از امروز 14 ژوئن یکی از نیروهای دفاعی استونی به عملیات آسپیدس شرکت می کند و قرار است هر چهار ماه یک به تناوب یک سرباز این کشور در این عملیات شرکت کند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا االیوم، کشور استونی امروز جمعه به عملیات نظامی اتحادیه اروپا در دریای سرخ موسوم به «آسپیدس» پیوست که هدف اعلام شده آن حمایت از کشتی های غیرنظامی در برابر حملات انصار الله یمن است.

سازمان رادیو ملی استونی اعلام کرد که از امروز 14 ژوئن یکی از نیروهای دفاعی استونی به عملیات آسپیدس شرکت می کند و قرار است هر  چهار ماه یک به تناوب یک سرباز این کشور در این عملیات شرکت کند.

انتظار می رود که این عملیات تا بهار سال 2025 ادامه یابد و در صورت نیاز مشارکت استونی در آن توسعه پیدا می کند.

دولت استونی در ماه مارس گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که با لایحه مشارکت یک نظامی از نیروهای دفاعی این کشور در عملیات نظامی اتحادیه اروپا برای حمایت از کشتی های غیرنظامی در دریای سرخ موافقت کرده است و قرار است این نظامی استونیایی که یک افسر است در مقر عملیات فعالیت کند.

در تحولی دیگر، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشی جدید اعتراف کرده ائتلاف دریایی تحت رهبری واشنگتن موسوم به «عملیات نگهبان رفاه» که برای پاسخ به حملات انصارالله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ راه‌اندازی شده به اهداف خود دست نیافته است.

این سازمان که جزئی از وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی واشنگتن محسوب می‌شود در جدیدترین گزارش خود که پنجشنبه منتشر شد از انصارالله به عنوان «تهدید رو به رشد» یاد و خاطرنشان کرده حملات این گروه در دریای سرخ ۳۰ شرکت بزرگ انرژی و کشتی‌رانی را وادار به تغییر مسیر خود در دریا کرده است.

ارتش یمن از نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرده برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل اجازه عبور از دریای سرخ را نخواهد داد.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا خاطرنشان کرده که دسامبر ۲۰۲۳ به این سو عبور کشتی‌های باری از دریای سرخ با کاهش ۹۰ درصدی مواجه شده و کشتی‌ها مسیرهای دورتر و پرهزینه‌تری در اطراف آفریقا را به عنوان جایگزین انتخاب کرده‌اند.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در این گزارش تصریح کرده در فاصله بین نوامبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ دست‌کم ۴۳ مورد از حملات انصارالله به کشتی‌ها را در دریای سرخ و خلیج عدن شناسایی کرده است.

این گزارش تصریح کرد که سوخت اضافی برای هر سفر اضافی در اطراف آفریقا حدود ۱ میلیون دلار افزایش داشته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.