استراتژیست های جمهوری خواه با پذیرش شرایط مناظره ،که بایدن مشخص کرده بود، می خواستند به رای دهندگان نشان دهند که بایدن صلاحیت و توانایی اداره کشور را ندارد . به نظر من این پیام منتقل شد و حتی مفسران سی ان ان و ناظرانی که سالهاست انتخابات را رصد می کنند صراحتا معتقد بودند که بایدن بسیار ضعیف عمل کرده و اظهار نگرانی می کردند از اینکه اگر بایدن نامزد نهایی دموکراتها باشد چه بسا باعث شکست دموکراتها شود.

پایگاه خبری جماران - رحمن قهرمان پور، کارشناس ارشد مسائل بین الملل و سیاست خارجی در یادداشتی برای جماران نوشت : نخستین مناظره انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و نامزد دموکراتها و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان،  برای دموکراتها و مخصوصا فعالان سیاسی و بدنه این حزب بیش از انتظار ناامید کننده بود. در جریان این مناظره مشخص شد که اتهام ها و ادعاهایی که جمهوری خواهان به ویژه شخص ترامپ درباره وضعیت سلامتی جو بایدن مطرح می کردند، تا حد زیادی صحت دارد.

بایدن در ابتدا مناظره بسیار ضعیف ظاهر شد و حتی نفس زدن های مکرر او کاملا در مناظره مشخص بود. شرایط بد جسمی بایدن در دو دقیقه پایانی مناظره هم، که دو نامزد پس از وقفه تبلیغاتی صحبت های خود را ادامه دادند، باز تکرار شد. می توان گفت که او در ابتدای مناظره بسیار ضعیف و در میانه آن اندکی بهتر شد و در پایان دوباره شاهد افول او بودیم.

با وجود اینکه کمپین دونالد ترامپ پذیرفته بود که میکروفون ها در هنگام صحبت طرف دیگر خاموش باشد و  تماشاگری در استودیو نباشد و این دو ابتکار باعث شده بود که در واقع انرژی ترامپ آزاد نشود،  اما به نظر من استراتژی جمهوری خواهان این بود که نشان دهند وضعیت سلامتی بایدن از آنچه که مردم فکر می کنند وخیم تر است.

 به نظر من این استراتژی جمهوری خواهان برای تخریب بایدن جواب داد و کار حزب دموکرات سخت خواهد شد چرا که رقابت در ایالت های شناور بسیار نزدیک است و در ایالت پنسیلوانیا دوباره ترمپ از بایدن پیشی گرفته است. این به معنا است که ممکن است آرای مردد تمایل بیشتری به سمت ترامپ داشته باشند. می دانیم که مناظره ها آرای مردد را بیش از دیگران تحت تاثیر قرار می دهند و آرای مردد هستند که در رقابت نزدیک ، سرنوشت انتخابات را تعیین می کنند.

از سوی دیگر، حزب دموکرات ریسک پذیرش انجام این دو مناظره را شاید به دو دلیل پذیرفته بود : نخست آنکه ببیند بایدن چگونه ظاهر می شود و اگر ضعیف ظاهر شد آیا می تواند این ضعف را در کمپین جبران کند ؟ چرا که چند ماه تا روز برگزاری انتخابات فرصت باقی است و شاید در این مدت، دموکراتها راهی برای جبران این ضعف جسمی بایدن پیدا کنند. دلیل دوم که مقداری احتمال آن کمتر است این است که اگر بایدن خیلی ضعیف ظاهر شد نامزد دیگری را معرفی کنند. این هم گزینه ای است که البته تحقق آن سخت است چرا که در داخل حزب دموکرات، جناح مترقی و میانه باید با هم به تفاهم برسند.

در حالت کلی می توان گفت که این مناظره احتمال پیروزی دونالد ترامپ را افزایش داد. ما در این مناظره با دو نفر، دو چهره ، دو رئیس جمهور روبه رو شدیم؛ یک رئیس جمهور مسن و دارای مشکل جسمی اما معتقد به دموکراسی و طرفدار آزادی های مدنی و در سوی دیگر ترامپ که صراحتا دروغ می گفت و به نوعی تمایل های پنهان نژادپرستی داشت و از پذیرش اینکه طرفداران او به کنگره یورش بردند تا لحظه آخر سرباز زد. او از اتفاق هایی که برای سیاه پوستان امریکایی در دوره او رخ داد هرگز اعلام برائت نکرد و اتهام های خود را نپذیرفت.

او حرف بی سابقه ای که بایدن به او گفت مبنی بر اینکه رابطه جنسی با پورن استار داشته را نپذیرفت. این اشاره بایدن حرف بسیار مهمی بود و ترامپ را با دو صفت توصیف کرد، فردی که دنبال انتقام گیری است و فردی که دروغ می گوید. این دو ویژگی کاملا به ترامپ چسبید. شخص ترامپ هم کاملا این تصویر را جایی که گفت انتقام من از شما، پیروزی من است، تایید کرد. بایدن نیز در پاسخ گفت که شما تنها رئیس جمهوری هستید که می خواهید از مردم انتقام بگیرید.

در حال حاضر رای دهندگان آمریکایی یا باید به یک بایدن طرفدار دموکراسی و طبقه متوسط اما مسن و فاقد توان اداره کشور رای بدهند یا ترامپ که به دنبال انتقام جویی است و دروغگویی اقتدارگرا و مخالف دموکراسی است.

گزینه های پیش رو بسیار سخت است . اینجا ممکن است که شانس با رابرت کندی و کرنل وست همراه باشد و آنها بتوانند به عنوان نامزدهای مستقل ، رای بیشتری جذب کنند. جالب توجه است که در چهار نظرسنجی ملی، رابرت کندی توانسته 15 درصد از آرا را به دست آورد هرچند او نتوانست در مناظره ها شرکت کند اما ممکن است این آرای مرددی که نه بایدن را می خواهند و نه ترامپ را می پسندند به سمت او تمایل پیدا کنند.

 در گذشته تصور این بود که حضور نامزدهای سوم بیشتر به ضرر دموکراتها خواهد بود اما نظرسنجی هایی که اخیرا انجام شده نشان می دهد که کندی هم از سبد ترامپ برمی دارد و هم از سبد رای بایدن کم می کند . بنابراین اکنون دقیقا نمی توانیم بگوییم که حضور رابرت کندی در رقابت ها بیشتر به نفع بایدن خواهد بود یا ترامپ.

کرنل وست هم گزینه دیگری است . او چپگرای معروفی است و ممکن است از جناح چپ دموکراتها یعنی از مترقی ها رای بیشتری را در سبد خود جمع کند ولذا به نظر می رسد که در مجموع حضور دو نامزد مستقل یعنی رابرت کندی و کرنل وست در این شرایط بیشتر به ضرر بایدن خواهد بود.

نظرسنجی هایی هم که انجام شد نشان می دهد که بایدن بازنده قاطع این مناظره بود. استراتژیست های جمهوری خواه با پذیرش شرایط مناظره ،که بایدن مشخص کرده بود، می خواستند به رای دهندگان نشان دهند که بایدن صلاحیت و توانایی اداره کشور را ندارد .  به نظر من این پیام منتقل شد و حتی مفسران سی ان ان و ناظرانی که سالهاست انتخابات را رصد می کنند صراحتا معتقد بودند که بایدن بسیار ضعیف عمل کرده و اظهار نگرانی می کردند از اینکه اگر بایدن نامزد نهایی دموکراتها باشد چه بسا باعث شکست دموکراتها شود.

بنابراین دموکراتها در شرایط بسیار سختی قرار گرفته اند .  من هم باور نمی کردم که در این 4 سال توان جسمی و فیزیکی بایدن در این حد افت کرده باشد و شاید فکر می کردم که اینها تبلیغات جمهوری خواهان است اما در مناظره معلوم شد که آقای بایدن حتی از یادآوری برخی جملات ناتوان بود. البته خنده های همیشگی را داشت . بایدن در عمر کاری خود مناظره های بسیاری را در سطوح مختلف برگزار کرده و مهارت زیادی در این حوزه داشت. علیرغم این مهارت و اینکه در برابر حملات نامزدها لبخند می زد ولی این بار واضح بود که آمادگی ذهنی لازم را برای انتقال جملات و مفهوم مورد نظر خود ندارد . در موضوعاتی مانند بیمه تامین اجتماعی توضیحی را که باید می داد نداد و رای دهندگان دقیقا متوجه نشدند که منظور او چیست. تپق های مکرر او و افول توان جسمی او کاملا مشخص بود و همه اینها باعث شد که بایدن در رقابت های انتخاباتی در شرایط سختی قرار بگیرد.

باید دید که آیا حزب دموکرات به سمت تغییر نامزد حرکت می کند و یا در واقع می خواهند گزینه دیگری را در کمپین های انتخاباتی بررسی خواهند کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.