الجزیره در گزارشی با عنوان طرح‌های حزب‌الله، تهدیدات اسرائیل ؛ آیا هر دو طرف آماده جنگ هستند؟" به بررسی وضعیت کنونی بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل می‌پردازد

به گزارش جماران، الجزیره در  گزارشی با عنوان طرح‌های «حزب‌الله، تهدیدات اسرائیل ؛ آیا هر دو طرف آماده جنگ هستند؟» به بررسی وضعیت کنونی بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل می‌پردازد و تحلیل می‌کند که آیا این دو طرف برای ورود به جنگ گسترده آمادگی دارند یا خیر. حزب‌الله اعلام کرده است که توانایی و آمادگی برای جنگیدن دارد تا زمانی که آتش‌بس در غزه برقرار شود. در این گزارش به سناریوهای مختلف پرداخته می‌شود.

        سناریو اول: وقوع یک جنگ محدود که ممکن است به سرعت با میانجیگری بین‌المللی پایان یابد.

        سناریو دوم: وقوع یک جنگ گسترده که به تمامی منطقه خاورمیانه سرایت کند و نتایج غیرقابل پیش‌بینی به همراه داشته باشد.

        سناریو سوم: تشدید تنش‌ها بدون ورود به جنگ تمام‌عیار، که می‌تواند به فشارهای بین‌المللی برای آتش‌بس و مذاکرات منجر شود.

در ادامه این گزارش می خوانید: حزب الله در حال آماده شدن برای سناریوهای مختلف است، زیرا درگیری جاری سطح پایین بین آن و اسرائیل در هر لحظه می تواند به چیز بزرگتری تبدیل شود.  اظهارات مقامات از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، که روز یکشنبه گفت اسرائیل در حال پایان دادن به عملیات در رفح است و به لبنان تغییر مسیر خواهد داد، نشان دهنده ایده انتقال تمرکز نظامی اسرائیل از غزه به لبنان بوده است. اقدام نظامی جدی اسرائیل علیه لبنان، واکنش بازیگران منطقه‌ای و احتمالا بین‌المللی را به همراه خواهد داشت. حملات اسرائیل تا به امروز، نزدیک به 100000 نفر را از خانه های خود در جنوب لبنان آواره کرده و دست کم 435 نفر را کشته اند که حدود 349 نفر از آنها توسط حزب الله به عنوان اعضای آن نام برده شده است.

به نظر می رسد حزب الله به سلاح های خود مطمن است، لفاظی های اسرائیل را با لفاظی های خود تطبیق می دهد و حملات فرامرزی خود را که طبق گفته اسرائیل تاکنون 15 سرباز اسرائیلی و 10 غیرنظامی در ان کشته شده اند را  تشدید می کند.

آتش بس یا شکست

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، از ماه اکتبر در سخنرانی‌های خود تکرار کرده است که گروهش حملات فرامرزی خود به اسرائیل را تنها زمانی متوقف می‌کند که اسرائیل با آتش‌بس در غزه موافقت کند. حتی اگر اسرائیل بیشتر توجه نظامی خود را به لبنان معطوف کند، تحلیلگران بر این باورند که حزب الله به موضع خود پایبند خواهد ماند.

امل سعد، نویسنده دو کتاب درباره حزب‌الله گفت: فکر نمی‌کنم حزب‌الله مذاکرات را در غیاب آتش‌بس در غزه بپذیرد. جنگ ادامه خواهد داشت. نصرالله گفته است که تا زمانی که حماس پیروز نشود، به جنگ ادامه خواهند داد و اگر حماس تضعیف شود، حزب‌الله دست روی دست نخواهد گذاشت. یک هدف استراتژیک در اینجا وجود دارد . حزب الله حماس را به تنهایی ترک نخواهد کرد.

به نظر می رسید که ایده آتش بس با مشکل مواجه شده است زیرا شرکای تندرو بنیامین نتانیاهو در ائتلاف نخست وزیر خواستار «شکست کامل حماس» قبل از پایان جنگ شدند.با این حال، برخی از مقامات اسرائیلی نسبت به ایده شکست کامل حماس ابراز تردید کرده و تاکید کردند که حماس یک ایده است و نمی توان عقاید را ریشه کن کرد. دانیال هاگری، سخنگوی ارتش، در 19 ژوئن چنین تردیدهایی را ابراز کرد، در حالی که زاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی، روز سه شنبه، کمتر از یک هفته بعد، همین را گفت. چه در پذیرش ضمنی این ایده و چه برای ملاحظات دیگر، اسرائیل اکنون در مورد مرحله ای با شدت کمتر صحبت می کند، که در آن، به ادعای خود، ارتشش همچنان به هدف قرار دادن حماس در غزه ادامه می دهد و در عین حال به دنبال جایگزینی سیاسی برای این گروه در منطقه است. . یک جنگ با شدت کمتر در غزه، در تئوری، امکان تمرکز بر لبنان را فراهم می‌کند،  اگرچه این امر مستلزم آن است که ارتش اسرائیل چشم‌انداز چالش‌برانگیز درگیری در دو جبهه را اجرا کند.

قدرت فرافکنی

نصرالله به نوبه خود، قدرت و ایستادگی گروه خود را به نمایش گذاشته است. او در 19 ژوئن گفت که گروهش بیش از 100000 نیروی نظامی دارد و بسیاری از سران گروه‌های مسلح منطقه برای پیوستن به نبرد با اسرائیل به حزب الله پیشنهاد داده‌اند، پیشنهادهایی که او رد کرد زیرا حزب‌الله در حال حاضر پر از نیروی آماده است.

حزب الله  یک روز قبل از سخنرانی دبیر کل خود تصاویری از پهپادهای گرفته شده در شهر حیفا اسرائیل را منتشر کرد که تهدیدی ضمنی برای هدف قرار دادن این شهر بود. یکی دیگر از ویدئوهای اخیر حزب الله آنچه را که به نظر می رسد مجموعه ای از اهداف در داخل اسرائیل و دریای مدیترانه باشد را نشان می دهد.

عماد سلامی، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی لبنان، گفت: «حزب‌الله در حال نمایش و شبیه‌سازی گزینه‌های خود برای گسترش جنگ به اسرائیل است..این به اسرائیل می‌فهماند که عواقب آن بسیار پرهزینه است.»

نصرالله همچنین قبرس را تهدید کرد که در صورت حمایت از اسرائیل در جنگ با عواقب آن روبه رو خواهدشد. قبرس پاسخ داد که در هیچ درگیری با اسرائیل همکاری نظامی نمی کند.

ست کرومریچ، افسر سابق نیروهای ویژه که اکنون در شرکت مدیریت ریسک گلوبال گاردین است، به الجزیره گفت: «از 8 اکتبر، قبرس یک مکان کلیدی برای پرواز نیروهای ذخیره اسرائیلی و سپس رفتن به اسرائیل بوده است.اسرائیل در گذشته از خاک قبرس برای تمرینات آموزشی استفاده کرده است. این تهدید راهی بود که نصرالله به اتحادیه اروپا پیام داد تا از حمایت از اسرائیل به هر نحوی که ممکن است کشورهای عضو آن را درگیر کند، خودداری کند.

برنامه های احتمالی

در حالی که هر دو طرف گزینه های خود را  روی میز کار می‌گذارند، حزب‌الله چند طرح احتمالی خواهد داشت. کریم امیل بیطار، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه سنت جوزف، می‌گوید: «حزب‌الله احتمالاً استراتژی آماده‌ای در صورت جنگ محدود و طولانی در جنوب لبنان دارد و احتمالاً برای وقوع وقوع یک جنگ گسترده‌تر استراتژی آماده کرده‌اند.

یک جنگ محدود همان چیزی است که سالامی آن را «جنگ فرسایشی نامتقارن با شدت کم» می‌نامد که «دشمن را از طریق درگیری‌های کم‌هزینه، کارآمد و مؤثر» از بین می‌برد، این می شود ادامه درگیری فعلی. یک جنگ تمام عیار ممکن است حملات در سراسر لبنان از جمله به زیرساخت هایی مانند فرودگاه بیروت را تشدید کند، همانطور که اسرائیل در سال 2006 انجام داد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که تهاجم زمینی محدود به جنوب لبنان امکان پذیر است، هرچند که منجر به تلفات سنگین در هر دو طرف خواهد شد.

به گمان بیطار، حزب الله احتمالاً این گزینه را نمی خواهد. او می گوید: حزب‌الله و همچنین رژیم ایران متوجه می‌شوند که تشدید تنش برای لبنان بسیار خطرناک و ویران‌کننده خواهد بود. 

تشدید تهدیدها و اقدامات نظامی به موازات مذاکرات دیپلماتیک انجام می شود. عاموس هوخشتاین فرستاده ویژه ایالات متحده اخیراً در تل آویو و بیروت بود و ظاهراً پیام های حزب الله را از طریق رئیس پارلمان لبنان و نبیه بری متحد حزب الله ارسال کرد. به گفته دیپلمات‌های غربی ناشناس که با اکسیوس صحبت کردند، هوخشتاین به حزب‌الله گفت که این تصور اشتباه است که ایالات متحده می‌تواند اسرائیل را از آغاز یک جنگ گسترده‌تر باز دارد.

بیطار می گوید که همزمان، حزب‌الله و اسرائیل پیام‌هایی را از طریق دیپلمات‌های فرانسوی ارسال می‌کنند و به دنبال «خروج یا راهبردی برای حفظ چهره» هستند. این مذاکرات می‌تواند منجر به «اطمینان‌هایی به اسرائیل شود که متحدان حزب‌الله در شعاع 6-10 کیلومتری از مرز حضور نخواهند داشت و آنها قصدی برای استفاده از نیروهای رضوان ( نخبگان حزب‌الله) ندارند.

مسیرهای موازی دیپلماسی و اقدام نظامی به هم مرتبط هستند. با این حال، این ترس مکرر وجود دارد که یک محاسبه اشتباه می تواند باعث تشدید تنش شود .  ممکن است همچنان از وقوع یک جنگ جلوگیری شود، به جز اشتباه محاسباتی گفته شده یا تصمیم سیاسی اسرائیل برای پیشبرد جنگ گسترده  بر اساس ملاحظات داخلی. به نوبه خود، حزب الله به موضع خود مبنی بر درخواست آتش بس به عنوان تنها پیش شرط خود برای توقف جنگ پایبند بوده است.

بیطار می گوید: «ما در شرایطی هستیم که در هر دو طرف، ملاحظات سیاسی داخلی رواج دارد. حزب الله آگاه است که اکثر لبنانی ها، از جمله بخش قابل توجهی از حامیان خود، خواهان جنگ جدیدی نیستند. هر دو طرف این عوامل را در نظر می‌گیرند، با این حال ما در شرایطی به سر می‌بریم که به شدت بی‌ثبات است و هرگونه محاسبات نادرست از سوی هر دو طرف می‌تواند منجر به یک تشدید درگیری جدید در منطقه شود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.