لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در پکن گفت که همکاری بین کشورها نباید منافع اشخاص ثالث را هدف قرار دهد یا به آنها آسیب برساند. او گفت که منطقه به یک "بلوک نظامی" نیاز ندارد.

به گزارش جماران، فیلیپین و ژاپن روز دوشنبه یک بسته دفاعی کلیدی مشترک به نام «توافقنامه دسترسی متقابل»  را امضا کردند که شامل استقرار نیروهای ژاپنی برای انجام رزمایش‌های مشترک در فیلیپین می‌شود. این بسته دفاعی همچنین به نیروهای فیلیپینی اجازه می‌دهد تا برای رزمایش‌های مشترک وارد خاک ژاپن شوند. این بسته پس از تاییدیه توسط پارلمان‌های دو کشور اجرایی خواهد شد. «دستاورد بزرگ» عنوانی است که وزیر امور خارجه ژاپن این توافق را با آن توصیف و تاکید کرد که این اقدام به تقویت بیشتر همکاری بین مانیل و توکیو منجر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «پیمان دفاعی با فیلیپین، نخستین پیمانی است که ژاپن در آسیا منعقد کرده است. ژاپن در سال ۲۰۲۲ با استرالیا و در سال ۲۰۲۳ با انگلیس قراردادهای مشابهی امضا کرد. در زمان نخست وزیری فومیو کیشیدا، توکیو اقداماتی را برای تقویت امنیت و قدرت آتش دفاعی خود انجام داده که شامل قابلیت حمله متقابل می‌شود که از اصل پس از جنگ ژاپن مبنی بر تمرکز تنها بر دفاع از خود، در بحبوحه تهدیدات کره شمالی و اقدامات نظامی فزاینده چین، خارج می‌شود. ژاپن همچنین هزینه‌های دفاعی خود را در یک دوره پنج ساله تا سال ۲۰۲۷ دو برابر می‌کند تا بتواند قدرت نظامی خود را تقویت و کشور را به سومین هزینه کننده بزرگ نظامی جهان پس از ایالات متحده و چین تبدیل کند.بسیاری از همسایگان آسیایی ژاپن از جمله فیلیپین تا زمان شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، تحت تجاوز ژاپن قرار داشتند و تلاش‌های توکیو برای تقویت نقش نظامی و هزینه‌های خود می‌تواند موضوعی حساس باشد. با این حال، ژاپن و فیلیپین به طور پیوسته روابط دفاعی و امنیتی را عمیق‌تر کرده‌اند.اقدامات کیشیدا با تلاش فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین برای ایجاد ائتلاف‌های امنیتی به منظور تقویت توانایی محدود ارتش فیلیپین برای دفاع از منافع سرزمینی مانیل در دریای چین جنوبی همراه است.»

نیوزویک در گزارشی در این باره می نویسد:  دو متحد ایالات متحده در آسیا ( ژاپن و فیلیپین ) روز دوشنبه یک پیمان دفاعی دوجانبه مهم امضا کردند که امکان دسترسی و استقرار بیشتر نیروها را در میان نگرانی های مشترک در مورد جاه طلبی های چین در دریاهای شرق و جنوب چین فراهم می کند. توافقنامه دسترسی متقابل (RAA) که در مانیل پایتخت فیلیپین بین وزیر امور خارجه ژاپن و وزیر دفاع فیلیپین به امضا رسید، چارچوب قانونی را برای دو کشور فراهم می کند تا پرسنل نظامی را برای تمرینات آموزشی و عملیات مشترک در قلمرو یکدیگر مستقر کنند. گارد ساحلی فیلیپین امسال بارها با همتای چینی خود در آب های مورد مناقشه دریای چین جنوبی درگیر شده است، در حالی که در دریای چین شرقی، ژاپن کشتی های گارد ساحلی چین را به نقض آب های سرزمینی خود در اطراف جزایر سنکاکو متهم کرد .

اختلافات ارضی این دو کشور  با چین و رفتار قاطعانه پکن در منطقه، مانیل و توکیو را برای تعمیق همکاری امنیتی و غلبه بر تاریخ مشترک خود در زمان جنگ، در کنار هم قرار داده است.  رئیس جمهور فیلیپین در دیدار با وزیر دفاع ژاپن، این پیمان دفاعی را بسیار مهم توصیف کرد. وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد: با تشدید فضای امنیتی در منطقه، امضای این توافقنامه مهم امنیتی با فیلیپین، همکاری امنیتی و دفاعی بین دو کشور را بیشتر ارتقا می‌دهد و قاطعانه از صلح و ثبات در منطقه اقیانوس  هند و اقیانوس آرام حمایت می‌کند. لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در پکن گفت که همکاری بین کشورها نباید منافع اشخاص ثالث را هدف قرار دهد یا به آنها آسیب برساند. او گفت که منطقه به یک "بلوک نظامی" نیاز ندارد.

رحم امانوئل، فرستاده ارشد ایالات متحده در توکیو و منتقد صریح چین، با انتشار یک پست در حساب کاربری خود در توئیتر این توافق تاریخی را که به گفته او بازدارندگی جمعی و تعهد ما به برقراری ثبات در منطقه را نشان می دهد، ستود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.