وزیر امور خارجه اوکراین در اولین سفر به چین پس از آغاز جنگ روسیه با اوکراین، به جای پایتخت پکن، از گوانجو که یک کلانشهر جنوبی در این کشور است بازدید کرد.

به گزارش جماران، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز جمعه به عنوان بخشی از تلاش برای تامین صلح و جلب حمایت اقتصادی، سفر چهار روزه خود به چین را به پایان رساند. این سفر اولین سفر او به این کشور از زمان آغاز جنگ اوکراین از بیش از دو سال پیش تاکنون بوده است.

روزنامه انگلیسی زبان South China Morning Post در این باره نوشت:  دمیترو کولبا  و همتای چینی‌ او در روز چهارشنبه در باغ کاج گوانجو ، اقامتگاه سابق پدر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و محلی که میزبان مقامات مهم داخلی و خارجی بود، بیش از سه ساعت در مورد مسیر اوکراین به سوی صلح صحبت کردند. به گفته این دیپلمات اوکراینی، مذاکرات صادقانه و طولانی تر از برنامه ریزی شده ادامه یافت. در حالی که بسیاری در مورد اینکه چرا گوانجو به جای پایتخت پکن به عنوان محل ملاقات انتخاب شده است، گمانه زنی کرده اند، ناظران میگویند که اگرچه این انتخاب تا حدودی تعجب آور بود، اما بی سابقه نبود. به گفته آنها،  این انتخاب نشان می دهد که چین و اوکراین قصد دارند روابط تیره خود را در بحبوحه جنگ احیا کنند، اما همچنین می تواند یک تصمیم استراتژیک از سوی پکن برای حفظ روابط با روسیه باشد.

وانگ یی‌وی، استاد روابط بین‌الملل در این باره می گوید: گوانجو  یک مکان «کم‌تر رسمی» بود که محیط آرام‌تری را برای نشست فراهم می‌کرد؛ نشستی که به دنبال انتقاد اخیر اوکراین از نقش چین در جنگ برگزار شد.  ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدت ها امیدوار بود که چین از نفوذ خود بر روسیه برای پایان دادن به جنگ استفاده کند. اما به نظر می رسید که او اخیراً زمانی که چین را متهم به کمک به مسکو برای تضعیف نشست جهانی صلح که ماه گذشته در سوئیس برگزار شد، کرد صبر خود را هم از دست داد.

پکن که خود را به عنوان یک صلح‌ساز در مناقشه معرفی کرده است، از شرکت در آن اجلاس که روسیه به آن دعوت نشده بود، صرف نظر کرد. در عوض چین خواستار برگزاری یک نشست عادلانه با مشارکت مساوی روسیه و اوکراین شد.

وزیر خارجه چین به همتای اوکراینی خود گفت که چین متعهد به ایفای نقش سازنده در پیشبرد آتش بس و از سرگیری مذاکرات صلح است، همزمان دمیترو کولبا ابراز تمایل کرد که اگر روسیه با حسن نیت آماده انجام این کار باشد، مستقیماً با روسیه مذاکره کند.

دمیترو کولبا در مصاحبه‌ای با رسانه اوکراینی TSN پس از دیدار با وانگ گفت که سیگنال واضحی از چین دریافت کرده  که به دنبال راه‌حل‌های پایدار اما «نه موقت» برای درگیری است. وی همچنین گفت که وانگ تصریح کرد که حمایت چین از تمامیت ارضی اوکراین "تزلزل ناپذیر" است و پکن به روابط خود با اوکراین و روسیه به طور جداگانه و با توجه به منافع ملی خود نگاه می کند.

کولبا گفت: کسانی که معتقدند چین در کنار روسیه یا در مقابل اوکراین خواهد ایستاد، عمیقاً در اشتباه هستند یا به چشم‌انداز استراتژیک چین در مورد توسعه اوضاع در جهان و نه فقط در اوکراین بسیار سطحی نگاه می‌کنند. 

چین و اوکراین به طور سنتی روابط دوستانه دارند. پکن برای سال‌ها بزرگترین شریک تجاری کی یف بوده است، در حالی که کیف یکی از اولین کشورهایی بود که به طرح کمربند و جاده چین پیوست.

در گوانجو ، دمیترو کولبا با فرماندار و سایر مقامات استانی نیز ملاقات کرد. او در آنجا خواستار افزایش سرمایه گذاری و حمایت اقتصادی برای بهبود و بازسازی کشورش شد. گوانجو چین مرکز بازرگانی بین‌المللی، بزرگ‌ترین شهر تجاری چین و یک از مرفه‌ترین شهرهای چین است. این شهر در جنوب چین، در مرکز استان گوانگدونگ، در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر گوانگدونگ و شمال دلتای رودخانه مروارید قرار دارد.

دمیترو کولبا روز پنجشنبه از هنگ کنگ بازدید کرد و در آنجا با نمایندگان بازرگانی و مدیر اجرایی جان لی دیدار کرد. در حالی که او خواستار روابط تجاری عمیق تر با این شهر شد، نسبت به استفاده از آن برای دور زدن تحریم های روسیه هشدار داد.  بیش از 12 شرکت هنگ کنگی توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل نقش ادعایی آنها در انتقال کالاهای دو منظوره به روسیه برای فعال کردن تلاش های جنگی این کشور تحریم شده اند.

بیورن الکساندر دوبن، مدرس متخصص در مطالعات چین و روسیه در دانشگاه فوروارد کالج لندن در برلین، گفت:  در حالی که روابط اقتصادی می تواند عاملی برای تور کولهبا در جنوب چین باشد اما این تنها انگیزه نیست.  این احتمال وجود دارد که پکن عمدا ترتیبی داده باشد که این دیدار در خارج از پایتخت برگزار شود تا به طور ماهرانه و نمادین سطح این نشست را به دلیل تعامل دیپلماتیک خود با روسیه کاهش داده باشد. «تضاد جالبی» با سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ماه آوریل از پکن وجود دارد، جایی که شی جین‌پینگ از وی استقبال کرد.

شاید گوانجو به‌عنوان محل برگزاری انتخاب شده باشد تا این تضاد کمتر ناخوشایند به نظر برسد و البته عملا امکان دیدار وزیرخارجه اوکراین با رئیس جمهور چین هم وجود نداشته باشد. تحلیلگران همچنین حدس می‌زنند که برنامه سفر دمیترو کولبا به گونه ای چیده شده که همزمان با دیدار وزیر خارجه چین با سرگئی لاوروف در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا باشد. در این دیدار لاوروف از چین به خاطر موضع متعادل و ثابتش در قبال بحران اوکراین و تلاش هایش برای مراقبت از منافع همه طرف های ذینفع تشکر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.