اتحادیه اروپا ۱۹ شرکت چینی را به دلیل حمایت از کارزار جنگی روسیه تحریم کرد.

 

به گزارش جماران، بروکسل در چهاردهمین بسته مجازات‌های خود علیه مسکو، ۶۱ شرکت از جمله ۱۹ شرکت چینی را به دلیل حمایت‌های مستقیم از صنایع نظامی روسیه تحریم کرد.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه تحریم‌هایی را علیه ۱۹ شرکت چینی اعمال کرد که هدف از آن مجازات آنچه غرب آن را حمایت پکن از جنگ روسیه در اوکراین می‌خواند، عنوان شده است.

فهرستی که در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا از اهداف این تحریم‌ها منتشر شده، چندین شرکت چینی مستقر در هنگ کنگ و همچنین دو غول جهانی ماهواره‌ای را شامل می‌شود.

چهاردهمین بسته تحریم‌ها علیه مسکو،۶۱ شرکت جدید را به فهرست نهادهایی که متهم به «حمایت مستقیم نظامی-صنعتی از روسیه» در جنگ اوکراین هستند، اضافه کرده است؛ با احتساب تحریم‌های تازه، این فهرست هم‌اکنون ۶۷۵ شرکت را در برمی‌گیرد.

این شرکت‌ها اکنون مشمول محدودیت‌های شدید بر فروش «کالاها و فناوری‌هایی با کاربرد دوگانه» هستند که می‌توانند برای «تقویت بخش دفاعی و امنیتی روسیه» مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش یورونیوز ، چین ضمن محکوم کردن این تحریم‌ها، اتهامات غرب مبنی بر حمایت از کارزار نظامی روسیه در اوکراین را رد می‌کند.

در میان شرکت‌های تازه اضافه شده، دو غول بزرگ صنعت ماهواره‌ای چین حضور دارند که در زمینه فروش تجهیزات و تصاویر ماهواره‌ای به گروه مزدور واگنر روسیه فعالیت داشته‌اند.

تحقیقات خبرگزاری فرانسه در ماه اکتبر گذشته نشان داد که گروه واگنر سال ۲۰۲۲ قراردادی به ارزش بیش از ۳۰ میلیون دلار با شرکت چینی «هولدینگ فناوری یونزیِ پکن» برای خرید دو ماهواره و استفاده از تصاویر آن‌ها امضا کرده است.

قرارداد یاد شده نوامبر ۲۰۲۲، شش ماه پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به امضا رسید که گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین، در مقاطعی از آن، نقشی کلیدی را در میادین نبرد برعهده داشت.

دو ماهواره با وضوح بالا که در پی این معامله خریداری شد متعلق به شرکت فناوری ماهواره‌ای «چانگ گوانگ»، پیشرو در زمینه ماهواره‌های جهانی بود؛ این شرکت نیز به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شده است.

شرکت دیگری به نام Head Aerospace Technology که در زمینه هوافضا فعالیت دارد نیز در فهرست تازه تحریم‌ها‌ی اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

این شرکت که فروشنده تصاویر ماهواره‌ای است سال ۲۰۲۳ به دلیل ارائه خدمات به گروه واگنر، در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته بود.

اگرچه چین مستقیماً سلاح به روسیه تحویل نمی‌دهد، اما ایالات متحده و اروپا این کشور را به فروش قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع نظامی مسکو متهم می‌کنند.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین ادعاهای غرب در این خصوص را به عنوان «اطلاعاتی نادرست» رد کرده است.

حدود نیمی از ۶۱ شرکتی که روز دوشنبه به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شدند، در روسیه مستقر هستند.

اتحادیه اروپا علاوه بر ۱۹ شرکت چینی، ۹ شرکت از ترکیه، ۲ شرکت از قرقیزستان، ۱ شرکت از هند، ۱ شرکت از قزاقستان و ۱ شرکت از امارات عربی متحده را نیز به این فهرست اضافه کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.