اوکراین پس از حملات گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی این کشور، خاموشی اضطراری برق را در سراسر کشور اعمال کرد.

به گزارش جماران به نقل از  یورونیوز، به دنبال حمله پهپادی و موشکی روز شنبه روسیه به اهداف انرژی اوکراین که حداقل ۱۹ نفر را هم زخمی کرد، کی‌یف خاموشی‌های سراسری در همه مناطق کشور به جز سه منطقه را اعمال کرد. شرکت دولتی مدیریت شبکه برق اوکراین، «اوکرنرژی»، اعلام کرد که این خاموشی‌ها هم مصرف کنندگان صنعتی و هم خانگی را تحت تاثیر قرار داده است.

حملات روسیه به شبکه برق اوکراین در هفته‌های اخیر باعث شده که دولت خاموشی‌های سراسری را به صورت گردشی اعمال کند.

بدون دفاع هوایی کافی برای مقابله با چنین حملاتی و تعمیر آسیب‌های وارد شده، ممکن است کمبود انرژی در اواخر تابستان و همچنین در سرمای زمستان تشدید شود.

از جمله حملات قابل توجه اخیر، مواردی است که در ماه آوریل به بزرگترین نیروگاه حرارتی کی‌یف آسیب رساند. ضمن اینکه حمله گسترده در ۸ مه به تأسیسات تولید و انتقال برق اوکراین از دیگر مواردی بود که آسیب‌های زیادی به زیرساخت‌های انرژی این کشور وارد کرد.

 

آخرین تحولات جبهه نبرد

به دنبال حمله روز شنبه، نیروی هوایی اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که پدافند هوایی هر ۲۵ پهپاد پرتاب شده در طول شب را سرنگون کرده است. در همین حال، مسکو روز یکشنبه ادعا کرد که کنترل روستای اومانسکه در منطقه دونتسک که بخشی از آن تحت اشغال روسیه است را به دست گرفته است.

حمله جدید روسیه در شمال بر روی منطقه خارکیف متمرکز شده ، اما به نظر می رسد شامل آزمایش توان دفاعی اوکراین در دونتسک در جنوب و همچنین انجام حملات در مناطق شمالی نیز باشد.

ویچسلاو گلدکوف، فرماندار منطقه بلگورود در مرز اوکراین، روز یکشنبه اعلام کرد که در گلوله باران شهر شِبِکینو در این منطقه، ۶ نفر زخمی شدند.

 

آخرین تحرکات دیپلماتیک

در همین حال پیشتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی شانگهای لا در سنگاپور، چین را به کمک به روسیه برای تضعیف اجلاس صلح بین المللی آینده که قرار است اواخر این ماه در سوئیس برگزار شود، متهم کرده بود.

او همچنین در این خصوص افزود: «روسیه با استفاده از نفوذ چین در منطقه، با استفاده از دیپلمات‌های چینی، همه کارها را برای مختل کردن نشست صلح انجام می دهد. این تاسف بار است که کشوری به این بزرگی، مستقل و قدرتمند مانند چین به ابزاری در دستان پوتین تبدیل شده است.»

زلنسکی گفت که بیش از ۱۰۰ کشور تأیید کرده‌اند که در این نشست که از ۱۵ ژوئن در یک استراحتگاه در نزدیکی دریاچه لوسرن در مرکز سوئیس برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.

همچنین در روز یکشنبه، جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تایید کرد که جو بایدن، موافقت کرده که به اوکراین اجازه دهد از برخی سلاح‌های ارائه‌شده توسط آمریکا برای حمله به داخل روسیه استفاده کند. اتفاقی که می‌تواند معادلات جنگ را تغییر دهد.

پیشتر روسیه به کشورهای غربی هشدار داده بود که انجام چنین کاری تبعات گسترده‌ای را برای اوکراین و همچنین متحدین غربی‌اش خواهد داشت.

 

هلند به ۳۰۰ تفنگدار زبده نیروی دریایی اوکراین مخفیانه آموزش داد

 

از اواسط ژانویه تا اواسط ماه مه سال جاری میلادی، ۳۰۰ تفنگدار دریایی اوکراینی در هلند تحت آموزش‌های فشرده با تمرکز بر عملیات آبی خاکی قرار گرفتند.

کشور هلند اعلام کرد که توانسته است یک پروژه آموزشی سری با شرکت ۳۰۰ تفنگدار نیروی دریایی اوکراین را با موفقیت به پایان برساند تا از این طریق به کی‌یف در دفاع از خاک اوکراین و «امنیت اروپا» کمک کند.

تفنگداران نیروی دریایی هلند در این پروژه آموزشی که چهار ماه به طول انجامیده است، تازه‌ترین تجربیات خود در عملیات‌ آبی خاکی را برای سربازان اوکراینی تشریح کردند.

سایر آموزش‌ها و آماده سازی‌ها نیز بر حوزه نبردهای پشت سنگر و تاکتیک‌های جنگ شهری متمرکز بود.

آمستردام در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که این پروژه با مشارکت مربیان نظامی از نروژ، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده امکان‌پذیر شده است.

علت اطلاع‌رسانی دیر هنگام چه بود؟

دولت هلند توضیح داد که آنها تنها از این جهت پس از پایان مأموریت خود، مجلس نمایندگان را در جریان قرار دادند که افشای آن زودتر می توانست «خطرات امنیتی احتمالی» را برای دست اندرکاران ایجاد کند.

کایزا اولونگِرن،‌ وزیر دفاع هلند گفت: «اوکراین رودخانه‌های وسیع و خطوط ساحلی طولانی دارد. بنابراین خیلی مهم است که بتوانیم دانش خود را با تفنگداران دریایی اوکراین به اشتراک بگذاریم.»

وی در ادامه گفت: «من اخیرا در تمرین تفنگداران دریایی اوکراین شرکت کردم. من تحت تاثیر توانایی و روحیه آنها قرار گرفتم.»

 

آموزش نیروهای اوکراینی با سابقه جنگ در جبه‌های جنگ

هلند خاطرنشان کرد که کهنه‌سربازانی که تجربه دست اول در عملیات‌های قبلی داشتند در این تمرینات تاکتیکی شرکت کردند.

آنو آیکلزهایم، فرمانده نیروهای مسلح هلند گفت: «بعضی از آنها گفتند که قبلاً در خط مقدم اوکراین جنگیده‌اند. بنابراین آنها دانش خاصی از جنگ را به ارمغان می آورند، به این معنی که آموزش هایی که در اینجا دریافت کردند می تواند بهتر با شرایط واقعی و فعلی تطبیق داده شود.»

علاوه بر این اطلاعیه، دولت هلند بر اهمیت آموزش نیروهای مسلح اوکراین و قابلیت‌های دفاعی گسترده‌تر اروپا تاکید کرد.

ژنرال آیکلزهایم گفت: «[نیروهای اوکراینی] دانش و تخصص خود را در شرایط واقعی جنگی آن هم فقط بعد از چند هفته، در اینجا به کار می‌گیرند. این بر انگیزه هر دو طرف تأثیر می گذارد: همه اینجا هستند تا از هر لحظه یادگیری بیشترین بهره را ببرند.»

وی در این خصوص گفت: «ما [با این کار] یک پیام قوی ارسال می‌کنیم که ما به طور مشترک به حمایت از اوکراینی‌ها در مبارزه آن‌ها برای حفظ حاکمیت کشورشان ادامه خواهیم داد. کما اینکه این مبارزه بر سر امنیت اروپا هم است.»

نقش هلند در جنگ اوکراین

هلند از زمان حمله نیروهای روسیه در دو سال پیش، ابتکارات متعددی را برای حمایت از اوکراین آغاز کرده است.

هلند در ماه میلادی گذشته، شرکت‌هایی را برای تامین قطعات و مهمات سامانه‌های پدافند هوایی و موشکی پاتریوت که قصد دارد به زودی به اوکراین بدهد، انتخاب کرد.

دولت هلند سال میلادی گذشته نیز اعلام کرد که آماده است در صورت ادامه پیشروی نیروهای روسیه، ناوگانی از جت‌های اف-۱۶ فایتینگ فالکون را به کی‌یف ارسال کند.

در همان زمان، نیروهای مسلح هلند به همراه یک گروه آموزشی نظامی چند ملیتی به رهبری بریتانیا، آماده سازی بیش از ۱۷ هزار سرباز تازه‌کار اوکراینی را به پایان رساندند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.