در پی بروز اختلافات بر سر جنگ غزه تا کنون سه وزیر عضو کابینه جنگ و یک فرمانده لشکر ارتش اسرائیل از مقام خود استعفا دادند.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، منابع عبری زبان اعلام کردند که فرمانده لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی به خاطر شکست هفتم اکتبر(آغاز عملیات طوفان الاقصی) استعفا داده است.

آوی روزنفلد فرمانده لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی، در پیامی به روسای شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور باریکه غزه تاکید کرد که در ماموریت اش برای دفاع از شهرک‌های مجاور غزه شکست خورده به خاطر همین از سمت خود استعفا می‌دهد.

استعفای فرمانده لشکر غزه به خاطر شکست هفتم اکتبرخبر استعفای فرمانده لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی همزمان با استعفای بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی منتشر شده است.

این در حالی است که تحلیلگران خاطرنشان کرده بودند در صورت استعفای گانتس و انحلال احتمالی کابینه توسط نتانیاهو یک بحران بزرگ تر در رژیم اسرائیل ایجاد خواهد شد که می تواند به نافرمانی مدنی تبدیل شود.

استعفای سومین عضو دولت اضطراری اسرائیل

حیلی تروپیر از حزب اردوگاه حکومتی پس از استعفای بنی گانتس رئیس این حزب  و گادی آیزنگون عضو دیگر آن از  کابینه جنگ استعفا کرد.

استعفای آیزنکوت

عضو کابینه جنگ اسرائیل گادی آیزنکوت هم از این کابینه استعفا داد.

آیزنکوت در پی استعفای بنی گانتس رئیس حزبش یعنی حزب«اردوگاه حکومتی» از مقام خود استعفا کرد.

وی در نامه استعفای خود خطاب به نتانیاهو نوشت:شورای وزیران که شما ریاست اش را به عهده دارید تصمیم های سرنوشت ساز مطلوب برای رسیدن به اهداف جنگ اتخاذ نکرد.

وی افزود: اجتناب از اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز به ضرر اوضاع استراتژیک و امنیت قومی اسرائیل است.

آیزنکوت تأکید کرد که اخیرا تصمیم هایی که اتخاذ کردید ضرورتا بر اساس منافع اسرائیل نبوده است.

 

 

گانتس عضو شورای جنگ رژیم صهیونیستی استعفا داد

به گزارش العالم، بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی رسما استعفای خود را از این کابینه اعلام کرد و خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد. وی نتانیاهو را به مانعی برای پیروزی در این جنگ متهم کرد.

به گزارش رسانه های عبری، شورای جنگ در کابینه اضطراری "اسرائیل" امشب (یکشنبه) برای اولین بار بدون حضور وزیران "بنی گانتس" و "گادی آیزنکوت" که اعلام شده بود اواخر امروز استعفای خود را ارائه می کنند، تشکیل جلسه می دهد.

بخش رسانه ای رژیم صهیونیستی با انتشار پستی در صفحه خود در پلتفرم X اعلام کرد: "برای اولین بار بدون "گانتس و آیزنکوت"، شورای جنگ امشب تشکیل جلسه می دهد".

رسانه های عبری اعلام کرده بودند که بنی گانتس و شریک او در "اردوگاه حکومتی "اسرائیل"، گادی آیزنکوت، عصر امروز خروج خود را از کابینه نتانیاهو اعلام خواهد کرد.

گانتس امروز، پس از لغو سخنرانی دیروز خود که انتظار می رفت در آن انصراف خود را از کابینه این رژیم اعلام کند، گفت که "امشب بیانیه ای در اختیار رسانه ها خواهم گذاشت".

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود از "گانتس" خواسته بود تا از حکومت استعفا دهد و به آن مشروعیت ندهد".

از سویی نتانیاهو دیروز (شنبه) پس از اعلام آزادی 4 اسیر صهیونیست نزد گروه های مقاومت در باریکه غزه، در پستی در شبکه اجتماعی "X" خواستار "جلوگیری از کشیده شدن اختلافات به شکاف داخلی" شده و نوشته بود "این زمان زمان اتحاد است، نه زمان تفرقه. ما باید در رویارویی با وظایف بزرگی که در انتظار ماست متحد بمانیم".

گانتس در 18 مه گذشته، تا 8 ژوئن به نتانیاهو فرصت داده بود تا استراتژی روشنی برای جنگ و پیامدهای آن ارایه کند، و تهدید کرده بود که در غیر این صورت از کابینه خارج خواهد شد.

قابل ذکرست که "گانتس و آیزنکوت" در 11 اکتبر و در پی شروع جنگ علیه غزه به "کابینه" نتانیاهو پیوستند که "کابینه اضطراری" نام گرفت و در نتیجه این حرکت، "کابینه جنگ" تأسیس شد.

در همین حال پایگاه آکسیوس روز گذشته (شنبه) به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که "بنی گانتس" قرار است خروج حزب خود از کابینه اضطراری بنیامین نتانیاهو را که بعد از ۷ اکتبر تشکیل شد، اعلام کند.

با وجود این، اقدام بنی گانتس به فروپاشی ائتلاف نتانیاهو که در حال حاضر ۶۴ کرسی در کنست در اختیار دارد منجر نخواهد شد. اما انتظار می‌رود خروج او به ایجاد بی‌ثباتی‌های بیشتر در کابینه نتانیاهو و تشدید بحران سیاسی رژیم در بحبوحه ناکامی‌های اسرائیل در جنگ غزه منجر شود.

بنی گانتس که یکی از وزیران کابینه جنگی نتانیاهو است ارتباط‌های بهتری با دولت "جو بایدن" در آمریکا دارد. آکسیوس مدعی شده که خروج او ممکن است فشارهای آمریکا و بین‌المللی را روی نتانیاهو تشدید کند.

استعفای بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی که در سایه اختلافات شدید میان اعضای کابینه و کارشکنی‌های نتانیاهو در طرح‌های آتش‌بس روی داد، واکنش های مواففان و مخالفان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را به دنبال داشته است.

بنابر این گزارش،‌ بنی گانتس عضو کابینه جنگ لحظاتی پیش رسماً استعفای خود را از این کابینه اعلام کرد و خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

وی نتانیاهو را مانع پیروزی در جنگ غزه دانست و تاکید کرد که حضور در کابینه جنگ به خاطر سرنوشت مشترک بود نه شراکت سیاسی.

عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی با بیان این که خروج از کابینه جنگ تصمیم سخت و دردناک است، از نتانیاهو خواست هرچه زودتر اقدام به برگزاری انتخابات و تشکیل یک کمیته تحقیق داخلی کند.

گانتس گفت که نتانیاهو به خاطر منافع سیاسی خود، مانع از اتخاذ تصمیمات استراتژیک شد.

وی افزود: ما از کابینه جنگ خارج می‌شویم زیرا نتانیاهو مانع پیش رفتن به سمت پیروزی حقیقی می‌شود.

او همچنین گفت: از طرح بایدن برای آتش‌بس و مبادله اسرا حمایت می‌کند و از نتانیاهو خواسته جرات و شجاعت داشته باشد و این طرح را بپذیرد.

بنی گانتس خطاب به خانواده‌های اسرای اسرائیلی نیز افزود: ما در آزمون مردود شدیم و نتوانستیم فرزندان شما را بازگردانیم.

گانتس گفت: باید نهایت تلاش برای دستیابی به توافق برای استرداد اسرای اسرائیلی بکار گرفته شود. بهای جنگ دردناک است و بیش از 1000 خانواده اسرائیلی بهای سنگینی را پرداخته‌اند.

واکنش نتانیاهو به استعفای گانتس

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ گفت: اکنون زمان مناسبی برای استعفا نبود بلکه زمان وحدت بود.

بنیامین نتانیاهو افزود: ما تا پیروزی و تحقق تمامی اهداف جنگ و در راس آن آزادی همه اسرا و نابودی حماس به راه خود ادامه می‌دهیم.

نتانیاهو همچنین تاکید کرد که برای ورود هر حزب اسرائیلی به کابینه جنگ، درهای آن برای کمک به پیروزی در جنگ و تضمین سلامت و امنیت اسرائیلی‌ها باز است.

بن گویر خواستار پیوستن به کابینه جنگ شد

ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در پی استعفای بنی گانتس خواستار پیوستن به کابینه جنگ شد.

بن گویر گفت: زمان آن رسیده تا تصمیماتی شجاعانه اتخاذ شده و بازدارندگی حقیقی ایجاد شود و امنیت برای ساکنان جنوب و شمال و کل "اسرائیل" محقق شود.

لاپید: زمان آن رسیده کابینه ای با تدبیر جایگزین کابینه تندرو شود

رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد تصمیم بنی گانتس و گادی آیزنکوت برای خروج از کابینه شکست خورده جنگ مهم و درست بود.

یائیر لاپید گفت: زمان آن رسیده تا کابینه ای با تدبیر که امنیت و "گروگان"ها (اسیران صهیونیست) را بازگرداند و جایگاه بین‌المللی "اسرائیل" را بازیابد، جایگزین این کابینه تندرو شود.

لیبرمن: استعفای گانتس با تاخیر صورت گرفت اما خوب بود

رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" تاکید کرد که استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ تصمیم خوبی بود و حتی اگر با تاخیر هم صورت گرفت، اما باز از هیچی بهتر بود.

آویگدور لیبرمن گفت: زمان آن رسیده تا یک ائتلاف صهیونیستی تشکیل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ غزه 2023

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.