نماینده کاخ سفید در بحبوحه نگرانی های فزاینده از درگیری بزرگ بین دو طرف گفت که ایالات متحده برای جلوگیری از جنگ بزرگتر بین اسرائیل و حزب الله تلاش می کند. عاموس هوخشتاین روز سه‌شنبه در جریان سفر به لبنان گفت که ایالات متحده فوراً به دنبال آرام کردن درگیری است که از زمان شروع آن در اکتبر همواره بیم تشدید آن وجود داشته است.

 «ایالات متحده به طور جدی تلاش می‌کند تا از گسترش جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله جلوگیری کند.»

به گزارش جماران، الجزیره با طرح این گزاره در این باره می نویسد:

عاموس هوخشتاین، نماینده ویژه ایالات متحده، برای مذاکره و کاهش تنش‌ها به بیروت سفر کرده است. او با مقامات ارشد لبنان از جمله نخست‌وزیر موقت - نجیب میقاتی-  و رئیس مجلس- نبیه بری- دیدار کرده است. هدف اصلی عاموس هوخشتاین از این دیدارها، یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل است. او در این میانه در سخنانی تأکید کرده که حل دیپلماتیک این بحران برای تأمین امنیت مردم در هر دو طرف مرز ضروری است. از زمان آغاز درگیری‌ها، ده‌ها هزار نفر از مردم در دو سوی مرز  آواره شده‌اند و در این درگیری‌ها، تعداد زیادی کشته شده‌اند که شامل سربازان و غیرنظامیان از هر دو طرف می‌شود. اسرائیل و حزب‌الله تقریباً به طور روزانه به تبادل آتش پرداخته‌اند که این وضعیت نگرانی‌های زیادی را در مورد گسترش جنگ به وجود آورده است. اسرائیل هشدار داده  که اگر حزب‌الله به حملات خود ادامه دهد، ممکن است به اقدام نظامی گسترده‌تری دست بزند. در ادامه این گزارش می خوانید:

نماینده کاخ سفید در بحبوحه نگرانی های فزاینده از درگیری بزرگ بین دو طرف گفت که ایالات متحده برای جلوگیری از جنگ بزرگتر بین اسرائیل و حزب الله تلاش می کند. عاموس هوخشتاین روز سه‌شنبه در جریان سفر به لبنان گفت که ایالات متحده فوراً به دنبال آرام کردن درگیری است که از زمان شروع آن در اکتبر همواره بیم تشدید آن وجود داشته است.

حزب‌الله و اسرائیل در هشت ماه گذشته مرتباً در مرز اسرائیل و لبنان تبادل آتش کرده‌اند. هفته گذشته، این گروه لبنانی پس از کشته شدن یکی از فرماندهان آن، صدها موشک و پهپاد را به سمت پایگاه‌های نظامی اسرائیل شلیک کرد.

هوخشتاین پس از دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، از متحدان نزدیک حزب‌الله، خواستار کاهش تنش «فوری» شد : ما شاهد تشدید تنش در چند هفته اخیر بوده ایم. و آنچه پرزیدنت بایدن می خواهد انجام دهد این است که از تشدید بیشتر به یک جنگ بزرگتر جلوگیری کند.

سفیر آمریکا پس از دیدارهای روز دوشنبه در اسرائیل به بیروت سفر کرده بود. روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که او به مقامات اسرائیلی هشدار داده  که ادامه رویارویی اسرائیل و حزب الله ممکن است به حمله گسترده ایران منجر شود. هوخشتاین در بیروت گفت که حل سریع و دیپلماتیک مناقشه به نفع همه است: این هم قابل دستیابی است و هم امری فوری.

دیدار هوخشتاین در حالی انجام شد که حزب الله به طور یکجانبه حملات خود را به مدت دو روز در تعطیلات مسلمانان عید قربان که از روز یکشنبه آغاز شد، متوقف کرد. اما این وقفه روز سه شنبه(امروز) به پایان رسید. حزب الله همزمان ویدئویی 9 دقیقه ای از تصاویری را منتشر کرد که ادعا می کند توسط پهپادهای جاسوسی این گروه گرفته شده اند، خود را از اسرائیل بازگرداندند. این ویدئو تأسیسات نظامی در شمال و همچنین زیرساخت های کلیدی در حیفا - سومین شهر بزرگ اسرائیل- از جمله یک نیروگاه را نشان داد و شناسایی کرد. حزب الله گفته است که حملات خود به شمال اسرائیل را متوقف نخواهد کرد مگر اینکه آتش بس در نوار غزه برقرار شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اوایل این ماه گفت که «به هر طریقی، امنیت را به شمال(منطقه درگیری با اسرائیل) باز می‌گردانیم». همزمان شرکای تندرو ملی‌گرای او در ائتلاف خواستار پاسخ نظامی تهاجمی شده‌اند. وزارت امور خارجه آمریکا اواخر روز دوشنبه گفت که در حال ارائه پیشنهادی برای جلوگیری از درگیری در مقیاس بزرگ است. یک سخنگوی این وزارتخانه گفت: «یک چارچوب دیپلماتیک وجود دارد که ما معتقدیم قابل دسترسی است که این مناقشه را بدون جنگ حل و فصل می کند.»

هوخشتاین در بیروت خواستار پذیرش پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده توسط دولت بایدن شد، به این امید که به سرعت صلح را در سراسر «خط آبی» با اشاره به مرز مورد مناقشه اسرائیل و لبنان به ارمغان آورد. او گفت: «آتش‌بس در غزه و یا یک راه‌حل دیپلماتیک جایگزین نیز می‌تواند به درگیری در سراسر خط آبی پایان دهد و امکان بازگشت غیرنظامیان آواره به جنوب لبنان و شمال اسرائیل را فراهم کند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.