در حال حاضر، اسرائیل با استفاده از مهمات ساخت ایالات متحده، مراکز غیرنظامی را بمباران می کند، در حالی که قحطی در غزه قریب الوقوع است. بایدن به جای تغییر این شرایط با یک تماس تلفنی با رهبر اسرائیل، به ارتش آمریکا گفت که یک اسکله بسازد.

به گزارش جماران، وب‌سایت Responsible Statecraft یک پلتفرم آنلاین است که به تحلیل و گزارش در مورد سیاست‌های خارجی ایالات متحده و تأثیرات آنها بر صحنه بین‌المللی می‌پردازد. این سایت توسط یک اندیشکده واقع در واشنگتن، تأسیس شده است. یکی از نویسندگان این سایت در تازه ترین نوشتار مقاله واشنگتن حقیقت را درباره کمک به غزه نمی‌گوید، را منتشر کرده است. نویسنده در این مقاله، به بررسی ادعاهای دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق عملیات بندری در یک اسکله تازه تاسیس امریکایی  می‌پردازد. بر اساس این مقاله، برخلاف آنچه دولت آمریکا ادعا می‌کند، داده‌ها نشان می‌دهند که میزان کمک‌های ارسال شده به غزه به شدت کمتر از آن چیزی است که اعلام شده است.  دولت بایدن ادعا می‌کند که ایالات متحده پیشرو در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه است و این کمک‌ها از طریق عملیات بندری و از طریق یک اسکله نظامی به‌طور گسترده به مردم غزه ارسال می‌شوند. طبق گفته سخنگوی پنتاگون، تا به امروز 1,573 تن کمک از طریق بندر به ساحل غزه منتقل شده است که شامل 492 تن از زمان بازگشایی مجدد بندر پس از توقف موقتی به دلیل بدی هوا است. نویسنده در ای   مقاله نشان می‌دهد که داده‌های واقعی برخلاف ادعاهای رسمی هستند و میزان کمک‌های ارسالی بسیار کمتر از چیزی است که اعلام می‌شود:

دولت بایدن از شما می‌خواهد باور کنید که ایالات متحده تلاش‌های بین‌المللی را برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه رهبری می‌کند و این منابع از طریق اسکله ارتش در آنجا به سوی فلسطینیان می‌رود. روز دوشنبه، سخنگوی پنتاگون، سرلشکر پت رایدر، اعلام کرد که تا به امروز، 1573 تن کمک از اسکله به ساحل تحویل داده شده است.  اما آذوقه از اسکله به سمت فلسطینی ها سرازیر نمی شود و واقعاً هرگز هم اینچنین جریانی وجود نداشته است. تقریباً هیچ غذایی از اسکله در سواحل غزه به غزه های گرسنه نرسیده است از زمانی که این اسکله در 17 مه عملیاتی شد.

به طور خاص در رفح، تا زمانی که تهاجم نظامی اسرائیل ادامه داشته باشد، هیچ کمکی به فلسطینی‌های نیازمند نخواهد رسید. برنامه جهانی غذا در 21 مه به دلیل تهاجم اسرائیل به شهر رفح تمام تحویل‌های خود را متوقف کرد. علاوه بر این، روز یکشنبه،  برنامه جهانی غذا  اعلام کرد که توزیع هر گونه کمک های بشردوستانه را به دلیل نگرانی های امنیتی پس از یک عملیات اسرائیلی مورد حمایت آمریکا که یک روز قبل به کشته شدن نزدیک به 300 فلسطینی انجامید، متوقف کرده است. بنابراین 492  تن کمکی که پنتاگون اخیراً به آن افتخار کرده تا اطلاع ثانوی در انبارهای ساحلی باقی خواهد ماند. در همین حال، سازمان ملل می گوید که تمام عملیات های بشردوستانه در غزه در آستانه فروپاشی است.

واقعیت این است که «کریدور بشردوستانه دریایی» 320 میلیون دلاری (که اخیراً به 230 میلیون دلار کاهش یافته است) که بایدن برای اولین بار در سخنرانی خود در ماه مارس اعلام کرد، حداقل برای فلسطینیان کارساز نیست. این به منافع دولت بایدن کمک می کند و اینگونه القا می کند  که ایالات متحده برای جمعیت غیرنظامی غزه کاری انجام می دهد در حالی که امریکا از سیاست اسرائیل که غزه  را نابود می کند و به مردم گرسنگی می دهد ، حمایت می کند. اسکله، در اصل، پوششی بشردوستانه برای یک سیاست غیر انسانی فراهم می کند.

در 17 می، اولین روزی که این اسکله به بهره برداری رسید، جرمی کونیندیک، مسئول سابق USAID و رئیس کنونی پناهندگان بین المللی گفت: «اسکله یک تئاتر بشردوستانه است. این اسکله بیشتر پست سیاسی است تا اقدامی عملی برای انجام کمک های بشردوستانه.

بر اساس داده های کمک های بشردوستانه سازمان ملل از واردات مواد غذایی به غزه از ژانویه تا مه، کمک های غذایی بسیار بیشتری قبل از باز شدن اسکله ایالات متحده به غزه رسیده است. در 7 می، نیروهای اسرائیلی گذرگاه رفح را به عنوان بخشی از تهاجم خود به این شهر بستند. تا پایان ماه، 66181 پالت غذای کمتری در ماه می در مقایسه با آوریل به دست  فلسطینیان رسید. این اسکله که در 17 ماه مه افتتاح شد، به جبران این کمبود نزدیک نشد, به گفته ارتش اسرائیل، تنها 1806 پالت غذا از اسکله قبل از شکستن آن در طوفان در 25 می به مراکز آژانس امداد رسانی در غزه تحویل داده شد.

قبل از اینکه اسرائیل گذرگاه رفح را ببندد، غذای کافی وارد غزه نمی شد. تا ماه مارس سال جاری، واردات ماهانه مواد غذایی به غزه تقریباً مشابه سال 2022 بود، حتی اگر نیازهای غذایی اکنون پنج برابر بیشتر از آن زمان باشد. گزارش جدیدی از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه جهانی غذا به این نتیجه رسیده است که 1.1 میلیون فلسطینی ممکن است تا اواسط ژوئیه با گرسنگی روبرو شوند، عمدتاً به دلیل تأثیر مخرب درگیری های جاری و محدودیت های سنگین در دسترسی به کالاها.

اتکای اسرائیل به تسلیحات و حمایت سیاسی از سوی ایالات متحده، بایدن را در موقعیت فوق‌العاده قدرتمندی قرار می‌دهد تا بر آنچه اسرائیل در غزه انجام می‌دهد و نمی‌کند تأثیر بگذارد. شرایط کنونی در زمین منعکس کننده انتخاب های سیاسی بایدن است. در حال حاضر، اسرائیل با استفاده از مهمات ساخت ایالات متحده، مراکز غیرنظامی را بمباران می کند، در حالی که قحطی در غزه قریب الوقوع است.  بایدن به جای تغییر این شرایط با یک تماس تلفنی با رهبر اسرائیل، به ارتش آمریکا گفت که یک اسکله بسازد. بر اساس گزارش فائو و برنامه جهانی غذا،  زمانی برای تئاتر بشردوستانه در غزه توسط کشوها  وجود ندارد: در غیاب توقف خصومت‌ها و ادامه محرومیت فلسطینی ها ، تأثیر این اتفاق ها بر مرگ و میر و زندگی فلسطینی‌ها در حال حاضر و در نسل‌های آینده، به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی جنگ غزه 2023
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.