سفر آنتونی بلینکن به تل آویو در بحبوحه آشفتگی در داخل دولت نتانیاهو انجام می شود، زیرا خروج گانتز از کابینه جنگ در روز یکشنبه، تسلط نتانیاهو بر قدرت را تهدید می کند و به فشار سیاسی داخلی بر او برای پذیرش پیشنهاد آتش بس که به دنبال بازگرداندن اسیرانی است که هنوز در نوار غزه نگهداری می شوند، می افزاید.

به گزارش جماران، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا باز هم در میانه یک تور منطقه ای به قاهره، پایتخت مصر رسیده است. این سفر دوره ای وزیر خارجه کابینه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پس از یک آخر هفته خشونت‌آمیز در منطقه که منجر به بازگرداندن ۴ اسیر، کشتار صدها فلسطینی و استعفا در کابینه رژیم اسرائیل شد، صورت می گیرد.

واشنگتن پست در گزارشی کوتاه در این باره می نویسد: انتظار می‌رود بلینکن اواخر دوشنبه به تل آویو سفر کند، جایی که احتمالاً با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بنی گانتز که یکشنبه شب از کابینه جنگی اسرائیل استعفا داد، دیدار خواهد کرد. انتظار می رود بلینکن سپس از اردن و قطر بازدید کند و در آنجا باید به خشم کشورهای عربی در مورد عملیات اسرائیل در جمعه شب که طی آن سربازان اسرائیلی چهار اسیر را در غزه بازگرداندند و نزدیک به 300 فلسطینی را کشتند، پاسخگو باشد.

سفر آنتونی بلینکن به اسراییل در بحبوحه آشفتگی در داخل دولت نتانیاهو انجام می شود، زیرا خروج گانتز از کابینه جنگ در روز یکشنبه، تسلط نتانیاهو بر قدرت را تهدید می کند و به فشار سیاسی داخلی بر او برای پذیرش پیشنهاد آتش بس که به دنبال بازگرداندن اسیرانی است که هنوز در نوار غزه نگهداری می شوند، می افزاید. در اسرائیل، هزاران معترض هفته‌هاست که به رهبری خانواده‌های گروگان‌ها و حامیانی که می‌ترسند زمان برای ماندن عزیزانشان در غزه تمام شده باشد، به خیابان‌ها آمده‌اند.

انتظار می رود تظاهرات بیشتری در طول سفر بلینکن در تل آویو برگزار شود. یک گروه معترض از بلینکن و بایدن خواست تا توافق را امضا کنند . این گروه معقتدند که نتانیاهو در حال تضعیف توافقی است که هدف آن نجات گروگان های باقی مانده در نوار غزه است.

گانتز در برنامه ای که شامگاه یکشنبه پخش شد و او در جریان آن استعفای خود را اعلام کرد به جای تمرکز بر معامله با حماس برای آزادی اسرای باقی مانده و برقراری آتش بس و یا  اقدام علیه حزب الله لبنان در شمال، نتانیاهو را به دلیل وعده های توخالی درباره پیروزی کامل در این جنگ مورد انتقاد قرار داد.

در حالی که گانتز همچنان در حال صحبت بود، نتانیاهو پاسخی را در شبکه ایکس پست کرد و درباره یک دولت از هم پاشیده هشدار داد. او نوشت: «اسرائیل در چند جبهه درگیر یک جنگ وجودی است. بنی، اکنون زمان ترک جنگ نیست، اکنون زمان پیوستن به نیروها است.

فشارهای بین المللی نیز بر اسرائیل و همچنین حماس برای پذیرش پیشنهاد آتش بس افزایش یافته است. آژانس‌های سازمان ملل متحد و سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی بارها درخواست‌های فوری صادر کرده‌اند تا امکان جریان فزاینده و ایمن کمک‌ها به سرزمین آسیب‌دیده فراهم شود.

روز یکشنبه، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل گفت که این سازمان ، توزیع کمک های بشردوستانه خود را به دلیل نگرانی در مورد ایمنی کارکنان متوقف کرده است. سیندی مک‌کین به شبکه سی‌بی‌اس «Face the Nation» گفت که دو انبار این برنامه در غزه هدف حملات موشکی قرار گرفته اند و دو تن از نیروهای آنها زخمی شده اند.

اسکات اندرسون، معاون مدیر آژانس امداد و کار سازمان ملل (آنروا) که به فلسطینیان کمک می کند، گفت که ارسال کمک به غزه بسیار دشوار است. او گفت : زمانی که کمک ها به داخل غزه می رسد با توزیع بسیار بی نظم روبه رو می شود.  سرقت ها اغلب در طول سفر از گذرگاه کرم شالوم به انبارها صورت می گیرد. آنروا  بر تلاش برای دریافت کمک و مراقبت از مردم در پناهگاه های ما که در حال حاضر تقریباً نیمی از جمعیت آواره را در خود جای داده، متمرکز است. در حال حاضر ما تلاش می کنیم تا آموزش کودکان را در برخی از پناهگاه ها از سر بگیریم حتی اگر این آموزش یک ساعت در روز باشد، چیزی که ذهن بچه ها را از جنگ منحرف و به مسائل دیگری درگیر کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ غزه 2023
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.