رئیس جمهور مادورو روابط خود را با ایران، کوبا، روسیه و چین تقویت کرده و این در حالی است که روابط بین مادورو و همتایان آمریکایی اش پرتنش بوده است. رهبر ونزوئلا تحریم‌های آمریکا را عامل مشکلات اقتصادی کشورش می‌داند و با چین، ایران و روسیه ائتلاف نزدیکی برقرار کرده است، کشورهایی که روابط پرتنشی با ایالات متحده دارند. تغییر دولت می تواند منجر به رویگردانی ونزوئلا از این کشورها و همچنین از متحد نزدیک خود، کوبا شود.

به گزارش جماران، مردم ونزوئلا در پرتنش‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری در بیش از یک دهه اخیر، روز یکشنبه پای صندوق‌های رای خواهند رفت. بی بی سی جهانی در گزارشی در این  باره می نویسد: حامیان اپوزیسیون فکر می کنند که شانس واقعی برای برکناری رئیس جمهور فعلی، نیکلاس مادورو، پس از 11 سال از قدرت دارند. در همین حال، مادورو  که برای سومین دوره متوالی نامزد می شود، هشدار داده است که شکست حزب سوسیالیست او می تواند باعث حمام خون در ونزوئلا شود. مهم  ترین نکاتی که باید در این انتخابات رصد کنید:

فرصتی برای تغییر پس از یک ربع قرن

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، به حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا (PSUV) تعلق دارد. حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا یک حزب سیاسی چپ‌گرا است که در سال ۲۰۰۷ توسط هوگو چاوز بنیان‌گذاری شد. این حزب به عنوان ادامه‌دهندهٔ انقلاب بولیواری و اهداف چاویسم شناخته می‌شود. این انتخابات می تواند پس از 25 سال که ونزوئلا در سایه این حزب زندگی کرده، به این وضعیت پایان دهد.  این حزب ابتدا تحت رهبری رئیس جمهور فقید هوگو چاوز، بود که  پس از مرگ او بر اثر سرطان در سال 2013، توسط مادورو هدایت شد.  در این ربع قرن، حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا بر نهادهای کلیدی کشور تسلط پیدا کرده است.

ائتلاف تحت این حزب 256 کرسی از 277 کرسی مجلس ملی، نهاد قانونگذاری ونزوئلا را در اختیار دارد. این کنترل تقریباً کامل بر قوه مقننه به نوبه خود به دولت مادورو اجازه داده است که کنترل دو نهاد کلیدی دیگر را که اعضای آن توسط مجلس ملی انتخاب می شوند را در دست بگیرد:

  • دادگاه عالی دادگستری - عالی ترین دادگاه ونزوئلا
  •  شورای ملی انتخابات (CNE) - نهاد مسئول سازماندهی انتخابات

با کنترل دولت بر قوه مجریه، مقننه و تا حد زیادی قوه قضاییه، دموکراسی تضعیف شده است. یک اپوزیسیون متفرقه در گذشته نتوانسته بود چالشی جدی برای دولت مادورو ایجاد کند. استراتژی این اپوزیسیون برای تحریم انتخابات به دلیل آزاد و عادلانه نبودن آن منجر به این شد که  مادورو در سال 2018 در انتخاباتی که گفته شده سالم نبوده ، دوباره انتخاب شود و مجلس ملی تقریباً به طور کامل در دست حزب او قرار بگیرد.

این بار احزاب اصلی اپوزیسیون که اکنون در پشت یک نامزد متحد شده‌اند، تحریم انتخابات را کنار گذاشته‌اند و استدلال می‌کنند که حتی اگر در این مسیر توسط دولت با مشکل مواجه شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، این انتخابات ریاست‌جمهوری بهترین شانس آنها برای برکناری مادورو از قدرت است.

آنها به نظرسنجی‌هایی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد نامزدشان، ادموندو گونزالس، برتری قاطعانه‌ای نسبت به مادورو دارد و استدلال می‌کنند که حمایت از گونزالس آن‌قدر قاطع است که هرگونه تلاش بالقوه دولت برای سرقت انتخابات را خنثی می‌کند.گونزالس گفته که در صورت پیروزی، استقلال نهادهای ونزوئلا را باز خواهد گرداند. انتظار می رود که یک پیروزی دیگر برای مادورو به او اجازه دهد تا کنترل خود را بر قدرت بیشتر کند و فعالیت های مخالفان را بیش از پیش محدود کند.

این انتخابات فراتر از مرزهای ونزوئلا اهمیت دارد

تقریباً هشت میلیون ونزوئلایی طی دهه گذشته کشور خود را ترک کرده اند نتیجه انتخابات بازتابی فراتر از کشور آمریکای جنوبی با 29.4 میلیون نفر جمعیت خواهد داشت.  طی 10 سال گذشته، 7.8 میلیون ونزوئلایی به دلیل بحران اقتصادی و سیاسی که کشور تحت دولت مادورو در آن غوطه ور شده ، کشور را ترک کرده اند.نظرسنجی های انجام شده در آستانه انتخابات حاکی از آن است که در صورت پیروزی رئیس جمهور مادورو برای یک دوره دیگر، خروج از کشور افزایش خواهد یافت. یک نظرسنجی می  گوید در صورت انتخاب مجدد  مادورو، 10 درصد از جمعیت فعلی این کشور را ترک خواهند کرد. حتی یکی نظرسنجی دیگر پیشنهاد می  کند که یک سوم جمعیت می توانند مهاجرت کنند. در هر صورت، انتظار می رود تعداد کسانی که قصد دارند در صورت پیروزی مادورو کشور را ترک کنند، افزایش فاحشی پیدا کند. در حالی که اکثریت ونزوئلایی ها به دیگر کشورهای آمریکای لاتین مهاجرت کرده اند، تعداد قابل توجهی ایالات متحده را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده اند.

از آنجایی که مهاجرت موضوع داغ در انتخابات ایالات متحده است، بنابراین در واشنگتن و همچنین در کشورهای آمریکای لاتین نتیجه انتخابات از این منظر که می  تواند باعث افزایش مهاجرت از ونزوئلا شود، مهم است و مورد رصد قرار می گیرد.

خداحافظ کوبا، روسیه، چین و ایران، سلام ایالات متحده؟

رئیس جمهور مادورو روابط خود را با ایران، کوبا، روسیه و چین تقویت کرده و این در حالی است که روابط بین  مادورو و همتایان آمریکایی اش پرتنش بوده است. رهبر ونزوئلا تحریم‌های آمریکا را عامل مشکلات اقتصادی کشورش می‌داند و با چین، ایران و روسیه ائتلاف نزدیکی برقرار کرده است،  کشورهایی که روابط پرتنشی با ایالات متحده دارند. تغییر دولت می تواند منجر به رویگردانی ونزوئلا از این کشورها و همچنین از متحد نزدیک خود، کوبا شود.

ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر نفت جهان است. تولید نفت این کشور در دوران ریاست جمهوری مادورو به شدت کاهش یافته که دلیل آن را باید در  ترکیبی از عدم سرمایه گذاری، سوء مدیریت و تحریم های نفتی جستجو کرد. لغو تحریم‌های نفتی ونزوئلا که توسط ایالات متحده به منظور اعمال فشار بر  مادورو پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 2018 اعمال شد، می‌تواند بر قیمت نفت در سطح جهانی تأثیر بگذارد.

محبوب ترین سیاستمدار اپوزیسیون در رای گیری نیست

ماریا ماچادو، قانونگذار سابق و دشمن دیرینه حزب چاوز و مادورو ، چهره و صدای کمپین اپوزیسیون بوده است در حالی که حامیان اپوزیسیون پشت ادموندو گونزالس متحد شده اند، فردی که امیدی را در صفوف مخالفان ایجاد کرد که می توان مادورو را شکست داد، ماریا ماچادو است. خانم ماچادو در انتخابات مقدماتی مخالفان که در اکتبر 2023 برگزار شد، با 93 درصد از حدود 2.3 میلیون رای شرکت‌کنندگان پیروز شد.  چیزی که نتیجه را غیرعادی‌ کرد این بود که در آن زمان او  از نامزدی برای مناصب دولتی منع شد. او علیه این ممنوعیت اعتراض کرد، اما دادگاه عالی که تحت سلطه وفاداران به  دولت مادورو است، حکم او را عینا تایید کرد.

پس از این مرحله  نامزد انتخاب شده او، کورینا یوریس، اجازه ثبت نام به عنوان کاندید را پیدا نکرد  و تنها پس از آن بود که گونزالس به عنوان نامزد "موقت" انتخاب شد. با این حال، این دیپلمات پیشین آرام و کم کلام موفق شد اعتماد احزاب مخالف را در هفته های بعد به دست آورد و به عنوان کاندیدای وحدت آنها انتخاب شود.

ترس از تقلب و شرایطی که برابر نیست

ممنوعیت اعمال شده بر خانم ماچادو توسط ناظر وقت، الویس آموروسو، تنها یکی از مشکلات بسیاری است که مخالفان با آن مواجه شده اند. از ابتدای سال تاکنون، بیش از 100 تن از فعالان کمپین آن زندانی شده اند. خانم ماچادو بارها مورد آزار و اذیت قرار گرفته،  ماشین او تخریب شده و رستوران هایی که به او خدمات می دادند تعطیل شدند. یکی از سیاستمداران متعلق به اپوزیسیون ونزوئلا می‌گوید: «کارزار عظیمی علیه ما در جریان است.»

بسیاری از ناظران بیم دارند که مادورو و متحدانش تمام تلاش خود را برای ماندن در کاخ ریاست جمهوری انجام دهند.

گزارش‌هایی از ناهنجاری‌ها و تغییرات بسیاری وجود دارد که به نفع حزب حاکم است، از جمله این واقعیت که اکثریت 7.8 میلیون ونزوئلایی ساکن خارج از کشور قادر به ثبت نام نبودند. با توجه به اینکه شورای ملی انتخابات (CNE) ، نهادی که انتخابات را سازماندهی و نتایج آن را اعلام می کند،  تحت سلطه متحدان دولت و رهبری الویس آموروسو، همان مردی که خانم ماچادو را از نامزدی منع کرد، قرار دارد بسیاری بیم دارند که متحدان مادورو به تقلب متوسل شوند.

آموروسو دعوت ناظران انتخابات اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات را لغو کرد و همین مسئله شائبه تقلب را قوی تر از پیش کرده است.  آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور سابق آرژانتین نیز پس از اینکه گفت که دولت مادورو باید شکست احتمالی در انتخابات را بپذیرد مجوز حضور در ونزوئلا به منظور نظارت بر انتخابات را نپذیرفت.  اکنون تنها چهار ناظر از سازمان ملل و تعداد انگشت شماری ناظر فنی از مرکز کارتر در انتخابات حضور خواهند داشت.  رای گیری در ونزوئلا الکترونیکی است. رای دهندگان دکمه ای را که به نامزد مورد نظرشان در دستگاه رای گیری اختصاص داده شده است، فشار داده و دستگاه یک رسید کاغذی را چاپ می کند که سپس در صندوق رای قرار می گیرد. اپوزیسیون قصد دارد هزاران شاهد را برای نظارت بر شمارش رسیدهای اوراق در شعبه‌های رای‌گیری جداگانه مستقر کند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.