. برخی از آنها مرده بودند. بیشتر آنها با دست‌ها یا پاهای آویزان و قطع شده آمده بودند. برخی فقط با قسمت کوچکی از پوست که دو اندام را در کنار هم نگه می دارد. یکی از بیماران با پای قطع شده آمده بود، مراقب او به دنبالش آمد و عضو قطع شده او را در دست داشت.  به گفته پزشکان بدون مرز، بیمارستان النائو از 15 اوت 2023 تا 30 آوریل امسال 6776 بیمار را به دلیل جراحات ناشی از خشونت های مسلحانه درمان کرده است ،  به طور متوسط ​​روزانه 26 نفر.

کایل مک نالی، هماهنگ کننده پروژه MSF که اخیراً در شهر نیالا در جنوب غربی سودان مستقر شده است، به عرب نیوز گفت: پس از 15 ماه درگیری، طرف های متخاصم بی توجهی کامل به زندگی غیرنظامیان را نشان می دهند. این واقعاً یک جنگ علیه مردم سودان است به نحوی که آنها خصومت های خود را انجام می دهند. ما شاهد نقض بسیار فاحش حفاظت از غیرنظامیان و حملات علیه غیرنظامیان و همچنین زیرساخت های غیرنظامی هستیم.  بیمارستان ها و کادر پزشکی در امان نبوده اند. ما شاهد حملات متعددی علیه مراکز درمانی هستیم. سیستم بیمارستانی و سیستم بهداشت و درمان در اثر جنگ به طور کامل نابود شده است. بر اساس گزارش سازمان ملل، سودان با بحران غذایی عمیق‌تر مواجه است و حدود 25 میلیون نفر - از جمله بیش از 14 میلیون کودک، که 3 میلیون نفر از آنها زیر پنج سال سن دارند، از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند ,  به کمک‌های بشردوستانه نیاز مبرم دارند.

بر اساس داده های تازه منتشر شده از سوی سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل، حداقل 10 میلیون نفر برای فرار از خشونت مجبور به ترک خانه های خود شده اند. آلیونا سیننکو، سخنگوی منطقه آفریقا در کمیته بین المللی صلیب سرخ، به عرب نیوز از نایروبی گفت: «درگیری در سودان به یکی از بزرگترین بحران های آوارگی در جهان تبدیل شده است. ما در مورد یک چهارم جمعیت کشور صحبت می کنیم که خانه های خود را ترک کرده اند. مردم خانه های خود را از دست داده اند و دسترسی به وسایل ضروری برای بقا را از دست داده اند.  به ویژه جابجایی کشاورزان منجر به فروپاشی بخش کشاورزی سودان شده و ناامنی غذایی را تشدید کرده است. تولید مواد غذایی به شدت آسیب دیده است و ما شاهد بدتر شدن بحران غذایی هستیم. ما صدها نفر را داریم که ناامید با ما تماس می گیرند، زیرا نمی دانند چه بر سر عزیزانشان آمده است. ما خانواده‌های بیشتری داریم که از هم جدا شده‌اند و هر راهی را برای تماس با یکدیگر از دست داده‌اند.

در نیمه اول سال 2024، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با مشارکت هلال احمر سودان برای ارائه کمک‌های اضطراری و خدمات ضروری کار کرد. با این حال، تلاش های آن به دلیل وضعیت امنیتی، چالش های اداری و مشکلات دسترسی به جوامع ناکام مانده است.

یک  مقام محلی به عرب نیوز می گوید: ما شاهد ویرانی کامل در سراسر شهر نیالا بودیم، که قبلاً دومین شهر پرجمعیت سودان بود.  کل نیمه شمالی شهر تقریباً به طور کامل ویران شده است. شما شاهد کمبود کامل خدمات اولیه در هر کجا هستید. عملاً هیچ واکنش بشردوستانه بین المللی در این بخش از کشور وجود نداشته است. شما واقعاً مردم را می بینید که در حال مبارزه هستند. شما ساکنانی دارید که باقی مانده اند و سپس کمپ های آوارگان را در اطراف با صدها هزار نفر نیز دارید. شما افراد زیادی را می بینید که به طرز باورنکردنی مستاصل هستند و در حال حاضر کمک بسیار کمی به آنها می رسد.

گزارش‌های مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی که از سرتاسر کشور، به‌ویژه از دارفور، در حال ظهور است، نگرانی های بسیاری ایجاد کرده است.  نظرسنجی MSF از 135 بازماندگان خشونت جنسی که در کمپ های پناهندگان در چاد توسط تیم های پزشکان بدون مرز بین ژوئیه تا دسامبر 2023 تحت درمان قرار گرفتند، نشان داد که 90 درصد آنها توسط یک مجرم مسلح مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. 50 درصد در خانه خود مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و 40 درصد توسط چندین مهاجم مورد تجاوز قرار گرفتند.

ابوبکر به یاد می‌آورد که از دیدن همسایگانش در خارطوم که خانه‌هایشان را رها می‌کردند، بدون اینکه بدانند آیا هرگز بازخواهند گشت یا نه اندوهگین شده بود.  اکنون، تنها خاطرات و عکس های خانه ای که او روزی امیدوار است آن را پس بگیرد، باقی مانده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی سودان
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.