در دکترین هسته‌ای روسیه که جزئیات آن سال ۲۰۲۰ منتشر شد شرایطی تعیین شده که بر اساس آن رئیس جمهوری این کشور می‌تواند استفاده از سلاح هسته‌ای را مد نظر قرار دهد.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه هفتم ژوئن برای نخستین بار تاکید کرد که کشورش برای پیروزی در جنگ اوکراین نیازی به استفاده از سلاح هسته‌ای ندارد.

این اظهارات در واقع قوی‌ترین نشانه‌ و روش‌ترین پیامی است که تاکنون از سوی کرملین در خصوص امتناع از انجام حمله هسته‌ای به سوی غرب فرستاده شده است.

رئیس‌جمهوری روسیه که نیروهای تحت امرش طی ماه‌های اخیر در شرق اوکراین به پیشروی‌های قابل توجهی دست یافته‌اند در ادامه تصریح کرد که در حال حاضر شرایط مهیای استفاده از چنین سلاح‌هایی نیست.

ولادیمیر پوتین همچنین در همین راستا خواستار آن شد که بحث و اظهار‌نظرها در باره چنین موضوعی (حمله با سلاح هسته‌ای) پایان یابد.

با این حال، وی که رهبری بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد که تغییر دکترین هسته‌ای روسیه را که شرایط تازه استفاده از چنین سلاح‌هایی در آن تبیین شده باشد، رد نمی‌کند.

آقای پوتین تصریح کرد که روسیه ممکن است در صورت لزوم دست به آزمایش یک سلاح هسته‌ای بزند، اگرچه در حال حاضر نیازی به این کار نمی‌بیند.

این اظهارات در واقع بخشی از پاسخ ولادیمیر پوتین به سوال سرگئی کاراگانف، تحلیلگر بانفوذ روس بود که پرسیده بود آیا رئیس جمهور پوتین باید «تپانچه اتمی به سوی معبد غرب» را بر سر اوکراین در دست بگیرد؟

رهبر روسیه که در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ سخن می‌گفت در این خصوص تاکید کرد: «چنین نیازی وجود ندارد.»

وی در عین حال یادآور شد: «استفاده (از سلاح‌ هسته‌ای) تنها در یک مورد استثنایی که حاکمیت و تمامیت ارضی کشور تهدید شود، امکان پذیر است؛ من فکر نمی کنم که چنین موردی پیش بیاید.»

آقای پوتین در همین راستا افزود: «اما این دکترین یک ابزار زنده است و ما با دقت اتفاقاتی را که در دنیای اطرافمان رخ می‌دهد زیر نظر داریم و ایجاد برخی تغییرات در این دکترین را رد نمی‌کنیم. این موضوع همچنین شامل آزمایش سلاح‌های هسته‌ای نیز می‌شود.»

دکترین هسته‌ای روسیه

در دکترین هسته‌ای روسیه که جزئیات آن سال ۲۰۲۰ منتشر شد شرایطی تعیین شده که بر اساس آن رئیس جمهوری این کشور می‌تواند استفاده از سلاح هسته‌ای را مد نظر قرار دهد.

در کل مهم‌ترین شرط مطرح در این دکترین برای استفاده از سلاح هسته‌ای، واقع هدف واقع شدن این کشور توسط سلاح‌های هسته‌ای یا سایر سلاح‌های کشتار جمعی است.

بر اساس این دکترین، در صورت به خطر افتادن موجودیت کشور بواسطه حمله‌ای با سلاح‌های متعارف نیز می‌توان استفاده از سلاح هسته‌ای را مد نظر قرار داد.

سرگئی کاراگانف، تحلیلگر سرشناس روس سال گذشته پیشنهاد حمله هسته‌ای محدود به یکی از اعضای ناتو در اروپا برای مجبور کردن غرب به عقب‌نشینی بر سر مناقشه اوکراین را مطرح کرده بود.

این تحلیل‌گر روس در واقع معتقد بود که در صورت اجرا شدن چنین طرحی از وقوع جنگ سوم جهانی جلوگیری خواهد شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هفته گذشته برخی از محدودیت‌های استفاده اوکراین از تسلیحات آمریکایی برای حمله به خاک روسیه را کاهش داد و این امر سبب شد تا مسکو به غرب در خصوص تشدید بالقوه درگیری‌ها هشدار دهد.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه ۵ ژوئن گفته بود که اگر اوکراین مجاز به استفاده از سلاح‌های دوربرد غربی برای حمله به خاک روسیه شود، کشورش موشک‌های متعارف را در نقاطی که امکان حمله به ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش از آنجا امکان‌پذیر باشد، مستقر خواهد کرد؛ با این توضیح که اغلب متحدان اروپایی آمریکا را اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو تشکیل می‌دهند.

وی همچنین گفته بود که غرب اشتباه می‌کند اگر تصور کند روسیه هرگز از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد.

 

حمله به مناطق تحت اشغال روسیه در شرق اوکراین با «موشک های آمریکایی»

مقامات دست‌نشانده در اراضی تحت اشغال روسیه اعلام کردند که حملات اوکراین به لوهانسک و خرسون واقع در مناطق تحت کنترل روسیه در روز جمعه ۷ ژوئن ۲۰۲۴، ۲۶ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

روسیه در سپتامبر ۲۰۲۲ مدعی شد که چهار منطقه اوکراین از جمله لوهانسک و خرسون را به رغم اینکه بر هیچ کدام از آنها به طور کامل تسلط نداشته، ضمیمه خاک کرده است. روسیه در فوریه همان سال بود که لشکرکشی گسترده خود به خاک اوکراین را آغاز کرد.

ولادیمیر سالدو، عالی‌ترین مقام دست‌نشانده روسیه در خرسون در پلتفرم اجتماعی تلگرام نوشت: «یک فروشگاه در روستای سادووه در منطقه جنوبی خرسون «با تعداد زیادی مراجعه‌کننده و کارمند ویران شد.»

کشتار غیرنظامیان

سالدو به رسانه‌های روسی گفت که اندکی پس از آن و در حالی که ساکنان خانه‌های مجاور برای کمک به قربانیان هجوم آورده بودند، یک موشک «هیمارس / HIMARS » اصابت کرد. وی تعداد کل کشته را ۲۲ نفر و زخمی‌ها را ۱۵ نفر اعلام کرد.

سالدو از «کشتار شرورانه غیرنظامیان» انتقاد کرد و آن را به تامین سلاح های غربی به اوکراین نسبت داد.

علاوه بر این، مقامات منصوب روسیه در لوهانسک اوایل روز جمعه گزارش دادند که حمله موشکی اوکراین به یک مجتمع آپارتمانی در اصلی‌ترین شهر این استان که به همین نام است نیز چهار کشته و بیش از ۴۰ زخمی بر جای گذاشت.

به گفته لئونید پاسچنیک، رئیس منصوب روسیه در منطقه لوهانسک که حالا تقریبا به طور کامل تحت کنترل مسکو است، شهر لوهانسک صبح روز جمعه مورد حمله موشکی «گسترده» قرار گرفت.

مقامات دست‌نشانده مسکو در لوهانسک در تلگرام اعلام کردند که بخشی از یک مجتمع آپارتمانی فروریخت و «جسد چهار غیرنظامی صلح‌جو از زیر آوار خارج شد.»

به گفته آن‌ها «چهل و شش نفر تحت درمان پزشکی قرار گرفته‌اند که وضعیت ۱۰ نفر از مجروحان وخیم است.»

تصاویر ارسال شده توسط سرویس‌های اورژانس روسیه نشان می‌دهد که این حمله نمای یک مجتمع آپارتمانی پنج طبقه متعلق به دوران شوروی را از پشت بام تا پایین فروریخته است و یک دهانه عمیق در زمین به جا گذاشت.

ادعای پیشروی روزافزون روسیه در خاک اوکراین

پاسچنیک گفت که این حمله در مجموع به ۳۳ مجتمع آپارتمانی در شرق شهر و همچنین به دو مدرسه، سه مهدکودک و یک دانشکده آموزش عالی آسیب رسانده است.

وزارت دفاع روسیه اوکراین را به هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی متهم کرد و گفت: «رژیم کی‌یف... عمداً پنج موشک «ا‌تَکِمز / ATACMS» ساخت آمریکا را به مناطق مسکونی شهر لوهانسک شلیک کرد.»

این وزارتخانه گفت: «چهار فروند از این موشک‌های آمریکایی توسط پدافند هوایی روسیه سرنگون شد، اما یک موشک به دو مجتمع مسکونی اصابت کرد.»

این حمله در حالی صورت گرفت که وزارت دفاع روسیه مدعی پیشروی‌های جدید در برابر ارتش اوکراین شد.

این وزارتخانه اعلام کرده است که طی یک هفته گذشته، نیروهای روسیه «مواضع خود را در امتداد خط مقدم بهبود بخشیده و شهرک پاراسکو ویفکا» را تصرف کردند.

این روستا در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر دونتسک، مرکز منطقه‌ای است که مسکو ادعا می‌کند در سال ۲۰۲۲ ضمیمه خاک خود کرده است.

به گفته ولادیمیر پوتین، مسکو پس از ماه‌ها بن‌بست اکنون توانسته است در شرق اوکراین پیشروی داشته باشد و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۴۷ شهر و روستای اوکراین را تصرف کرده است.

مقامات منطقه‌ای در شهر نیکوپول واقع در مرکز استان دنیپروپتروفسک اعلام کردند که بر اثر گلوله باران روسیه یک زن ۷۱ ساله کشته شده است.

این شهر در کنار رودخانه دنیپرو قرار دارد و نیروهای روسی کرانه مقابل این رود را تحت کنترل خود دارند.

 

بایدن از زلنسکی بابت تأخیر در کمک نظامی به اوکراین عذرخواهی کرد

رئیس جمهور آمریکا از رئیس جمهور اوکراین به خاطر تاخیر در ارائه کمک نظامی توسط ایالت متحده برای کی‌یف، عذرخواهی کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به دلیل تاخیر چند ماهه در کمک‌های نظامی ارائه شده به اوکراین در ماه آوریل عذرخواهی کرد.

بایدن و زلنسکی که به مناسبت هشتادمین سالگرد «روز دی» در پاریس، پایتخت فرانسه به سر می‌برند، دیدار و گفت‌وگو کردند.

بایدن در این دیدار در خطاب به زلنسکی گفت: «ما در کنار شما هستیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بسته کمکی جدید با مبلغ 225 میلیون دلاری به اوکراین را اعلام کرد.

از سوی دیگر، زلنسکی بر این باور خود تاکید کرد که ایالات متحده به حمایت «شانه به شانه» از اوکراین ادامه خواهد داد.

بایدن پس از نزدیک به 6 ماه تلاش جدید برای حمایت نظامی از اوکراین، در 24 آوریل این بسته کمکی نظامی را امضا کرده که 61 میلیارد دلار کمک به اوکراین و 26 میلیارد دلار به رژیم اسرائیل ارائه می‌کند.

 

 

استولتنبرگ: اوکراین حق حمله به اهداف نظامی قانونی در روسیه را دارد

دبیر کل ناتو گفت اوکراین حق حمله به اهداف نظامی قانونی در روسیه را دارد.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی نشست خبری مشترک با اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد در استکهلم گفت: اوکراین که در حال جنگ با روسیه است، «حق حمله به اهداف نظامی قانونی» در این کشور در چارچوب قوانین بین‌المللی را دارد.

استولتنبرگ که برای اولین بار پس از پیوستن سوئد به ناتو به این کشور سفر کرده، اظهار داشت: «سوئد به طرق مختلف به دفاع و امنیت جمعی کمک می‌کند و ما در تلاش هستیم تا چارچوبی "خوب و قوی" برای حمایت ناتو از اوکراین ایجاد کنیم».

وی با ارزیابی جنگ در اوکراین که به یک مشکل امنیتی برای قاره اروپا تبدیل شده است، گفت: هرچه تعهد بلندمدت ناتو به اوکراین قوی‌تر باشد، جنگ در اوکراین زودتر پایان می‌یابد.

دبیر کل ناتو همچنین اظهار داشت: اوکراین «حق دفاع از خود» دارد و این حق «شامل ضربه زدن به اهداف نظامی قانونی در قلمرو طرف مهاجم، روسیه» است.

 

«رویکرد خصمانه روسیه» و الزامات جدید ناتو؛ آلمان به ۷۵ هزار نظامی بیشتر نیاز دارد

 

طبق گزارش مجله اشپیگل، آلمان برای انجام تعهدات خود در قبال ناتو نیازمند جذب دست کم ۷۵ هزار نیروی نظامی بیشتر است.

این نیاز در حالی احساس می‌شود که ناتو برای مقابله با آنچه «رفتار خصمانه‌تر روسیه» خوانده شده، در حال تقویت راهبرد دفاعی خود است.

درخواست جذب سربازان بیشتر می‌تواند دردسر دیگری برای دولت آلمان ایجاد کند، زیرا برلین هم اکنون با مشکلات مربوط به چگونگی تامین هزینه‌های دفاعی این کشور پس از حمله روسیه به اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند.

به علاوه اینکه دولت آلمان طرحی بحث‌برانگیز را برای احیای مجدد نوعی خدمت نظام وظیفه در این کشور ارائه کرده است.

رهبران ناتو طی نشست سال گذشته خود در ویلنیوس، اولین طرح‌های عمده دفاعی پایان جنگ سرد را که در آن جزئیات مربوط به نحوه واکنش این پیمان دفاعی به حمله روسیه شرح داده شده است، تصویب کردند.

این حرکت نشان دهنده یک تغییر اساسی بود؛ ناتو طی دهه‌های گذشته نیازی به تدوین چنین برنامه‌هایی احساس نمی‌کرد زیرا در جنگ‌های کوچک تری در افغانستان و عراق مشارکت داشت و گمان می‌کرد روسیه پس از فروپاشی شوروی دیگر تهدیدی برای بقای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیست.

ناتو و برنامه‌ریزان نظامی کشورهای عضو در این طرح‌ها‌ی عمده، به الزامات عینی و محسوس اشاره کرده و موضوعاتی چون شناسایی کمبود‌ها در زمینه نیرو، سلاح و سایر تجهیزات مورد نیاز را برای دفاع در برابر حمله احتمالی روسیه که به گفته مقامات ارشد نظامی آلمان ممکن است تا سال ۲۰۲۹ رخ دهد، یادآوری کرده‌اند.

به موجب الزامات طرح شده، متحدان ناتو باید بر سر این موضوع که هر کشور قرار است کدام نارسایی یا شکاف موجود در توانایی و ظرفیت‌های نظامی و تسلیحاتی را پر کند، با یکدیگر مذاکره کنند.

بر این اساس گفته می‌شود که پس از توافق‌های بدست آمده در این رایزنی‌ها، الزامات یاد شده برای هر کشور عضو به اهدافی جدید برای توانمندسازی بیشتر ناتو تبدیل خواهد شد.

بر اساس گزارش اشپیگل که به اسناد محرمانه استناد می‌کند، الزامات جدید ناتو ارتش آلمان را نیازمند دست کم ۷۵ هزار نیروی مضاعف می‌کند تا بتواند از این طریق به تکمیل یگان‌های متحد، لشکرها و تیپ‌های مورد نیاز برای اجرای برنامه های دفاعی تازه اقدام کند.

بوندس‌ور در حال حاضرحدود ۱۸۰ هزار سرباز دارد که به نظر می‌رسد بدین ترتیب از هدف تشکیل ارتشی با حدود ۲۰۰ هزار نیرو و ۸۰ هزار کارمند غیرنظامی اندکی دور است.

این در حالیست که هزینه‌های دفاعی و تعیین محل اعتبار برای آنها در بودجه سال آینده، از پیش برای دولت ائتلافی آلمان به ریاست اولاف شولتس، صدراعظم این کشور به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل شده است.

آقای شولتس سال ۲۰۲۲ از صندوقی ۱۰۰ میلیارد یورویی در کشورش برای نوسازی ارتش رونمایی کرد.

آلمان اکنون قرار است برای نخستین بار از زمان پایان جنگ سرد، تعهد مورد تاکید ناتو به اعضا مبنی بر اختصاص دست کم ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی برای تامین هزینه‌های دفاعی را برآورده کند.

با این حال، دولت آلمان پس از رفع نابسامانی‌های بودجه در آغاز سال جاری، بار دیگر در حال چانه‌زنی بر سر چگونگی روند تامین هزینه‌های ارتش پس از اتمام اعتبار صندوق ۱۰۰ میلیارد یورویی است.

اولاف شولتس در همین راستا از وزیر دارایی خود که پیش‌تر درخواست وزیر دفاع این کشور برای افزایش بودجه دفاعی را رد کرده بود، حمایت کرده است.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان خواستار افزایش ۶.۷ میلیارد یوروی بودجه دفاعی کشورش شده بود که در حال حاضر برای سال ۲۰۲۵ حدود ۵۲ میلیارد یورو در نظر گرفته شده است.

آقای پیستوریوس همچنین وزارتخانه خود را مامور کرده است تا الگوهای بالقوه‌‌ای را به منظور بازگرداندن احتمالی نوعی خدمت سربازی اجباری مورد بررسی قرار دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.