رئیس دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه عبری بیت المقدس و عضو ارشد موسسه دموکراسی اسرائیل گفت: «این بدان معناست که او تمام تصمیم‌ها را خودش یا با افرادی که به آنها اعتماد دارد و او را به چالش نمی‌کشند، می‌گیرد. او مایل به یک جنگ کند و فرسایشی است.»

به گزارش جماران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، کابینه جنگی خود را روز دوشنبه منحل کرد، اقدامی که نفوذ او بر جنگ اسرائیل و حماس را تحکیم می کند و شاید هم احتمال برقراری  آتش بس در نوار غزه را در آینده نزدیک کاهش دهد. آسوشییپتدپرس در گزارشی کوتاه در این باره می نویسد:  نتانیاهو چند روز پس از خروج رقیب سیاسی اصلی خود، بنی گانتز، از کابینه جنگ سه نفره، این اقدام را اعلام کرد. گانتز، یک ژنرال بازنشسته و نماینده مجلس، به طور گسترده به عنوان صدای معتدل تری شناخته می شد. سیاست‌های اصلی جنگ اکنون صرفاً توسط کابینه امنیتی نتانیاهو تأیید می‌شود؛ هیئت بزرگ‌تری که تحت تسلط تندروهایی است که با پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت ایالات متحده مخالف هستند و می‌خواهند جنگ را ادامه دهند. یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به ما می گوید که انتظار می رود نتانیاهو در مورد برخی تصمیمات با متحدان نزدیک خود در جلسات ویژه مشورت کند، زیرا آنها مجاز به اطلاع رسانی به رسانه ها نیستند. این جلسات پشت درهای بسته می تواند برخی از نفوذ تندروها را کمرنگ کند. اما خود نتانیاهو اشتیاق چندانی نسبت به طرح آتش بس نشان نداده  و اتکای او به کابینه امنیتی می تواند به او پوششی برای طولانی کردن یک تصمیم بدهد.

چرا گانتز به کابینه جنگ پیوست و سپس از کابینه خارج شد؟

کابینه جنگ پس از حمله حماس در 7 اکتبر به سرزمین های اشغالی تشکیل شد، زمانی که گانتز، یکی از رهبران حزب مخالف، با نتانیاهو و وزیر دفاع یوآو گالانت برای نمایش وحدت همراه شد. در آن زمان، گانتز خواستار آن شد که یک نهاد تصمیم گیرنده کوچک، جنگ را هدایت کند تا اعضای راست افراطی دولت نتانیاهو را به حاشیه براند. اما گانتز در اوایل این ماه پس از ماه‌ها تنش‌های فزاینده بر سر استراتژی اسرائیل در غزه، کابینه را ترک کرد. او  در توضیح تصمیم خود اعلام کرد که از عدم پیشرفت در بازگرداندن ده ها اسیر اسرائیلی که توسط حماس به سر می برد، خسته شده است. او نتانیاهو را متهم کرد که جنگ را برای جلوگیری از برگزاری انتخابات جدید و محاکمه فساد طولانی می کند. او از نتانیاهو خواست تا طرحی را تأیید کند که به نجات اسیران و پایان دادن به حکومت حماس در غزه می‌پردازد. زمانی که نتانیاهو از این طرح حمایت نکرد، گانتز خروج خود را اعلام کرد. وی گفت که «تصمیمات راهبردی سرنوشت ساز» در کابینه «به دلیل ملاحظات سیاسی با تردید و تعلل مواجه می شود.»

سیاست های زمان جنگ اسرائیل چگونه تغییر خواهد کرد؟

انحلال کابینه جنگ، نتانیاهو را از سیاستمداران میانه رو برای توافق آتش بس با حماس دور می کند. ماه ها مذاکرات آتش بس نتوانست زمینه مشترکی بین حماس و رهبران اسرائیل پیدا کند. هم اسراییل و هم حماس تمایلی به تایید کامل طرح مورد حمایت ایالات متحده برای بازگرداندن اسیران، هموار کردن راه برای پایان دادن به جنگ و آغاز تلاش های بازسازی سرزمین های تخریب شده،  ندارند. نتانیاهو اکنون به اعضای کابینه امنیتی خود تکیه خواهد کرد که برخی از آنها مخالف توافقات آتش بس هستند و از اشغال مجدد غزه حمایت کرده اند.

پس از خروج گانتز، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی افراطی ناسیونالیست اسرائیل، خواستار عضویت در کابینه جنگی جدید شد. حرکت روز دوشنبه می تواند به دور نگه داشتن بن گویر کمک کند، اما نمی تواند او را به کلی کنار بگذارد.

این اقدام همچنین به نتانیاهو آزادی عمل می دهد تا جنگ را برای ماندن در قدرت به پایان برساند. منتقدان نتانیاهو او را به تأخیر متهم می‌کنند زیرا پایان جنگ به معنای تحقیق درباره شکست‌های دولت در 7 اکتبر است و احتمال برگزاری انتخابات جدید در زمانی که محبوبیت نخست‌وزیر کم است را افزایش می‌دهد. رئیس دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه عبری بیت المقدس و عضو ارشد موسسه دموکراسی اسرائیل گفت: «این بدان معناست که او تمام تصمیم‌ها را خودش یا با افرادی که به آنها اعتماد دارد و  او را به چالش نمی‌کشند، می‌گیرد. او مایل به یک جنگ کند و فرسایشی است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.