او گفت سامانه متحرک پاتریوت که از سوی آلمان در اختیار کی‌یف گذاشته شده بود توانست در یک کمین موشکی زمین به هوا هواپیمای «آ-۵۰ مین‌استی» روسیه را هدف قرار دهد.

به گزارش جماران به  نقل از یورونیوز، یک افسر ارتش ایالات متحده گفته است که سیستم دفاع هوایی پاتریوت ساخت آمریکا مسئول سرنگون کردن یک هواپیمای آواکس «آ-۵۰ مین‌استی» روسیه بر فراز دریای آزوف در ۱۴ ژانویه سال جاری بوده است.

سرهنگ روزانا کلمنته، دستیار رئیس ستاد دهم فرماندهی دفاع هوایی و موشکی ارتش ایالات متحده، این مطلب را در جریان جلسه‌ای در حاشیه سمپوزیوم انجمن توپخانه میدانی ایالات متحده آمریکا اظهار کرده است.

او گفت سامانه متحرک پاتریوت که از سوی آلمان در اختیار کی‌یف گذاشته شده بود توانست در یک کمین موشکی زمین به هوا هواپیمای «آ-۵۰ مین‌استی» روسیه را هدف قرار دهد.

هواپیمای «بریف آ-۵۰» که ناتو آن را «مین‌استی» (Mainstay) نامگذاری کرده است یک هواپیمای هشدار و کنترل زود هنگام یا آواکس در نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شد. این هواپیما بر اساس هواپیمای ترابری ایلیوشین -۷۶ توسعه یافته‌ است.

روسیه از این مدل هواپیما تنها تعداد معدودی را در اختیار دارد.

به گفته مقامات اوکراینی دومین فروند از این هواپیما مدتی بعدتر توسط یک موشک زمین به هوای دوربرد اس-۲۰۰ ساقط شده است.

سرهنگ کلمنته با اشاره به اینکه بخش عمده موشک‌های پاتریوت برای محافظت از سایت‌های ثابت و زیرساخت‌های حیاتی کشوری در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: «برخی دیگر از این سامانه‌ها در حال جابجایی هستند و کارهای واقعاً تاریخی‌ای انجام می‌دهند که من در طول ۲۲ سال دفاع هوایی ندیده بودم. یکی از آنها همین کمین هوایی است».

وی اضافه کرد: «آن‌ها این کار را با سامانه‌های با تحرک بالای پاتریوت انجام می‌دهند که توسط آلمانی‌ها اهدا شده است. این موشک‌ها بر روی کامیون‌ها نصب شده‌اند و می‌توانند به مناطق عملیاتی نزدیک شوند.»

طبق گزارش‌ها در این هدفگیری تمامی ۱۵ خدمه هواپیما کشته شدند.

این افسر نظامی آمریکا گفت: «مربیان آلمانی که وظیفه آموزش سربازان اوکراینی برای سامانه‌های متحرک پاتریوت را داشتند، در نیمه شبی پرسنل اوکراینی را از خواب بیدار کردند و آنها را برای انجام یک نبرد هوایی شبیه‌سازی شده به محلی دیگر بردند. سپس از آنجا نیز سربازان را به منطقه‌ای دیگر منتقل کردند.»

او اضافه کرد: «من وقتی این را شنیدم تعجب کردم که چرا آنها این کار را کرده‌اند؟ و یک ماه بعد شاهد بودیم که اوکراینی‌ها اولین کمین‌های خود را برای سرنگونی سوخوهای روسی در امتداد مرز روسیه انجام دادند.»»

مقامات روسیه درباره علت سقوط این هواپیما سکوت کرده‌اند و هنوز مشخص نیست سامانه موشکی اوکراین این هواپیما را دقیقا در چه مکانی بر فراز دریای آزوف هدف قرار داده‌ است.

کارشناسان نظامی می‌گویند سرنگونی این آواکس آ-۵۰ احتمالا مهم‌ترین پیروزی دفاع موشکی است که تاکنون توسط سامانه‌های پاتریوت اوکراینی به دست آمده است.

 

 

افزایش حملات سایبری در آستانه نشست صلح اوکراین در سوئیس؛ رهبران ۹۰ کشور و سازمان به برن می‌روند

 

سوئیس روز دوشنبه ۱۰ ژوئن اعلام کرد تاکنون ۹۰ کشور و سازمان بین‌المللی برای شرکت در اجلاسی که هدف آن «هموار کردن مسیر صلح در اوکراین» است، ثبت‌نام کرده‌اند.

این اجلاس قرار است در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن در تفریحگاه بورگنشتوک در مرکز سوئیس برگزار شود. سوئیس بیش از ۱۶۰ کشور و سازمان بین‌المللی را به این اجلاس دعوت کرده است.

اگرچه روسیه به این اجلاس دعوت نشده، اما دولت سوئیس در بیانیه‌ای اعلام کرد هدف از آن، «تعیین مشترک یک نقشه راه» در مورد چگونگی مشارکت روسیه و اوکراین در روند صلح آینده خواهد بود.

دولت سوئیس همچنین از افزایش حملات سایبری و انتشار اطلاعات نادرست در آستانه برگزاری نشست صلح اوکراین خبر داد و اعلام کرد که هدف از این اقدام‌ها ایجاد اختلال در مذاکرات صلح بوده است.

با وجود این، مقام‌های سوئیس از بیان اینکه چه فرد یا کشوری پشت این حملات سایبری بوده است، خودداری کردند.

سوئیس پس از آنکه در ماه ژانویه به درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، میزبانی اجلاس صلح اوکراین را پذیرفت، تلاش کرده است تا حمایت کشورهایی که روابط بهتری با روسیه دارند را جلب کند. ویولا آمهرد، رئیس‌جمهوری سوئیس گفت که این اجلاس، «نخستین گام» در فرآیندی به سوی صلح پایدار است.

برنامه این نشست که توسط سوئیس تهیه شده، بر اساس طرح صلح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی است.

ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس گفت که نشست صلح اوکراین به موضوع‌هایی مانند نیاز به امنیت هسته‌ای و غذایی، آزادی کشتیرانی و همچنین مسائل بشردوستانه مانند اسیران جنگی که به نگرانی‌های گسترده بین‌المللی دامن‌زده است، متمرکز خواهد بود.

روسیه نشست سوئیس را «اتلاف وقت» خوانده است. سوئیس نیز اعلام کرده از آنجا که روسیه «علاقه‌ای» به شرکت در نشست صلح نشان نداد، به آن دعوت نشده است. با وجود این، سوئیس تأکید کرده است که روسیه باید بخشی از روند صلح اوکراین باشد.

عدم حضور مسکو در این اجلاس باعث شده است متحدان قدرتمند روسیه مانند چین اعلام کنند که بدون حضور روسیه و اوکراین، مذاکرات صلح بی‌فایده خواهد بود.

وزارت خارجه چین اعلام کرده است که این کشور در نشست صلح اوکراین به میزبانی سوئیس شرکت نخواهد کرد، زیرا این نشست، انتظارات پکن مبنی بر «مشارکت برابر» روسیه و اوکراین را برآورده نمی‌کند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، اولاف شولتز،‌ صدراعظم آلمان و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، از جمله رهبران کشورهای جهان هستند که در نشست صلح اوکراین به میزبانی سوئیس شرکت خواهند کرد.

همچنین نیمی از کشورهایی که برای حضور در نشست صلح اوکراین به میزبانی سوئیس ثبت‌نام کرده‌اند از آمریکای جنوبی، آسیا، آفریقا و خاورمیانه هستند.

نشست صلح اوکراین به میزبانی سوئیس بلافاصله پس از اجلاس گروه هفت برگزار می‌شود که قرار است در آن نیز در مورد اوکراین گفتگو شود. بر اساس برنامه اعلام شده، ولودیمیر زلنسکی نیز در نشست گروه هفت حضور خواهد داشت.

هفت کشور صنعتی جهان به‌دنبال راه‌هایی هستند تا از دارایی‌های مسدودشده روسیه برای کمک به اوکراین استفاده کنند.

حمله موشکی اوکراین به سامانه‌های دفاع هوایی روسیه در کریمه

همزمان با این تحولات، ارتش اوکراین از حملات موشکی شبانه به سه سامانه پدافندی زمین‌به‌هوای روسیه در شبه‌جزیره کریمه که تحت اشغال مسکو است، خبر داد.

بر اساس گزارش ستاد کل ارتش اوکراین، این حملات یک سامانه اس-۴۰۰ در جانکوی و دو سامانه اس-۳۰۰ در نزدیکی یوپاتوریا و چورنومورسکه را هدف قرار داده و باعث «خسارات قابل توجهی» برای پدافند هوایی روسیه شده است.

ارتش اوکراین در حساب «تلگرامی» خود مدعی شده که «هیچ‌یک» از موشک‌های اوکراین توسط پدافند هوایی «بسیار قوی» روسیه رهگیری نشده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.