ترامپ و بایدن در رویکرد خود نسبت به روابط بین الملل واشنگتن بیش از بسیاری از نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ اخیر فاصله دارند. بایدن به دنبال احیای موقعیت جهانی و رابطه آمریکا با متحدان سنتی اش است در حالی که ترامپ از دکترین انزواگرایانه تری حمایت می کند. در مناظره نخست، جنگ روسیه در اوکراین، جنگ اسرائیل و حماس و مهاجرت مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش جماران، آخرین باری که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، چهار سال پیش در جریان رقابت‌های ریاست‌جمهوری در صحنه مناظره با یکدیگر روبرو شدند، سیاست خارجی فرصت عرض اندام چندانی نداشت.  اما در اولین رویارویی آنها در مبارزات انتخاباتی امسال در پنجشنبه شب  با پس‌زمینه دو جنگ بزرگ که واشنگتن در آن سهمی حیاتی دارد و همچنین تشدید رقابت قدرت‌های بزرگ با چین، دور زدن حوزه سیاست خارجی آسان نبود.

فارن پالیسی در گزارشی در این باره می نویسد: ترامپ و بایدن در رویکرد خود نسبت به روابط بین الملل واشنگتن بیش از بسیاری از نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ اخیر فاصله دارند.   بایدن به دنبال احیای موقعیت جهانی و رابطه آمریکا با متحدان سنتی اش است در حالی که ترامپ از دکترین انزواگرایانه تری حمایت می کند. در مناظره نخست، جنگ روسیه در اوکراین، جنگ اسرائیل و حماس و مهاجرت مورد توجه قرار گرفت. جالب توجه است که از نامزدها در مورد چین سؤال نشده است، اگرچه آنها خودشان به طور خلاصه هنگام بحث در مورد اقتصاد ایالات متحده و تأثیر تعرفه های سنگینی که ترامپ بر بسیاری از کالاهای وارداتی چینی وضع کرده و بایدن تا حد زیادی آن را حفظ کرده است، به موضوع چین هم پرداختند.

روسیه و جنگ در اوکراین

بایدن و ترامپ بر سر موضع ایالات متحده در مورد جنگ روسیه و اوکراین، دامنه کمک های ایالات متحده به کی یف و کمک های واشنگتن به ناتو به شدت با هم درگیر شدند.تحت دولت بایدن، ایالات متحده از زمانی که مسکو در سال 2022 تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را آغاز کرد، 175 میلیارد دلار کمک نظامی به کی یف ارائه کرد. بایدن از این موضع و در عین حال از ایالات متحده دفاع کرد. او گفت: من 50 کشور دیگر در سراسر جهان را برای حمایت از اوکراین، از جمله ژاپن و کره جنوبی، متحد و به صف کردم. ترامپ بدون هیچ گونه مدرکی ادعا کرد کرد که بایدن روسیه را به حمله «تشویق» کرده است و به دنبال این بود که تهاجم را پس از خروج آشفته دولت بایدن از افغانستان در ماه مه 2021 در سطح جهانی مطرح کند.  وی افزود: اگر ما یک رئیس جمهور واقعی داشتیم، رئیس جمهوری که مورد احترام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود، او هرگز به اوکراین حمله نمی کرد.

اگر ترامپ برای دور دوم انتخاب شود، قول داده که جنگ بین روسیه و اوکراین را قبل از مراسم تحلیف خود «حل و فصل کند» ، البته بدون هیچ توضیحی درباره چگونگی انجام این کار. او همچنین با تکیه بر تهدیدهای قبلی خود مبنی بر اینکه روسیه باید «هر کاری که می‌خواهد» در قبال اعضای ناتو که سهم مشخص شده خود در ناتو برای هزینه های امنیتی را پرداخت نمی کنند گفت: من همه این قبض ها را نقد خواهم کرد.

ترامپ اعلام کرد که موضع دولت بایدن آمریکا را وارد جنگ دیگری خواهد کرد. او گفت: او ما را وارد جنگ جهانی سوم خواهد کرد، و ما بیش از آن چیزی که کسی تصورش را بکند به جنگ جهانی سوم نزدیک شده‌ایم .

بایدن در پاسخ گفت: جنگ جهانی سوم را می خواهید؟ بگذارید ترامپ پیروز شود و به پوتین بگوید هر کاری که می خواهد با ناتو انجام دهد.

اسرائیل و جنگ غزه

هر دو نامزد، همانطور که انتظار می‌رفت صریحاً از اسرائیل حمایت کردند،  البته به درجات مختلف و به روش‌های مختلف.

بایدن گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، طرح او برای حل مناقشه بین اسرائیل و حماس را تایید کرده و او اتهام نتانیاهو مبنی بر اینکه واشنگتن به اندازه کافی از اسرائیل حمایت نکرده را رد کرد. بایدن در ادامه سخنانش گفت :  «تنها کسی که می‌خواهد جنگ ادامه یابد حماس است» و افزود که این گروه شبه‌نظامی «بسیار ضعیف شده» و «باید از بین برود» . البته او این هشدار را هم داد  که اسرائیل باید «در مناطق پرجمعیت مراقب» باشد.

ترامپ روی هر دوی این تصورات آب ریخت و گفت: «در واقع، اسرائیل کسی است که می‌خواهد به راه خود ادامه دهد» و افزود که «باید آنها را رها کنیم و بگذاریم کار را تمام کنند». او همچنین بایدن را یک فلسطینی خطاب کرد. او با تکرار ادعای قبلی خود مبنی بر اینکه اگر ترامپ در کاخ سفید بود پوتین به اوکراین حمله نمی کرد، تاکید کرد که اگر ترامپ در آن زمان رئیس جمهور بود، حماس به اسرائیل حمله نمی کرد.

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا از تشکیل یک کشور فلسطینی حمایت می‌کند، طفره رفته و گفت باید در این باره فکر کند.

 

تصویر جهانی آمریکا

هر دو نامزد یکدیگر را به دلیل کاهش جایگاه آمریکا در جهان به شدت مورد انتقاد قرار دادند. ترامپ بارها در مورد خروج آشفته ایالات متحده از افغانستان به بایدن طعنه زد و از آن به عنوان «خجالت آورترین روز در تاریخ کشور ما» یاد کرد و در مقطعی آن را «نمایش وحشتناک افغانستان» نامید. ترامپ گفت: «آنچه برای آبروی ایالات متحده تحت رهبری این مرد اتفاق افتاد، وحشتناک است.

بایدن ترامپ را متهم کرد که می خواهد از ناتو خارج شود و استدلال کرد که حمایت و تمجید قبلی ترامپ از تظاهرکنندگان راست افراطی در شارلوتسویل، ویرجینیا و حتی آدولف هیتلر باعث کاهش اعتبار جهانی آمریکا شد. بایدن گفت: این مرد هیچ حسی از دموکراسی آمریکایی ندارد.

بایدن بعداً سخنان ترامپ در مورد تخریب وجهه جهانی آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد: «این ایده که ما به نوعی کشور شکست خورده‌ای هستیم را هرگز نشنیدم. من هرگز نشنیده‌ام رئیس‌جمهوری چنین صحبت کند. ما مورد حسادت دنیا هستیم.

 

مهاجرت

برخی از تحریک‌آمیزترین لفاظی‌های این مناظره زمانی مطرح شد که ترامپ و بایدن بر سر سیاست مهاجرتی ایالات متحده با هم دعوا کردند. دوران ریاست‌جمهوری ترامپ با سیاست‌های مهاجرتی تند و تیز،  بحث‌برانگیز  شد که برخی از آنها هنوز در دولت بایدن پابرجا هستند. ترامپ سیاست های بایدن را مورد حمله قرار داد و بایدن را متهم کرد که نتوانسته است جلوی هجوم مهاجران در مرزهای جنوبی ایالات متحده را بگیرد. ترامپ تصویری عمدتاً نادرست از مهاجران غیرقانونی ترسیم می کند که کشور را به «لانه موش» تبدیل می کنند. او ادعا کرد که این مهاجران شهروندان آمریکایی را می کشند (مطالعات نشان می دهد که مهاجران در واقع کمتر از شهروندان متولد ایالات متحده مرتکب جنایت می شوند.)

ترامپ گفت: «دوست دارم از او بپرسم که چرا به میلیون‌ها نفر اجازه داد از زندان‌ها و مراکز روانی به اینجا بیایند و کشور ما را ویران کنند.»

بایدن با حمله به میراث مهاجرتی ترامپ، که شامل «جدا کردن نوزادان از مادرانشان [و] گذاشتن آنها در قفس» بود، پاسخ داد. بر اساس این سیاست، دولت ترامپ حدود 2600 کودک را از والدینشان جدا کرد. وی افزود که دولت بایدن همچنین برای دستیابی به توافق دو حزبی در مورد مهاجرت بسیار سخت کار کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.