در آخرین دستور تخلیه جمعی، اسرائیل به 250000 آواره در خان یونس، دومین شهر بزرگ غزه، دستور داد تا با انجام حملات مجدد در جنوب غزه، این شهر را ترک کنند. این دستور در حالی صادر می شود که درگیری های شدید فلسطینی ها را در رفح، در جنوب نوار غزه، و محله شجاعیه در شهر غزه در شمال به دام انداخته است.

به گزارش جماران، نزدیک به 9 ماه جنگ اسرائیل علیه غزه، فلسطینی ها را مجبور کرده که از جایی به جای دیگر در جستجوی سرپناهی امن در نوار محاصره شده غزه فرار کنند. در آخرین دستور تخلیه جمعی، اسرائیل به 250000 آواره در خان یونس، دومین شهر بزرگ غزه، دستور داد تا با انجام حملات مجدد در جنوب غزه، این شهر را ترک کنند. این دستور در حالی صادر می شود که درگیری های شدید فلسطینی ها را در رفح، در جنوب نوار غزه، و محله شجاعیه در شهر غزه در شمال به دام انداخته است.  الجزیره در گزارشی به بررسی این دستور و وضعیت این منطقه جنگ زده پرداخته و می نویسد:

به فلسطینیان خان یونس گفته شد که به کجا فرار کنند؟

ارتش اسرائیل ابتدا به فلسطینی ها گفت که «فوراً به منطقه انسانی تخلیه شوند» بدون اینکه مشخص کند کدام منطقه انسانی؟ حدود 13 ساعت بعد، در پستی در شبکه ایکس  به مردم گفته شد که به «منطقه بشردوستانه المواسی» بروید. در حالی که اسراییل المواسی - یک نوار ساحلی که تا شمال دیرالبلاح امتداد دارد – را "منطقه بشردوستانه" می نامد، همچنین به مردم آنجا حمله می کند.  به گفته مقامات فلسطینی، در دو حمله اسرائیل به المواسی در 21 ژوئن حداقل 25 نفر و در حمله دیگری در 28 مه حدود 21 نفر کشته شدند. جمعیت هلال احمر فلسطین (PRCS) در 29 ژوئن به دلیل نگرانی های ایمنی مجبور به تخلیه پایگاه خود در منطقه خان یونس در المواسی شد.

آیا بیمارستان اروپایی نیز تخلیه می شود؟

ارتش اسرائیل در حساب کاربری مربوطه در شبکه ایکس مدعی شد دستور تخلیه این رژیم در مورد بیمارستان اروپایی که در این منطقه قرار دارد صدق نمی کند. با این حال، جمعیت هلال احمر فلسطین گزارش داد که بیماران به دلیل نگرانی از حمله احتمالی زمینی اسرائیل  به بیمارستان‌های مجاور منتقل می‌شوند.

یک  متخصص بیهوشی که در این بیمارستان به صورت داوطلبانه حضور داشت به الجزیره گفت به کارکنان بیمارستان اروپایی گفته شد که محل را تخلیه کنند. ویدئوهایی که واحد راستی‌آزمایی الجزیره تأیید کرد نشان می‌دهد که کل بخش‌های بیمارستان و مناطقی که آوارگان در آن پناه گرفته‌اند، تخلیه می‌شوند. به گفته این متخصص بیهوشی،  جابجایی اجباری همه آنها را در معرض خطر بزرگی قرار داده است. او به الجزیره گفت: انتقال آنها بسیار دشوار است زیرا دسترسی به حمل و نقل فوق العاده گران است اما همچنین به دلیل ماهیت پایدار و طولانی مدت صدمات بسیاری از بیماران. بسیج آنها و انتقال این بیماران از طریق آمبولانس نیز تقریباً غیرممکن است.

عملیات نظامی اسرائیل در خان یونس چه زمانی آغاز می شود؟

مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) و پروژه تهدیدات بحرانی (CTP) در آخرین گزارش میدان نبرد خود گفتند، دستور تخلیه احتمالاً به این معناست که نیروهای اسرائیلی ظرف 24 ساعت وارد منطقه خواهند شد. نیروهای اسرائیلی در 7 آوریل با ادعای پیروزی بر حماس از شهر خارج شده بودند، اما پس از آن مبارزان جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) اخیراً 20 موشک از مناطق شرقی شهر به سمت سرزمین های اشغالی پرتاب کردند. در این گزارش آمده که انتظار می رود عملیات پاکسازی در آن منطقه انجام شود. اقدامات اسرائیل در خان یونس در ماه آوریل، زمانی که آنها ادعا کردند گردان های حماس را نابود کرده اند، بسیاری از شهر را ویران کرده بود.

آیا خان یونس قبلا تخلیه شده است؟

چندین بار در طول جنگ به مردم خان یونس گفته شده  که شهر را تخلیه کنند:

5 دسامبر 2023: نیروهای اسرائیلی خان یونس را محاصره کردند، هزاران فلسطینی به رفح  گریختند.

14 فوریه 2024: اسرائیل دستور تخلیه بیمارستان ناصر خان یونس را صادر کرد، زیرا تک تیراندازان اسرائیلی به هر کسی که در محوطه بیمارستان یا اطراف آن حرکت می کرد شلیک کردند.

8 آوریل 2024: نیروهای اسرائیلی برای تهاجم زمینی به همسایگی رفح از خان یونس عقب نشینی کردند و شهر را ویران کردند.

6 مه 2024: اردوگاه های آوارگان در خان یونس پس از اینکه اسرائیل به 1.4 میلیون فلسطینی که در همسایگی رفح به دنبال سرپناه بودند دستور داد تا از آنجا خارج شوند، افزایش یافت.

23 ژوئن 2024: تانک‌های اسرائیلی به «منطقه امن» المواسی بین رفح و خان ​​یونس نزدیک شدند، چند روز پس از حمله اسرائیل که 25 نفر را در آنجا کشت و هزاران فلسطینی دیگر را مجبور به فرار به خان یونس کرد.

فلسطینی ها با این دستور اخیر اسرائیل چگونه برخورد می کنند؟

به گفته هانی محمود از الجزیره در دیرالبلاح، کمبود سوخت در غزه به این معنی است که مردم مایل ها راه می روند یا از گاری های حیوانات هنگام فرار استفاده می کنند. شاهدان عینی به الجزیره می گویند که  پس از دستور اسرائیل مردم فرصتی برای بردن هیچکدام از وسایل خود نداشته اند. او گفت: خدا می داند فردا کجا خواهیم رفت. از منطقه ای در شرق آمدیم، سپس به بیمارستان اروپایی رفتیم، سپس به رفح رفتیم، سپس به بنی سهیله برگشتیم، سپس به بیمارستان ناصر برگشتیم و اکنون فقط به اردوگاه سومود راه داریم. 

چرا ارتش اسرائیل دستور تخلیه برای «مناطق امن» اعلام شده قبلی را صادر می کند؟

به گفته لوسیانو زاکارا، استاد سیاست خلیج فارس در مرکز مطالعات خلیج فارس دانشگاه قطر، این اقدام اسرائیل نشان‌دهنده ناتوانی این رژیم در دستیابی به هدف خود در «از بین بردن حماس» و قصد آن برای از بین بردن جمعیت فلسطینی در غزه است. او به الجزیره گفت: «این نشان می‌دهد که آنها نمی‌توانند در جنگ پیروز شوند زیرا می‌خواستند حماس را از نظر فیزیکی و سیاسی از بین ببرند، اما تا کنون این گروه هنوز در آنجا مستقر است. این همچنین ثابت می کند که اسرائیل می خواهد با خسته کردن مردم در این جنگ پیروز شود. به این ترتیب برای فلسطینی هایی که نمی توانند بیش از یک ماه یا 15 روز در یک مکان بمانند، دردسر و آسیب بسیار بیشتری ایجاد می کند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.