این اولین مناظره ریاست جمهوری در تاریخ مدرن ایالات متحده قبل از اینکه هر یک از نامزدها نامزد رسمی حزب خود شوند، است. این بدان معناست که رویارویی این دو می‌تواند حال و هوای مبارزات انتخاباتی آتی را تعیین کند، به عبارت دیگر، این بحث شروع یک ماراتن است، نه پایان مسابقه.

به گزارش جماران، وقتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ایالات متحده و جو بایدن، رئیس جمهور مستقر این کشور و نامزد دموکراتها  پنجشنبه شب وارد صحنه مناظره می‌شوند، امریکایی ها شاهد تجدید دیدار این دو البته در دیداری نه چندان دوستانه خواهند بود.

بی بی سی  جهانی در گزارشی درباره این مناظره و متن و البته حاشیه های احتمالا جذاب تر آن می نویسد:  تاکنون در تاریخ سیاسی ایالات متحده هیچ گاه یک رئیس جمهور مستقر با سلف خود که یک دوره سکان کاخ سفید را در اختیار داشته، مناظره نکرده است.  ترامپ هرگز رسما انتخابات 2020 را به رئیس جمهور بایدن واگذار نکرد ( پیروزی او را نپذیرفت)  و چند روز پس از حمله حامیانش به ساختمان کنگره آمریکا، با امتناع از شرکت در مراسم تحلیف جانشین خود، سنت شکنی کرد. این دو مرد اکنون دوباره برای رقابت های ریاست جمهوری با هم روبرو می شوند در حالی که میلیون ها آمریکایی این برنامه را به شکل زنده تماشا خواهندکرد. مخاطرات این مناظره  زیاد است و تنش در سالن محل مناظره هم بیش از گذشته خواهدبود زیرا هر دو مرد سعی می کنند رای دهندگان هموطن خود  را متقاعد کنند که سزاوار رای مثبت گرفتن در نوامبر هستند.

یک عصر غیر معمول

مناظره روز پنجشنبه همچنین اولین باری است که جو بایدن و دونالد ترامپ پس از مناظره چهار سال پیش با هم روبه رو  می شوند. برخورد اولیه در سال 2020 یک ماجرای تند را رقم زد  که با وقفه های مکرر در میانه بحث ها همراه بود و در نهایت جو بایدن در یک مقطع با عصبانیت خطاب به ترامپ گفت: آیا ساکت می شوی، مرد؟

در شروع دومین مناظره در همان سال، که به دلیل تشخیص کووید ترامپ به تعویق افتاد، این دو مرد حتی با هم دست هم ندادند. هیچکدام از این دو تقریباً در چهار سال گذشته در هیچ گونه مناظره ای شرکت نکرده اند.

برخلاف مناظره‌های گذشته، این مناظره در یک استودیوی تلویزیون کابلی بدون تماشاگران زنده برگزار می‌شود. این درخواست کمپین بایدن بود . این مناظره همچنین دارای میکروفون های خاموش برای نامزدها در طول زمان صحبت رقیب آنها خواهد بود، که ممکن است از تبدیل شدن آن به هرج و مرج که مشخصه اولین مناظره ترامپ و بایدن در سال 2020 بود جلوگیری کند.

بازی انتظارات

اگر کسی فقط به سخنان مفسران محافظه‌کار گوش دهد، پرزیدنت بایدن خوش شانس خواهد بود که بدون به خواب رفتن، یخ زدن یا پرسه زدن در صحنه با سردرگمی، مناظره را پشت سر بگذارد. جمهوری‌خواهان، رئیس‌جمهور مستقر را پیر و ناتوان توصیف می‌کنند؛ پوسته‌ای از مردی که زمانی بوده است.

در حالی که این حملات بر نگرانی رای دهندگان در مورد دوام آوری یک رئیس جمهور هشت ساله تأثیر گذاشته است، اما بایدن با سخنرانی پرانرژی خود در مورد وضعیت اتحادیه در سال گذشته ( اسفند ماه ) توانست تا حدی بر این نگرانی غلبه کند.

ترامپ و کمپین او همچنین ادعاهایی را منتشر کرده اند که  بایدن باید در طول مناظره به «داروهای تقویت کننده عملکرد» متکی خواهد بود . این ادعا به شدت توسط تیم پرزیدنت بایدن رد شده است، اما بذر چنین شایعاتی می تواند زمینه را برای بهانه های پس از مناظره فراهم کند، البته اگر رئیس جمهور در روز پنجشنبه بهتر از سلف خود ظاهر شود.  لورن هیت، سخنگوی کمپین انتخاباتی بایدن، گفت که رئیس جمهور سابق به «دروغ» متوسل شده است زیرا می ترسد. دموکرات‌ها بیش از یک سال است که هشدار می‌دهند که ترامپ وسواس انتقام‌جویی دارد و دیکتاتوری است که تهدیدی وجودی برای دموکراسی آمریکایی به حساب می آید.

مقامات کمپین انتخاباتی بایدن گفته اند که ترامپ پس از شکست در انتخابات سال 2020، مردی متفاوت از آمریکایی هایی است که در سال 2016 انتخاب شدند.

اگر رئیس جمهور سابق بتواند خونسردی خود را برای 90 دقیقه حفظ کند شاید بتواند مردم آمریکا را متقاعد کند که هشدارهای وحشتناک در مورد دور دوم احتمالی ترامپ برای ریاست جمهوری بیش از حد و اغراق آمیز بوده است .

مایک مورفی، مشاور سیاسی قدیمی جمهوری‌خواه، به Americast، پادکست بی‌بی‌سی درباره این مناظره گفت: بایدن باید ثابت کند که این تصور که او برای این کار خیلی پیر شده است، درست نیست. ترامپ باید ثابت کند که او آن دیوانه ناپسندی نیست که نیمی از کشور فکر می کنند هست. بنابراین این یک فرصت برای هر دوی آنها است اما خطر نیز زیاد است.

نظرسنجی های اخیر نشان داد که رای دهندگان به ترامپ نمره بهتری در اقتصاد و مهاجرت می دهند ؛ دو مورد از مهمترین مسائل برای رای دهندگان آمریکایی. در همین حال، رئیس جمهور مستقر یعنی جو بایدن در مورد سقط جنین، مراقبت های بهداشتی و محیط زیست مورد حمایت قرار گرفت. برنده مناظره پنجشنبه شب به خوبی می تواند نامزدی باشد که بتواند در عین دفاع از نقاط ضعف خود، خطوط به یاد ماندنی را در نقاط قوت خود نشان دهد.

آیا پرزیدنت بایدن رای دهندگان را متقاعد کند که نگرانی آنها در مورد افزایش مهاجرت را دارد اما جمهوری خواهان در تلاش برای مقابله با آن مانع شده است؟ آیا رئیس جمهور سابق ترامپ راهی برای متقاعد کردن رای دهندگان پیدا خواهد کرد که یک دوره ریاست جمهوری دیگر منجر به محدودیت های بیشتری در سقط جنین نخواهد شد - به ویژه با توجه به اینکه او سه قاضی دیوان عالی را منصوب کرد که به لغو حق فدرال در این رویه رای دادند؟

آقای بایدن بیش از یک سال است که تلاش کرده است تا مردم آمریکا را متقاعد کند که اوضاع اقتصاد بهتر از آن چیزی است که آنها فکر می کنند. او این شانس را خواهد داشت که دوباره این موضوع را برای مخاطبان ده‌ها میلیون نفری مطرح کند، اما باید این کار را در مواجهه با حملاتی که مطمئناً از سوی حریفش انجام خواهد شد، پیش ببرد. کسی که انتظار می‌رود روی افزایش قیمت‌ها و تورم بالایی که آمریکایی ها در سال های اخیر مجبور بوده اند با آن زندگی کنند، تمرکز کند. جیسون میلر، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: ما می دانیم که جو بایدن تلاش خواهد کرد همه چیز را به گردن ترامپ بیاندازد. آمریکایی‌ها تفاوت بین اقتصاد ترامپ که عالی بود و همه در آن زندگی بهتری داشتند و اقتصاد بایدن را می‌دانند.

هفته گذشته، کمپین بایدن مجموعه جدیدی از تبلیغات را منتشر کرد که مستقیماً ترامپ را به دلیل محکومیت اخیرش در دادگاه نیویورک مورد حمله قرار داد. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حکم اخیر، حمایت از  دونالد ترامپ را در میان رای‌دهندگان مستقلی که می‌توانند در این انتخابات تعیین‌کننده باشند، به همراه داشته است. اینکه در این مناظره از ترامپ درباره این پرونده تاریخ ساز دادگاه نیویورک پرسیده شود و رئیس جمهور بایدن آماده حمله باشد، تردیدی وجود ندارد.

مورفی گفت: «اگر تیم بایدن بتواند ترامپ را به سمت یک دفاع جنون امیز ببرد، جالب خواهدشد.»

در همین حال،  بایدن پرونده قضایی خودش را دارد که باید به آن رسیدگی کند. محکومیت پسرش هانتر نیز تاریخ ساز بود و شخص رئیس جمهور - اگرچه در این پرونده دخیل نبود - از نظر عاطفی اسیب دید و به نقطه ضعف او هم تبدیل شد.  ترامپ ممکن است چند ضربه به هانتر بایدن بزند، اگر نه در مورد پرونده اسلحه، بلکه در مورد دادگاه فرار مالیاتی آتی او، که می تواند جزئیات بحث برانگیز در مورد معاملات تجاری بایدن جوان را افشا کند. ترامپ احتمالاً تلاش خواهد کرد تا محکومیت هانتر بایدن را به عنوان شاهدی بر فساد گسترده تر در آنچه او «خانواده جنایتکار بایدن» می نامد، نشان دهد.

این اولین مناظره ریاست جمهوری در تاریخ مدرن ایالات متحده قبل از اینکه هر یک از نامزدها نامزد رسمی حزب خود شوند، است. این بدان معناست که رویارویی این دو می‌تواند حال و هوای مبارزات انتخاباتی آتی را تعیین کند، به عبارت دیگر، این بحث شروع یک ماراتن است، نه پایان مسابقه.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.