مقام های ارشد ایالات متحده و ژاپن روز یکشنبه اعلام کردند که ایالات متحده وضعیت نیروهای نظامی خود در ژاپن را ، در حالی که دو کشور برای تعمیق همکاری های دفاعی پیش می روند، در گامی گسترده برای مدرن سازی اتحاد خود با این کشور در مواجهه با تهدیدات امنیتی فزاینده در آسیا، بازنگری خواهد کرد.

به گزارش جماران، مقام های ارشد ایالات متحده و ژاپن روز یکشنبه اعلام کردند که ایالات متحده وضعیت نیروهای نظامی خود در ژاپن را، در حالی که دو کشور برای تعمیق همکاری های دفاعی پیش می روند، در گامی گسترده برای مدرن سازی اتحاد خود با این کشور در مواجهه با تهدیدات امنیتی فزاینده در آسیا، بازنگری خواهد کرد.

سی ان ان در گزارشی در این باره می نویسد: این اعلامیه در حالی منتشر می شود که ژاپن و ایالات متحده با احتیاط به منطقه ای نگاه می کنند که در آن چین بیش از پیش برای مقابله با ادعاهای ارضی مطرح شده موضع تهاجمی به خود گرفته و کره شمالی به برنامه تسلیحات غیرقانونی خود ادامه می دهد. همزمان هر دو این کشورها روابط خود را با روسیه که عامل حمله به اوکراین است، استحکام می بخشند.

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و مینورو کیهارا و یوکو کامیکاوا همتایان ژاپنی آنها در بیانیه ای مشترک این طرح را پس از نشستی در توکیو اعلام کردند. آنها در این بیانیه فشارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی چین را بزرگترین چالش استراتژیک» در منطقه آسیا و اقیانوسیه و فراتر از آن خواندند.

این اقدام احتمالاً خشم پکن را برانگیزد، زیرا با احتیاط شاهد تقویت روابط ایالات متحده با متحدان منطقه ای این کشور  در بخشی از جهان است که ناظران می گویند چین به دنبال مسلط کردن قدرت خود است و امریکا را به تلاش برای رویارویی با خود متهم می کند.

بر اساس این طرح جدید، نیروهای ایالات متحده در ژاپن به عنوان یک ستاد مشترک نیرویی که به فرمانده فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده گزارش می دهد تا تسهیل همکاری عمیق تر و همکاری در عملیات مشترک دوجانبه در زمان صلح و در تخاصم های احتمالی، بازسازی شود.

در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست، آستین از اقدام کشورها برای مدرن سازی فرماندهی و تقویت اتحاد موجود  به عنوان یک تصمیم تاریخی استقبال کرد.

آستین گفت: «این مهم‌ترین تغییر در نیروهای آمریکایی ژاپن از زمان تأسیس آن و یکی از قوی‌ترین پیشرفت‌ها در روابط نظامی ما با ژاپن در 70 سال گذشته خواهد بود.»

او هم به «ارتقای» وضعیت نیروهای آمریکایی در ژاپن با «ماموریت‌ها و مسئولیت‌های عملیاتی گسترده» و هم به فرماندهی عملیات مشترک جدید ژاپن اشاره کرد و گفت که این کشورها در حال تقویت توانایی ترکیبی خود برای بازدارندگی و پاسخگویی به رفتار قهری در منطقه هند و اقیانوس آرام و فراتر از آن هستند.

این اعلامیه پس از نشست آوریل در واشنگتن بین جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، صورت می‌گیرد که در آن دو طرف متعهد شدند که چارچوب فرماندهی و کنترل مربوطه خود را برای تقویت بازدارندگی و مقابله با  چالش‌های مهم امنیتی منطقه‌ای ارتقا دهند.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا پیش از اعلام روز یکشنبه گفت که جزئیات اجرای این طرح در گروه‌های کاری به رهبری فرماندهی هند و اقیانوس آرام آمریکا مشخص خواهد شد و هیچ قصدی برای ادغام نیروهای ژاپنی در فرماندهی آمریکا وجود ندارد.

نیروهای ایالات متحده ژاپن (USFJ) که مقر آن پایگاه هوایی یوکوتا است، متشکل از حدود 54000 پرسنل نظامی مستقر در ژاپن بر اساس معاهده همکاری متقابل و امنیت در سال 1960 است.

پیکربندی مجدد مورد انتظار در حالی رخ می دهد که ژاپن موضع دفاعی خود را تغییر می دهد و از قانون اساسی صلح طلبی که توسط ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم بر آن تحمیل شده بود دور می شود، با برنامه ای برای افزایش هزینه های دفاعی به حدود 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود تا سال 2027 و به دست آوردن قابلیت ضد حمله.  این تغییرات مرکزیت ژاپن را در استراتژی امنیت منطقه‌ای واشنگتن و فشار بر آن را برای افزایش هماهنگی با متحدان و شرکا در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای، افزایش داده است.

این اقدام اخیر همچنین چند ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده صورت می گیرد که متحدان آمریکایی در سراسر جهان به دقت آن را دنبال می کنند، زیرا نامزد جمهوری خواهان و رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ بارها هزینه اتحادهای ایالات متحده را زیر سوال برده است.

وقتی از بلینکن پرسیده شد که آیا این انتخابات می‌تواند بر روابط ایالات متحده و ژاپن تأثیر بگذارد، گفت: ائتلاف دیرینه ما  قوی‌تر از پیش شده و بدون توجه به نتیجه انتخابات در هر یک از کشورهای ما ادامه خواهد یافت. دلیل آن این است که آشکارا به نفع مردم ما، مردم ژاپن، مردم آمریکا و مردم فراتر از کشورهای ما است.

افزایش تنش های منطقه ای

در بیانیه مشترک به طور مکرر از چین با زبانی تند یاد شد و وزیران نگرانی‌های مشترک از جمله آنچه را که به عنوان «تشدید تلاش‌های پکن برای تغییر یک‌جانبه وضعیت موجود در دریای چین شرقی، «فعالیت‌های تهدیدآمیز و تحریک‌آمیز در جنوب چین» و «حمایت آن از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه» خوانده اند، قید کرده اند. رهبران غربی پکن را متهم کرده اند که جنگ مسکو در اوکراین را از طریق ارائه کالاهای با کاربرد دوگانه، توانمندسازی کرده است، اتهامی که پکن آن را رد می کند.

هنگامی که در طول کنفرانس مطبوعاتی در مورد رابطه بین فرماندهی جدید و نگرانی‌ها در مورد چین سؤال شد، آستین گفت که تصمیم برای تقویت فرماندهی بر اساس هیچ تهدیدی از جانب چین نیست. وزیر دفاع گفت: این مبتنی بر تمایل و توانایی ما برای همکاری نزدیکتر و موثرتر است.

در این بیانیه، وزیران همچنین آزمایش موشکی و برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و تعمیق همکاری روسیه و کره شمالی، از جمله «تهیه موشک‌های بالستیک و سایر مواد از کره شمالی» برای استفاده در اوکراین توسط روسیه را محکوم کردند.

این نشست پس از نشست سه جانبه اوایل روز یکشنبه بین روسای دفاعی ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی، اولین جلسه از نوع خود در 15 سال گذشته  و نشانه دیگری از افزایش هماهنگی متحدان منطقه ای ایالات متحده است.

این اتفاق تقریباً یک سال پس از نشست مهم بین سه کشور توسط بایدن در کمپ دیوید رخ داد. هماهنگی سه جانبه رو به رشد بین ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی نشان دهنده تغییر در روابط منطقه ای است، به طوری که سئول و توکیو - هر دو متحد دیرینه ایالات متحده - به طور گسترده در تلاش برای کنار گذاشتن خصومت و بی اعتمادی تاریخی برای مقابله بهتر با تهدیدات امنیتی مشترک هستند.

بر اساس بیانیه مشترک، سه روسای دفاعی روز یکشنبه متعهد شدند که همکاری برای جلوگیری از «تهدیدات هسته ای و موشکی» کره شمالی را تقویت کنند و توافق سه جانبه ای را رسمی کردند که بر ماهیت تزلزل ناپذیر دوران جدید همکاری های سه جانبه تاکید می کند. این امر باعث نهادینه سازی همکاری امنیتی سه جانبه میان مقامات دفاعی سه کشور از جمله رایزنی های سیاسی در سطح ارشد، اشتراک گذاری اطلاعات، تمرین های سه جانبه و همکاری در حوزه تبادلات دفاعی خواهدشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.