بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های پروژه داده‌های مکان و رویداد درگیری‌های مسلحانه (ACLED)، اسرائیل مسئول ۱۷۰۸۱ حادثه حملات هوایی/پهپادی، حملات گلوله‌ای/موشکی، مواد منفجره از راه دور و تخریب بنا و ساختمان در پنج کشور لبنان، سوریه، یمن، ایران و سرزمین‌های فلسطینی اشغالی از 7 اکتبر تاکنون است.

به گزارش جماران،  در حالی که جنگ اسرائیل علیه غزه در دهمین ماه خود ادامه دارد، ترس از تشدید تنش در منطقه، با حملات در لبنان و ترور اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس در روزهای اخیر، افزایش یافته است. الجزیره در این باره نوشت: بر اساس بیانیه گروه فلسطینی حماس که اسراییل را مسئول ترور او می داند، هنیه در ساعات اولیه روز چهارشنبه در تهران، پایتخت ایران ترور شد.  کمتر از 24 ساعت پس از آنکه اسرائیل ساختمان محل استقرار فواد شکر، فرمانده ارشد حزب الله در بیروت را هدف قرار داد.

اسرائیل به کدام کشورها در خاورمیانه حمله کرده است؟

بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های پروژه داده‌های مکان و رویداد درگیری‌های مسلحانه (ACLED)، اسرائیل مسئول ۱۷۰۸۱ حادثه حملات هوایی/پهپادی، حملات گلوله‌ای/موشکی، مواد منفجره از راه دور و تخریب بنا و ساختمان در پنج کشور لبنان، سوریه، یمن، ایران و سرزمین‌های فلسطینی اشغالی از 7 اکتبر تاکنون است. اکثر حملات به خاک فلسطین، به ویژه نوار غزه، با 10389 حادثه، بیش از 60 درصد از کل حملات را تشکیل می دهند. اسرائیل 6544 حمله به لبنان (38 درصد) انجام داد و پس از آن سوریه با 144 حادثه بیشترین مورد ثبت شده را دارد.

حملات برون مرزی در لبنان

از 8 اکتبر، زمانی که حزب‌الله برای نشان دادن همبستگی با مردم فلسطین حملاتی را به اسرائیل آغاز کرد، اسرائیل تقریباً چهار برابر بیشتر به آن حمله کرده است، با بیش از 6544 حمله در امتداد مرز 120 کیلومتری (75 مایلی). در این حملات  بیش از 590 نفر کشته شدند ( شهید شدند).

 

حمله به سوریه

اسرائیل مسئول بیش از 144 حادثه مسلحانه در سوریه از 7 اکتبر است که منجر به کشته شدن  ( شهادت)  بیش از 260 نفر شده است. اسرائیل  تعداد و شدت حملات خود به سوریه را از زمان شروع جنگ خود در غزه به طور قابل توجهی افزایش داده و پایگاه های ایران و متحدانش را در سوریه، به ویژه در اطراف پایتخت، هدف قرار داده است.  در ماه آوریل، جنگنده‌های اسرائیلی ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه را هدف قرار دادند  و هفت تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، از جمله دو ژنرال که رهبری نیروهای نخبه قدس در سوریه و لبنان را بر عهده داشتند، ( شهید کردند).  تنها چند روز قبل از حمله به کنسولگری ایران، ارتش اسرائیل حملات گسترده‌ای را به استان حلب در شمال سوریه انجام داده بود که در آن دست کم 40 نفر کشته( شهید) شدند که بیشتر آنها سرباز بودند.

 

حملات به ایران

پس از تشدید تنش‌ها با اسرائیل، پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در اول آوریل، گزارش‌هایی مبنی بر انفجار در نزدیکی فرودگاه در استان اصفهان منتشر شد و سامانه‌های پدافند هوایی ایران در چندین بخش از کشور فعال شدند. اصفهان، واقع در مرکز ایران، میزبان تاسیسات هسته  ای ایران است.  رسانه های آمریکایی گزارش دادند که مقامات ارشد اسرائیلی به آنها گفته اند موشک های اسرائیلی به یک سایت ایرانی اصابت کرده است.

 

حمله به یمن

ماه گذشته، ارتش اسرائیل در پاسخ به حملات حوثی ها ، شهر بندری حدیده در دریای سرخ یمن را مورد حمله قرار داد و شش نفر را کشت. حملات هوایی اسرائیل یک روز پس از آن انجام شد که حوثی ها مسئولیت حمله پهپادی به بندر ایلات در جنوب اسرائیل را بر عهده گرفتند که در آن یک نفر در تل آویو کشته و 10 نفر دیگر زخمی شدند. حملات هوایی اسرائیل اولین حمله مستقیم اسرائیل علیه حوثی ها از زمان شروع جنگ در غزه بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.