معاون رئیس جمهور و نامزد احتمالی دموکرات ها برای ریاست جمهوری، پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در روز پنجشنبه، بر وضعیت اسفناک فلسطینیان در غزه تأکید کرد. با این وجود، او متعهد شد که از اسرائیل حمایت کند. فعالان می گویند ابراز همدردی با فلسطینی ها بدون دنبال کردن یک تغییر معنی دار از سیاست حمایت بی قید و شرط نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده، به هریس کمک نمی کند رای دهندگانی را که از رویکرد جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن به جنگ خسته و ناامید شده اند، بازگرداند.

به گزارش جماران، با داغ شدن تنور انتخابات در ایالات متحده آمریکا و کنار کشیدن جو بایدن، رئیس جمهور مستقر از ادامه حضور در این رقابت ها، مواضع کامالا هریس، نامزد احتمالی حزب دموکرات درباره مسائل مختلف داخلی و بین  المللی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد:  کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که در برابر رنج فلسطینی‌ها، در حالی که جنگ اسرائیل در غزه ادامه دارد، «سکوت نخواهد کرد.» اما مدافعان حقوق فلسطین می خواهند بدانند که این دقیقاً چه معنایی برای سیاست خارجی ایالات متحده دارد.

معاون رئیس جمهور  و نامزد احتمالی دموکرات ها برای ریاست جمهوری،   پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در روز پنجشنبه، بر وضعیت اسفناک فلسطینیان در غزه تأکید کرد. با این وجود، او متعهد شد که از اسرائیل حمایت کند. فعالان می گویند ابراز همدردی با فلسطینی ها بدون دنبال کردن یک تغییر معنی دار از سیاست حمایت بی قید و شرط نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده، به هریس کمک نمی کند رای دهندگانی را که از رویکرد جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن به جنگ خسته و ناامید شده اند، بازگرداند.

امان عبدالهادی، جامعه شناس در دانشگاه شیکاگو گفت: «بدون تعهد واقعی برای توقف کشتار کودکان غزه، من به همدلی او با آنها اهمیت نمی دهم. ایالات متحده مسئولیت جنایات مرتکب شده علیه فلسطینیان را بر عهده دارد.همدلی با کسی که به سرش شلیک می‌کنید اقدامی قابل ستایش نیست. ما نیازی به همدلی این افراد نداریم. ما نیاز داریم که آنها از ارائه سلاح و پولی که به طور فعال مردمی را که ظاهراً با آنها همدردی می‌کنند می‌کشد، دست بکشند.»

علاوه بر این، در حالی که اظهارات هریس به عنوان دور شدن از لفاظی های بایدن توصیف شده است، منتقدان معتقدند که معاون رئیس جمهور هیچ موضع سیاسی جدیدی را بیان نکرده است.

هریس چه گفت؟

پس از گفتگو با نتانیاهو در روز پنجشنبه، هریس بیانیه ای تلویزیونی در مورد مناقشه ارائه کرد و در آن بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به اسرائیل تاکید کرد و قول داد که همیشه اطمینان حاصل کند که اسرائیل می تواند از خود دفاع کند. معاون رئیس جمهور سپس به تشریح شرایط وحشتناک غزه بدون نام بردن از اسرائیل به عنوان طرف مسئول بحران انسانی در غزه پرداخت.

هریس که جنگ را ویرانگر خواند، گفت: من همچنین با نخست وزیر نگرانی جدی خود را در مورد میزان رنج های انسانی در غزه، از جمله مرگ بیش از حد غیرنظامیان بی گناه ابراز کردم. تصاویر کودکان مرده و مردم ناامید و گرسنه که برای امنیت فرار می کنند و گاهی برای بار دوم، سوم یا چهارم آواره می‌شوند ،  بسیار تلخ است. نمی  توانیم روی خود را از این فجایع برگردانیم. ما نمی‌توانیم به خود اجازه دهیم که در برابر رنج بی‌حس شویم و من ساکت نخواهم بود.

او همچنین از پیشنهاد آتش بس چند مرحله ای بایدن برای پایان دادن به جنگ و آزادی اسرای اسرائیلی در غزه حمایت کرد. اسرائیل و حماس ماه‌هاست که به‌طور غیرمستقیم برای نهایی کردن این توافق مذاکره می‌کنند، اما راه‌حلی تاکنون مبهم باقی مانده است.

حداقل در ظاهر، لحن هریس شبیه انحراف از اظهارات بایدن طرفدار اسرائیل به نظر می رسید. پس از اظهارات معاون رئیس جمهور، تیتر واشنگتن پست این بود: «هریس با تاکید بر رنج فلسطینیان از بایدن در غزه فاصله گرفت.»

با این حال، یک فعال عرب آمریکایی که تظاهراتی را در پایتخت ایالات متحده سازماندهی می کند می گوید که بیانیه عمومی معاون رئیس جمهور برای ابراز همدردی تفاوتی ایجاد نمی کند.

او در این باره افزود: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا میگوید که فرزندان خود را در چهره کودکان غزه می بیند. با این حال، وزارت بلینکن به تصویب میلیاردها دلار تسلیحات برای اسرائیل ادامه داده است. نه، فکر نمی‌کنم همدلی کافی باشد. 76 سال است که نسل‌کشی، پاکسازی قومی، آپارتاید، اشغال غیرقانونی، خشونت، انواع وحشیگری‌ها علیه فلسطینی‌ها را روی صفحه‌های تلویزیون خود داشته‌ایم. ما باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، همدلی را به عمل تبدیل کنیم.

ظهور کامالا هریس

به نظر می رسد هریس نامزدی دموکرات ها را از بایدن به ارث می برد که روز یکشنبه از رقابت های ریاست جمهوری کنار رفت و در عوض معاون رئیس جمهور را تایید کرد. بدون مخالفت جدی، بایدن اکثریت قاطع آرا را در انتخابات مقدماتی دموکرات ها به دست آورد اما صدها هزار نفر در سراسر کشور گزینه "عدم تعهد" را در آراء اولیه دموکرات ها برای ابراز مخالفت با سیاست رئیس جمهور در قبال غزه انتخاب کردند. مخالفان بایدن در این حوزه   سه خواسته اصلی سیاست خود را بیان کرده اند: دستیابی به یک آتش بس پایدار، تحمیل تحریم تسلیحاتی بر اسرائیل و رفع محاصره غزه.

طارق حبش، از اعضای سابق کابینه جو بایدن که در اعتراض به سیاست های رئیس جمهور در قبال غزه استعفا داد ، تغییر لحن هریس را تصدیق کرد و آن را «طراوت بخش» خواند. البته او نیز معتقد است که هریس باید آماده باشد تا به سخنان خوب خود در این باره جامه عمل بپوشاند.

او به الجزیره گفت: آنچه که ما واقعاً نیاز داریم، نه ماه و نیم دیگر، تغییر در سیاست، تغییر رویکرد است تا بتوانیم به خشونت غیرضروری و بی‌رویه ای که هر روز در دوره ریاست جمهوری بایدن ادامه دارد، پایان دهیم.

به هر حال، هریس یکی از اعضای کلیدی دولت بایدن است که بی‌وقفه از اسرائیل حمایت کرده است. روز پنجشنبه، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که معاون رئیس جمهور در نظارت بر سیاست ایالات متحده در مورد جنگ "شریک کامل" بوده است.

رکورد هریس

هریس، سناتور سابق، سابقه طولانی مدت خود را در حمایت از اسرائیل نیز دارد.  هریس چند روز پس از تصدی سنای خود در سال 2017، از اقدام برای محکوم کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که شهرک سازی غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی را محکوم می کرد، حمایت کرد. او همچنین در اواخر همان سال در کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل (AIPAC) سخنرانی کرد، در زمانی که بسیاری از سیاستمداران جناح چپ از گروه لابی طرفدار اسرائیل فاصله گرفتند. هریس در کنفرانس آیپک در سال 2017 گفت: «پس از بزرگ شدن در منطقه خلیج [سان فرانسیسکو]، آن صندوق های صندوق ملی یهودیان را که برای جمع آوری کمک های مالی برای کاشت درخت برای اسرائیل استفاده می کردیم، به خاطر می آورم.

برای سال‌ها، مورخان و فعالان فلسطینی صندوق ملی یهودیان را متهم کرده‌اند که از درختکاری برای پوشش دهی به روستاهای فلسطینی پاکسازی‌شده نژادی در اسرائیل امروزی استفاده می‌کند.

با این حال، هریس یکی از اولین مقامات آمریکایی بود که از کلمه "آتش بس" استفاده کرد و در ماه می خواستار آتش بس در غزه شد. با شروع جنگ در سال گذشته، او نسبت به فلسطینی هایی که توسط اسرائیل در درگیری کشته شدند ابراز همدردی کرد. او در ماه نوامبر گفت: «این کاملاً غم انگیز است که در هر کجا، جان بیگناه، غیرنظامیان بیگناه و کودکان را از دست بدهیم.»

اما هنگامی که از وی به طور مشخص در مورد حمله اسرائیل که ده ها نفر را در جبالیا کشته شدند، پرسیدند، او گفت: «ما به اسرائیل نمی گوییم که چگونه باید این جنگ را انجام دهد. و بنابراین، من قصد ندارم در مورد آن صحبت کنم.»

قتل به دست اسرائیل با سلاح آمریکایی

بمب‌های تولیدی و عرضه‌شده توسط ایالات متحده بر سر مردم غزه فرود می‌آیند، با محاصره خفقان‌آور اسرائیل که بحران انسانی در آنجا را عمیق‌تر کرده است.

روز پنج‌شنبه، ده‌ها پزشک متخصص آمریکایی که در غزه کار می‌کردند، نامه‌ای به هریس، بایدن و همسرش جیل بایدن نوشتند و وضعیت رو به وخامت این منطقه را توصیف کردند. آنها نوشتند: «به جز استثنائات حاشیه ای، همه در غزه بیمار، مجروح یا هر دو هستند. پزشکان و پرستاران جزئیات دلخراشی از تأثیر جنگ اسرائیل، از جمله سوءتغذیه گسترده، بیماری‌ها و کودکانی که مرتباً برای درمان به سر و سینه گلوله می‌خوردند، به اشتراک گذاشتند. برای بسیاری از مدافعان حقوق فلسطینی، پایان دادن به این کابوس بر سایر مسائل اولویت دارد. آنها می گویند اگر معاون رئیس جمهور در حمایت بی قید و شرط آمریکا از اسرائیل تجدید نظر کند، حاضرند به آن رای بدهند.

ییل الشیخ، نویسنده فلسطینی آمریکایی به الجزیره گفت: «در حالی که کلمات خوب مردگان ما را بر نمی گرداند، اقدامات فوری می تواند زنده ها را نجات دهد. و بنابراین، برای نجات بقیه غزه دیر نیست، و برای تغییر روند برای فلسطین دیر نیست، زیرا ما با این جنگ به جایی نخواهیم رسید. بنابراین، من فکر می‌کنم که مطمئناً تا حدی پذیرای تغییر خواهیم بود و باید آن را مطالبه کنیم.»

عبدالهادی، جامعه شناس نیز ابراز آمادگی کرد که در صورت تغییر رویکرد آمریکا در قبال اسرائیل، به هریس رای دهد.

حبش به نوبه خود خواستار فوریت هریس برای رسیدگی به این موضوع شد. او به الجزیره گفت: «مردم زیادی هستند که می‌خواهند راهی برای حمایت از نامزد نهایی دموکرات‌ها پیدا کنند، اما این مسئولیت معاون رئیس‌جمهور است که این آرا را در این لحظه به دست آورد».

محکومیت معترضان

ساعاتی پیش از دیدار با نتانیاهو، هریس بیانیه‌ای صادر کرد و تظاهرکنندگانی را که در واشنگتن دی سی برای اعتراض به سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره تجمع کرده بودند، محکوم کرد. چند معترض پرچم آمریکا را پایین اورده و یا آن را به اتش کشیدند.  هریس  در بیانیه خود آنچه در تظاهرات ضد نتانیاهو رخ داده را «اعمال نفرت‌انگیز معترضان غیر وطن‌پرست و لفاظی‌های خطرناک ناشی از نفرت» خواند و  محکوم کرد. معاون رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای گفت: «من از حق اعتراض مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنم، اما اجازه دهید صریح بگوییم: یهودی‌ستیزی، نفرت و خشونت از هر نوعی در کشور ما جایی ندارد.»

فعالان ضد جنگ، بیانیه هریس را به بی تفاوتی و ناتوانی در تصدیق آنچه تظاهرکنندگان برای رد آن گرد آمده بودند متهم کردند: سخنرانی مملو از دروغ رهبری که متهم به جنایات جنگی است. دادستان های دادگاه کیفری بین المللی در حال حاضر به دنبال صدور حکم بازداشت نتانیاهو به دلیل آنچه که آنها جنایت علیه بشریت توصیف می کنند، هستند.سمره لقمان، یک فعال آمریکایی عرب در ایالت میشیگان، به الجزیره گفت که هریس نماینده وضعیت موجود است. لقمان گفت: « او عملاً به تسلیح اسرائیل ادامه خواهد داد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.