اسرائیل، در واقع، سابقه ای طولانی در کشتن رهبران حماس که در بحبوحه مذاکرات آتش بس یا حتی پیشنهاد آتش بس طولانی مدت با دولت اسرائیل هستند، دارد.

به گزارش جماران، مهدی حسن (Mehdi Hasan) روزنامه‌نگار، مجری و نویسنده‌ جنجالی بریتانیایی-آمریکایی در تازه ترین نوشتار به بررسی ترورهای هدفمند رهبران جریان مقاومت فلسطین به شمول حماس طی سالهای اخیر پرداخته و می نویسد: روون پداتزور (Reuven Pedatzur) یکی از تحلیلگران برجسته و شناخته‌شده اسرائیلی در حوزه امور نظامی و امنیتی در روزنامه اسرائیلی هاآرتص، نوشت: « رهبران اسرائیل با یک سنگ سه هدف را نشانه گرفتند. آنها مردی که قدرت معامله با اسرائیل را داشت، ترور کردند. آنها از کسی که نقش چندانی در گرفتن جان اسرائیلی ها نداشت، انتقام گرفتند. و آنها به حماس پیام دادند که ارتباط با آن تنها از طریق نیروی نظامی انجام خواهد شد.»

آیا پداتزور به ترور اسماعیل هنیه، رهبر ارشد حماس، رئیس دفتر سیاسی این گروه در تهران در ساعات اولیه صبح چهارشنبه توسط اسرائیل اشاره داشت؟

خیر،  پدرتزور در یک تصادف جاده ای در سال 2014 درگذشت. نقل قول او از هاآرتص در بالا، در پاسخ به ترور یک فرمانده ارشد دیگر حماس به نام احمد جباری توسط اسرائیل در نوامبر 2012 بود که آغازگر جنگ غزه در سال 2012 بود.

احمد جباری به این باور رسیده بود که به نفع فلسطینی هاست که حماس در مورد آتش بس بلندمدت ( با اسرائیل ) مذاکره کند.  گرشون باسکین*، فعال صلح طلب اسرائیلی درست قبل از ترور جباری،  پیش نویس پیشنهادی برای چنین آتش بسی را به جباری داد تا بررسی و تصویب شود. باسکین و معاون وزیر خارجه حماس با این پیش نویس موافقت کردند و باسکین همچنین گفت که قبلاً آن را به ایهود باراک، وزیر دفاع وقت اسرائیل نشان داده است.

آیا آن روند می توانست به  آتش بس بلندمدت بین حماس و اسرائیل منتهی شود؟  ما هرگز نمی دانیم.

حماس

اسرائیل، در واقع، سابقه ای طولانی  در کشتن رهبران حماس که در بحبوحه مذاکرات آتش بس یا حتی پیشنهاد آتش بس طولانی مدت با دولت اسرائیل هستند، دارد.

شیخ احمد یاسین، بنیانگذار و رهبر معنوی حماس را به خاطر دارید؟ او کمتر از سه ماه پس از آن که پیشنهاد آتش‌بس طولانی‌مدت با اسرائیل «در صورت ایجاد یک کشور فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه» را داد، ترور شد.

جانشین او، عبدالعزیز الرنتیسی، کمتر از سه ماه پس از ارائه پیشنهاد آتش بس مشابه به اسرائیل، ترور شد.

پس از آن ترور جباری توسط دولت نتانیاهو در سال 2012 بود که به گفته باسکین، همانطور که گفته شد، «ساعتی قبل از کشته شدنش» در حال بررسی یک توافقنامه «آتش بس بلندمدت متقابل» بود.

حماس

شباهت بین سال های 2012 و 2024، بین ترور جباری و هنیه، وحشتناک است.

باسکین مدت کوتاهی پس از قتل جباری گفت: «او در صف مرگ بود، نه یک فرشته و نه مرد صالح صلح بود، اما ترور او امکان دستیابی به آتش‌بس و همچنین توانایی میانجی‌های مصری را از بین برد.»

همین را می توان در مورد اسماعیل هنیه نیز گفت. جریان اصلی رسانه های غربی موافق هستند که رهبر حماس، طبق معیارهای حماس،  یک عمل گرا بود. یکی از چهره های کلیدی در مذاکرات جاری برای تضمین آتش بس در غزه و آزادی گروگان های اسرائیلی.

رویترز: علیرغم زبان تند و تیزش،  مردم، دیپلمات‌ها و مقامات عرب اسماعیل هنیه را در مقایسه با صداهای تندروتر در داخل غزه، جایی که شاخه نظامی حماس حمله 7 اکتبر را برنامه‌ریزی کرد، نسبتاً عمل‌گرایانه می‌دیدند. او و خالد مشعل برای گفت‌وگو درباره توافق آتش‌بس با میانجیگری قطر با اسرائیل که شامل تبادل گروگان ها هم می‌شود، در منطقه رفت و آمد می کردند.

اسکای نیوز: اسماعیل هنیه چهره عملگرایانه حماس بود. او نسبت به یحیی سنوار که رئیس حماس در داخل غزه است و نبرد را رهبری می کند، تندروی کمتری داشت. هنیه چهره عمومی دیپلماسی حماس در پایتخت های عربی بود. او تلاش ها را برای مذاکره برای آتش بس در غزه رهبری می کرد.

این شخصی بود که دولت راست افراطی اسرائیل بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه برای ترور در خاک ایران انتخاب کرد اما چرا؟

حماس

به زبان ساده، نتانیاهو و ائتلاف فاشیست ها و متعصبان او نمی خواهند معامله ای برای آزادی گروگان ها انجام شود. آنها ترجیح می دهند که جنگ را ادامه دهند، صرف نظر از هزینه ای که برای غیرنظامیان غزه یا شهروندان خودشان که هنوز در داخل غزه نگهداری می شوند، دارد.

 علیرغم ادعاهای مضحک جو بایدن، این نتانیاهو است که بزرگترین مانع بر سر راه توافق برای آزادی گروگان های اسرائیل در غزه بوده است. سخنگوی سابق خانواده‌های گروگان‌ها می‌گوید نتانیاهو توافق را رد کرده است. بنی گانتز، یکی از اعضای سابق کابینه جنگ اسرائیل، می‌گوید نتانیاهو مانع از یک معامله شد. مقامات دفاعی اسرائیل به هاآرتص می‌گویند که نتانیاهو به طور سیستماتیک مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها را خنثی کرد.

البته هیچ چیز جدیدی وجود ندارد.  اسرائیل همیشه جنگ را بر گفت و گو ترجیح داده است.  دولت‌های اسرائیل به‌ویژه دولت‌های تحت رهبری نتانیاهو  ترجیح داده‌اند که حماس را به‌عنوان دشمن دائمی معرفی کنند.

همانطور که پداتزور روزنامه نگار فقید اسرائیلی در تحلیل خود از ترور فاجعه بار جباری در سال 2012 نوشت: تصمیم گیرندگان ما، از جمله وزیر دفاع و شاید نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، از نقش جباری در پیشبرد توافق آتش بس دائمی آگاه بودند. بنابراین ترور  جباری نشان می دهد که تصمیم گیرندگان ما تشخیص دادند که آتش بس برای اسرائیل در این زمان نامطلوب است و اولویت با حمله به حماس است.

نام «جباری» را در بالا به «هنیه» تغییر دهید، و آن کلمات می توانست امروز نوشته شود.

 

 

*گرشون باسکین: یک فعال صلح‌طلب اسرائیلی و یکی از شخصیت‌های برجسته در حوزه گفت و گوهای صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بود. او به دلیل تلاش‌های مستمرش برای ایجاد گفتگو و تفاهم بین دو طرف و نیز نقش مهمش در مذاکرات پشت پرده، به ویژه در موضوع تبادل اسرا، شهرت یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.