نیویورک تایمز : جو بایدن به ارتش ایالات متحده دستور داده بود تا ساخت اسکله را در ماه مارس آغاز کنند، رئیس جمهور آمریکا در آن زمان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود که چرا اقدامات بیشتری برای مهار واکنش نظامی اسرائیل به حملات 7 اکتبر حماس انجام نداده است. در آن زمان، بسیاری از مقامات هشدار می دادند که غزه در پرتگاه قحطی قرار دارد.

به گزارش جماران،  پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که ایالات متحده اسکله کمک های بشردوستانه کوتاه مدت خود را به غزه  بر خواهد چید. این پروژه 230 میلیون دلاری، که برای جلوگیری از قحطی در غزه در حالی که سایر مسیرهای کمک رسانی به این منطقه بسته شده، تعبیه شده بود، با مشکلات لجستیکی بسیاری برای ارسال کمک روبه رو شده بود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت:پیش‌بینی می‌کنم در یک زمان نسبتاً کوتاه، عملیات اسکله را متوقف کنیم. در بیانیه منتشر شده در این باره آمده است که  فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده تلاش کرد به غیرنظامیان فلسطینی کمک کند اما نتوانست اسکله را به دلیل مسائل فنی و مرتبط با آب و هوا دوباره به ساحل غزه متصل کند.  اسکله و شناورها و تجهیزات پشتیبانی در حال بازگشت به اشدود هستند و تا اطلاع ثانوی در آنجا خواهند ماند.

اکسیوس در گزارشی در این باره نوشته است که بازرسان کل وزارت دفاع و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده اواخر ماه گذشته اسکله را تحت بررسی قرار داده بودند زیرا آسیب‌دیدگی آن  منجر به توقف‌های متعدد در عملیات شده بود.  به گفته وزارت دفاع، از زمانی که این اسکله در اواسط ماه مه عملیاتی شد، نزدیک به 20 میلیون پوند کمک از طریق آن ارسال شده است.

نیویورک تایمز در گزارشی دراین باره نوشت: جو  بایدن به ارتش ایالات متحده دستور داده بود تا ساخت اسکله را در ماه مارس آغاز کنند، رئیس جمهور آمریکا در آن زمان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود که چرا اقدامات بیشتری برای مهار واکنش نظامی اسرائیل به حملات 7 اکتبر حماس انجام نداده است. در آن زمان، بسیاری  از  مقامات هشدار می دادند که غزه در پرتگاه قحطی قرار دارد.

جیک سالیوان همزمان با اعلام خبر برچیده شدن این اسکله گفته بود  که اسکله مانند گذشته ضروری نیست زیرا در هفته های اخیر گذرگاه های زمینی بیشتری برای ارسال کمک به غزه تحت فشار کاخ سفید باز شده است. او در این باره گفته بود :  مسئله واقعی در حال حاضر کمک رسانی به غزه نیست بلکه  کمک رسانی موثر است. چیزهای زیادی وجود دارد که باید روی آنها کار کنیم، از جمله بی قانونی و باندهای مسلح.

با این حال، گروه های فعال در حوزه فعالیت های  بشردوستانه می گویند که اسکله تا حد زیادی در ماموریت خود شکست خورده است. مقامات نظامی گفتند که در نزدیک به دو ماه از زمانی که برای اولین بار اسکله به خط ساحلی متصل شد،  تنها حدود 20 روز فعال بوده است. بقیه زمان‌ها، برای جلوگیری از آسیب بیشتر یا به دلیل نگرانی‌های امنیتی فعالیت ها متوقف شدند.

سالیوان در پاسخ به این سوال که آیا اسکله موقت موفقیت آمیز بوده است،  انتقادات وارده را رد کرد. او گفت: «ببینید، من هر نتیجه ای را که باعث تولید غذای بیشتر، کالاهای بشردوستانه بیشتر برای مردم غزه شود، موفقیت می بینم.

در حالی که دولت بایدن اسرائیل را تحت فشار قرار داد تا از طریق مسیرهای زمینی به غزه اجازه دهد تا مواد غذایی و سایر منابع بیشتری را به غزه وارد کند، که راهی بسیار کارآمدتر برای ارائه امداد است، اما برخی از مقامات نظامی آمریکایی می گویند که حتی اهداف ساده برای اسکله نیز شکست خورده است. در هفته‌های اخیر، اسرائیل به سازمان‌های امدادی دسترسی بیشتری به غزه داده است، اما این گروه‌ها می‌گویند که وضعیت در بسیاری از مناطق محصور همچنان وخیم است.

واشنگتن پست در گزارشی در این باره می  نویسد:  نقش آمریکا به عنوان پشتیبان ارشد نظامی و دیپلماتیک اسرائیل به این معنی بود که اسکله همیشه کانون سوء ظن فلسطینیان بوده است، اما یکی از امدادگران مستقر در غزه گفت: «وقتی اسکله طبق برنامه کار کرد، کمک های بسیار مورد نیاز غزه را تأمین کرد. با این حال،   دخالت آن در برداشت های جزئی، پایداری آن را کاهش داد." برخی از منتقدان برپایی این اسکله می گویند در طول دو ماه، اسکله ایالات متحده تقریباً معادل یک روز کمک های قبل از جنگ را تحویل داده و ارسال کمک به خشکی تنها بخشی از چالش بوده است. تحویل ایمن آن به افرادی که به آن نیاز دارند بسیار خطرناک است. با توجه به اینکه نیروهای اسرائیلی در این هفته عملیات زمینی جدیدی را در شهر غزه در نزدیکی شهر غزه انجام می دهند، تضمین ایمنی برای امدادگران مانند همیشه چالش برانگیز است.  فروپاشی نظم و قانون در سراسر نوار غزه در نتیجه هدف قرار دادن بی امان هر کسی که با حماس در ارتباط است، از جمله افسران پلیس، توسط اسرائیل، به این معنی است که غارت  سازمان یافته یا فرصت طلبانه هنوز در جریان است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.