ایهود یاری، تحلیلگر اسرائیلی جهان عرب با طرح این سوال که پیوستن اسرائیل به ائتلاف حمله به حوثی ها چه تاثیری خواهد داشت، می گوید: اگر اسرائیل هم وارد صحنه شده و در حملات امریکا امریکا به حوثی ها شریک شود باز هم تغییر قابل توجهی حاصل نخواهدشد.

به گزارش جماران، رژیم اسرائیل با یک دوراهی راهبردی در مورد بهترین روش برای تلافی حمله پهپادی به تل‌آویو توسط حوثی ها  که با هزاران مایل فاصله از مرزهای جنوبی سرزمین های اشغالی مستقر هستند، روبه رو شده است.  نیویورک تایمز در گزارشی در  این  باره می نویسد:  این حمله که بامداد روز جمعه به یک ساختمانی در نزدیکی ساختمان دیپلماتیک ایالات متحده صورت گرفت و یک نفر را کشت و چندین نفر دیگر را زخمی کرد، نگرانی‌ها را در اسرائیل درباره تهدید ایران تشدید کرده است.  نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به حمایت مالی و معنوی ایران از حماس در غزه و حزب‌الله در  لبنان و حوثی‌ها در یمن تلاش می کند میان ایران و حمله روز جمعه حوثی ها نیز ارتباطی برقرار کند.

در سطح فنی، این حمله ضعف سیستم دفاع هوایی اسرائیل در برابر هواپیماهای بدون سرنشین را که با سرعت کمتری حرکت می‌کنند، در ارتفاعات پایین‌تر پرواز می‌کنند و گرمای کمتری نسبت به موشک‌ها و گلوله‌های پرسرعت منتشر می‌کنند، برجسته کرد. به گفته کارشناسان نظامی، این عوامل ردیابی پهپادها توسط رادار و رهگیری توسط موشک های زمین به هوا را دشوارتر می کند.

یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، قول انتقام برای این حمله را داده است، اما تحلیلگران می گویند که اسرائیل گزینه‌های واضح کمی در برابر نیروهای حوثی  دارد که مرز مشترکی با اسرائیل ندارد و به نظر می‌رسد از نمایش قدرت قبلی قدرت‌های غربی متنبه نشده است.  به گفته برخی تحلیلگران، یک پاسخ فوری و کوتاه مدت ممکن است توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل باشد، اقدامی که می تواند حملات متحدان حماس مانند حوثی ها و حزب الله لبنان را متوقف کند. در حالی که مخالفت حوثی ها با اسرائیل به مدت ها قبل از جنگ در غزه باز می گردد، این گروه به ندرت قبل از شروع  جنگ غزه به منافع اسرائیل حمله کرده بود.

رلیک شفیر، ژنرال سابق نیروی هوایی اسرائیل،  می گوید که آتش بس در غزه می تواند برای مدتی باعث آرامش در یمن و لبنان شود.  اما در حالی که میانجی‌ها می‌گویند که به امضای آتش‌بس غزه نزدیک‌تر می‌شوند، شکاف‌های کلیدی بین اسرائیل و حماس همچنان باقی است و بخش‌هایی از ائتلاف راست‌گرای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل ، مخالف مصالحه با خواسته‌های اصلی حماس هستند.  در درازمدت، حوثی‌ها نیز به نابودی کامل اسرائیل متعهد می‌مانند و به احتمال زیاد با آتش‌بس موقت در غزه یا پایان دادن به اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل، برای مدت طولانی آرام نمی‌شوند.

حوثی‌ها که در دهه گذشته کنترل بخش‌های وسیعی از غرب یمن، از جمله پایتخت آن، صنعا، و خط ساحلی دریای سرخ را به دست گرفتند،  در همبستگی با فلسطینی‌های غزه، از ماه نوامبر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ  که می‌گوید با اسرائیل در ارتباط هستند، حمله کرده است. در نتیجه این حملات،  صدها کشتی مجبور به انحراف طولانی از مسیر در جنوب آفریقا شده اند که هزینه های آنها را افزایش چشمگیری داده است.  برای جلوگیری از چنین حملاتی، ایالات متحده و بریتانیا در ژانویه حمله به مقر  حوثی ها را آغاز کردند. اما این تلاش تأثیر چندانی نداشته است: حوثی‌ها به حملات خود به کشتی‌های غیرنظامی و نظامی ادامه داده‌اند. تحلیلگران می گویند که اگر اسرائیل به تلافی حمله حوثی ها در تل آویو به ائتلاف امریکا و بریتانیا برای حمله به آنها بپیوندند، بعید است که چنین اقدامی تاثیری  در تغییر رفتار حوثی ها داشته باشد.

ایهود یاری، تحلیلگر اسرائیلی جهان عرب با طرح این سوال که پیوستن اسرائیل به ائتلاف حمله به حوثی ها چه تاثیری خواهد داشت، می گوید:  اگر اسرائیل هم  وارد صحنه شده  و در حملات امریکا امریکا به حوثی ها شریک شود باز هم تغییر  قابل توجهی حاصل نخواهدشد.

نیویورک  تایمز در ادامه به نقل از برخی تحلیل گران ادعا می  کند که اگر اسرائیل تمرکز فشار خود  را بر ایران قرار  دهد می تواند رفتار حوثی ها را حداقل محدودتر کند. به ادعای این تحلیل گران تحمیل هزینه بر تهران باعث می شود که این کشور «نیروهای نیابتی» خود را کنترل کند.  با این حال، ایران پس از حملات قبلی اسرائیل به منافع ایران، اقدامات خود علیه اسرائیل را تشدید کرده است.

اسرائیل در ماه آوریل چندین مقام بلندپایه ایرانی را در حمله به ساختمان دولتی ایران در سوریه ( به شهادت رساند) ،  مقامات ارشد اسرائیلی معتقد بودند که چنین حمله ای می  تواند  به عنوان یک بازدارنده علیه ایران عمل می کند.  در عوض، این حمله نتیجه معکوس داشت و ایران را بر آن داشت تا اسرائیل را با یکی از بزرگترین رگبار موشک‌های بالستیک و پهپادها در تاریخ نظامی خود هدف قرار دهد.

پاسخ اسرائیل به حمله پهپادی حوثی‌ها هرچه که باشد، تل  آویو همچنان با چالش فنی تقویت دفاع خود در برابر پهپادهای کند رو به رو خواهد بود.  در طول 9 ماه گذشته، سیستم دفاع هوایی اسرائیل - که بخشی از آن با مشارکت ایالات متحده توسعه یافته در مسدود کردن هزاران موشک ، چه موشک های بالستیک از ایران و چه هزاران موشک پرتاب شده از غزه، نسبتاً ماهر بوده است. اما این سیستم بارها و بارها برای شناسایی، ردیابی و انهدام پهپادها به ویژه پهپادهایی که حزب الله از لبنان شلیک کرده اند، ناکام مانده است. فیلم‌هایی که حزب‌الله در ژوئن پخش کرد، نمونه‌ای واضح از ضعف‌های دفاع هوایی اسرائیل بود: فیلم‌برداری توسط پهپادی که از پدافند هوایی اسرائیل فرار کرده بود، این فیلم تاسیسات حساسی را در شهر حیفا در شمال فلسطین اشغالی نشان می‌داد. به گفته یک ژنرال سابق نیروی هوایی، هنگام پرواز در ارتفاع و سرعت کم، تشخیص پهپادها از  هواپیماهای خصوصی کوچک و سایر هواپیماها دشوار است. او می گوید:  «ما نمی‌توانیم تمام مرزها را به‌طور قطعی ببندیم. کاری که پهپادها می توانند انجام دهند این است که هرازگاهی از طریق ضعف دفاعی ما نفوذ کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.