ارتش اسرائیل می گوید که احتمال حمله به لبنان با هدف قرار دادن حزب الله را تایید کرده است . این وضعیت پس از آن صورت گرفت که حزب‌الله فیلمی را منتشر کرد که می‌گفت توسط یکی از پهپادهایش بر فراز شهر حیفا اسرائیل گرفته شده و توانایی خود را برای نفوذ به عمق سرزمینهای اشغالی نشان می‌دهد و همزمان تهدیدی ضمنی ارسال می‌کند. بنابراین، اگر اسرائیل به لبنان اعلام جنگ کند، این چه معنایی برای قبرس دارد؟

به گزارش جماران، در 19 ژوئن، سید حسن نصرالله، رهبر قدرتمند حزب الله لبنان، به قبرس هشدار داد که اگر به اسرائیل در حمله به لبنان کمک کند، به یک هدف تبدیل خواهد شد.

الجزیره در گزارشی در این باره می نویسد:  ارتش اسرائیل می گوید که احتمال حمله به لبنان با هدف قرار دادن حزب الله را تایید کرده است . این وضعیت پس از آن صورت گرفت که حزب‌الله فیلمی را منتشر کرد که می‌گفت توسط یکی از پهپادهایش بر فراز شهر حیفا گرفته شده و توانایی خود را برای نفوذ به عمق اراضی اشغالی نشان می‌دهد و همزمان تهدیدی ضمنی ارسال می‌کند. بنابراین، اگر اسرائیل به لبنان اعلام جنگ کند، این چه معنایی برای قبرس دارد؟

 

آیا قبرس به اسرائیل برای حمله به لبنان کمک می کند؟

قبرس به طور سنتی به اسرائیل اجازه می‌دهد از حریم هوایی خود برای رزمایش‌های هوایی استفاده کند، اما هرگز در طول درگیری‌های فعال چنین کاری نکرده و به نظر نمی رسد که این موضع قبرس فعلا هم تغییری کرده باشد.  پس از تهدید نصرالله، قبرس اعلام کرد که بی طرف خواهد ماند و در هیچ جنگی شرکت نخواهد کرد. با این حال، بریتانیا پایگاه هایی در قبرس دارد که از آنها برای انجام عملیات نظامی در منطقه استفاده می کند. گفته می شود که بریتانیا از این پایگاه ها برای حمله به حوثی ها در یمن استفاده کرده است. بر اساس گزارش‌ها، از این پایگاه‌ها برای تسلیح اسرائیل در جنگ علیه غزه و جنوب لبنان نیز استفاده شده است. عماد سلامی، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی لبنانی گفت: اعلام بی طرفی قبرس می تواند به عنوان یک پیروزی استراتژیک برای حزب الله تلقی شود. این پاسخ پیامی غیرمستقیم از سوی اتحادیه اروپا را نشان می دهد که تمایلی برای حمایت از کمپین نظامی اسرائیل وجود ندارد. این موضع بازدارندگی حزب‌الله را تقویت می‌کند و به خودداری گسترده‌تر بین‌المللی از حمایت از اقدامات نظامی احتمالی اسرائیل کمک می‌کند.

 

حزب الله چه کاری می تواند انجام دهد که قبرس را نگران کند؟

اولاً، می تواند دقیقاً همان کاری را که تهدید کرده بود انجام دهد: هدف قرار دادن اهداف اسرائیل در قبرس. یا حداقل، این احتمالی است که امل سعد، نویسند، به الجزیره توضیح داد. به گفته سعد، یک حمله «برای قبرس از نظر اقتصادی ویرانگر خواهد بود. من فکر می‌کنم در گذشته اعتراضاتی از سوی سیاستمداران اپوزیسیون در قبرس در مورد این که چقدر این سیاست [اجازه استفاده از قلمرو آن در یک درگیری] برای اقتصاد و امنیت آن خطرناک است، وجود داشته است.»

سایر تحلیلگران کمتر متقاعد شده اند که حزب الله به دلیل پیامدهای منطقه ای به قبرس ضربه بزند. ماها یحیی، مدیر مرکز خاورمیانه در یک اندیشکده منطقه ای گفت من مطمئن نیستم که آنها صادقانه فراتر از اخلال و عملیات پنهانی چه کاری می توانند انجام دهند. حزب‌الله می‌داند که هدف قرار دادن قبرس، خشم اتحادیه اروپا و ناتو را به همراه خواهد داشت.

 

آیا نصرالله این را برای ترساندن قبرس گفته است؟

کریم امیل بیطار، دانشیار روابط بین الملل در دانشگاه سنت جوزف بیروت می گوید: سخنرانی آتشین نصرالله می تواند هدفی داشته باشد، حتی اگر حزب الله به تهدیدات خود علیه قبرس عملی نکند. این سخنرانی بخشی از یک جنگ روانی است و با هدف ارسال پیامی روشن به دشمنان حزب‌الله مبنی بر اینکه هرگونه تلاش اسرائیل برای گسترش دامنه جنگ و حمله به لبنان، پیامدهای عمده‌ای بر تمامی متحدان غربی اسرائیل – به‌ویژه متحدان منطقه‌ای خواهد داشت، ایراد شد.  جنگ روانی حزب‌الله می‌تواند اتحادیه اروپا را وادار کند که اسرائیل را برای عدم گسترش دامنه نبرد علیه لبنان تحت فشار قرار دهد. تردید متحدان اسرائیل، همانطور که در موضع قبرس نشان می دهد، ممکن است اسرائیل را به بازنگری در خطرات و پیامدهای یک جنگ گسترده تر سوق دهد. این انزوای بین‌المللی و فقدان اهداف منسجم برای درگیری نظامی در لبنان، شکنندگی اسرائیل را برجسته می‌کند.

 

قبرس چه نگرانی دیگری دارد؟

حتی اگر پای قبرس به هیچ درگیری کشیده نشود، هجوم احتمالی پناهجویان  لبنانی و سوری حاضر در لبنان  به قلمرو آن برای دولت این کشور نگران کننده خواهد بود. در ماه آوریل، رئیس جمهور قبرس، گفت که نگران افزایش پناهجویان سوری است که از لبنان به سواحل جزیره می رسند و به دنبال پناهندگی هستند.نگرانی در مورد پناهجویان با اتحادیه اروپا مشترک است و اخیراً اعلام کرده است که بیش از یک میلیارد دلار به لبنان کمک مالی خواهد کرد. بیشتر بودجه برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی اختصاص داده شده است.این احتمال وجود دارد که حزب الله بتواند کنترل مرزهای خارجی خود را به منظور تشویق پناهندگان به فرار به قبرس کاهش دهد. نگرانی اصلی برای قبرس  و منطقه  این است که حزب الله و اسرائیل می توانند منطقه را وارد جنگ کنند  حتی اگر قصد نداشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.