مجارستان در ماه ژوئیه برنامه مهاجرتی خود تحت عنوان «کارت ملی» را به گونه‌ای تعمیم داد که شامل روس‌ها و بلاروسی‌ها نیز بشود. دارنده چنین کارتی می‌تواند بدون نیاز به دریافت مجوز امنیتی در مجارستان کار کند و خانواده خود را نیز با خود به این کشور عضو اتحادیه اروپا بیاورد.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، مسئول ارشد امور داخلی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ‌۱ اوت (۱۱ مرداد ۱۴۰۳) به مجارستان اعلام کرد که تصمیم این کشور برای کاهش محدودیت‌های صدور روادید برای شهروندان روسیه و بلاروس یک تهدید امنیتی بالقوه ایجاد می‌کند و هشدار داد که اگر نگرانی‌هایش برطرف نشود، اقدام خواهد کرد.

مجارستان در ماه ژوئیه برنامه مهاجرتی خود تحت عنوان «کارت ملی» را به گونه‌ای تعمیم داد که شامل روس‌ها و بلاروسی‌ها نیز بشود. دارنده چنین کارتی می‌تواند بدون نیاز به دریافت مجوز امنیتی در مجارستان کار کند و خانواده خود را نیز با خود به این کشور عضو اتحادیه اروپا بیاورد.

این تصمیم باعث نگرانی مقامات اتحادیه اروپا شد و آن‌ها هشدار دادند که روسیه و متحد آن یعنی بلاروس می‌توانند از این فرصت برای نفوذ خرابکاران و جاسوسان خود به حوزه شنگن اتحادیه اروپا استفاده کنند. این در حالی است که اتحادیه اروپا به دلیل جنگ در اوکراین به دنبال منزوی کردن مسکو است.

نامه هشدار کمیسر سیاست داخلی اتحادیه اروپا به مجارستان

ایلوا یوهانسون، کمیسر سیاست داخلی اتحادیه اروپا در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «روسیه یک تهدید امنیتی است. ما به هوشیاری بیشتر نیاز داریم، ‌نه اینکه برعکس.»

وی در ادامه افزود که «در نامه‌ای از دولت مجارستان توضیح خواستم. اگر طرح آن‌ها مبنی بر تسهیل ورود اتباع روسیه و بلاروس خطری داشته باشد، ما اقدام خواهیم کرد.»

این موضوع منعکس‌کننده تنش‌های گسترده‌تر بین رهبران اتحادیه اروپا و دولت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان بر سر جنگ روسیه در اوکراین بود.

خانم یوهانسون در نامه خود از مجارستان درخواست کرد که «با توجه به تهدید احتمالی این اقدام یکجانبه برای منطقه شنگن»، تا ۱۹ اوت (۲۹ مرداد) به سؤالات مربوط به این برنامه ویزا پاسخ دهد. این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا در نامه خود نوشت که اگر این اقدام قوانین اتحادیه اروپا را نقض کند یا عملکرد منطقه شنگن را به خطر بیندازد، «اقدامات درخور» را انجام خواهد داد.

یوهانسون مشخص نکرد که چه اقدامی ممکن است انجام دهد. اما کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا این اختیار را دارد تا در صورتی که قانون اتحادیه اروپا نقض شده باشد، علیه یک کشور عضو اقدام قانونی انجام دهد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان روابط نزدیک خود با مسکو را حفظ کرده و اخیرا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار داشته است. وی سفر خود به مسکو را «ماموریت صلح» توصیف کرد، اما این سفر بدون حمایت اتحادیه اروپا انجام شد. این دیدار چند روز پس از تصدی ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا توسط مجارستان انجام شد.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که شهروندان روسیه و بلاروس هنوز برای ورود به مجارستان و در نتیجه منطقه شنگن به ویزا نیاز دارند.

وی گفت که مجوزهای اقامت برای شهروندان روسیه و بلاروس باید توسط مقامات مربوطه تایید شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی اتحادیه اروپا
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.