با این حال در هفته‌های اخیر صداهای بیشتری در میان متحدین غربی اوکراین مبنی بر تغییر این راهبرد شنیده می‌شود.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه می‌گوید اوکراین باید اجازه داشته باشد اهدافی در خاک روسیه را هدف قرار دهد.

ماکرون همچون دبیرکل ناتو خواستار تغییر سیاستی از سوی کی‌یف شده که در صورت اجرا به اوکراین اجازه خواهد داد از تسلیحات پیشرفته غربی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی در داخل روسیه استفاده کند. 

ماکرون در این خصوص گفت: «ما فکر می‌کنیم که باید به کی‌یف اجازه دهیم تا سایت‌های نظامی روسیه که موشک‌ها از آنجا به سمت اوکراین شلیک می‌شوند، هدف قرار دهد. اگر به اوکراینی‌ها بگوییم شما حق ندارید به نقطه‌ای که موشک‌ها از آنجا شلیک می‌شود حمله کنید، در واقع به آنها می‌گوییم که به شما سلاح می‌دهیم اما نمی‌توانید از آنها برای دفاع از خود استفاده کنید.»

از زمانی که مسکو تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را در فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرده بحث‌های زیادی پیرامون اینکه آیا کی‌یف باید اهدافی را در داخل خاک روسیه مورد هدف قرار دهد یا نه، مطرح شده اما عموما کشورهای غربی به دلیل نگرانی از تبعات چنین اقدامی که می‌تواند به گسترده‌تر شدن جنگ در اروپا بینجامد با آن مخالفت کرده‌اند. 

با این حال در هفته‌های اخیر صداهای بیشتری در میان متحدین غربی اوکراین مبنی بر تغییر این راهبرد شنیده می‌شود. 

اظهارات ماکرون یک روز پس از آن بیان شد که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از اعضای این ائتلاف خواست تا برخی از محدودیت‌های استفاده اوکراین از سلاح‌های غربی را لغو کنند. استولتنبرگ روز دوشنبه در نشست ناتو در صوفیه بلغارستان گفت: «حق دفاع از خود شامل ضربه زدن به اهداف مشروع در خارج از اوکراین است».

پیش از این، در آغاز ماه مه، مسکو اظهارات دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا مبنی بر اینکه اوکراین می‌تواند از سلاح‌های دوربرد بریتانیا، مانند موشک کروز طوفان سایه، برای ضربه زدن به روسیه استفاده کند، به عنوان یک تهدید جدی نام برد.

مجموعه چنین اظهاراتی روسیه را بر آن داشت تا اعلام کند که رزمایش‌هایی را با سلاح های هسته‌ای تاکتیکی برگزار خواهد کرد. روسیه همچنین به دولت بریتانیا هشدار داد که تصمیم این کشور می‌تواند حملات تلافی جویانه به تأسیسات و تجهیزات نظامی بریتانیا در خاک اوکراین یا جاهای دیگر وارد کند.

ماکرون که این اظهارات را در سفر خود به آلمان و در کنار اولاف شولتس صدر اعظم آلمان مطرح می‌کرد همچنین اضافه کرد که کی‌یف باید اجازه داشته باشد که تنها پایگاه‌های روسیه را که برای پرتاب موشک علیه اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند مورد هدف قرار دهد نه دیگر پایگاه‌های روسی و یا زیرساخت‌های غیرنظامی. 

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اما طبق معمول محافظه کارتر بود و تنها به بیان این نکته بسنده کرد که «اوکراین طبق قوانین بین المللی اجازه دارد از خود دفاع کند.» استفن هبستریت، سخنگوی شولتس، روز چهارشنبه تصریح کرد که منظور صدراعظم این است که دفاع اوکراین «محدود به قلمرو آن نیست». او از بیان اینکه چه توافقاتی با اوکراین در مورد تسلیحات ارائه شده توسط آلمان تصریح شده، خودداری و تاکید کرد که آنها محرمانه هستند.

پیش‌روی روسیه در شرق اوکراین؛ تصاویری از ویرانی‌ها و حمله موشکی روس‌ها به یک مرکز خرید

در همین رابطه  طی دو سال گذشته، ایالات متحده به تدریج کمک‌های درخواستی اوکراین را برای پشتیبانی، ارسال تانک‌ها و سامانه‌های موشکی دوربردی که در ابتدا در ارائه آنها تردید داشت، در اختیار این کشور قرار داده اما به کی‌یف تأکید کرده که نباید از آنها برای هدف قرار دادن اهدافی در خاک روسیه استفاده کند. 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جریان سفر به مولداوی تاکید کرد که اگرچه واشنگتن به کی‌یف برای استفاده از تسلیحات آمریکایی در حملات فرامرزی چراغ سبز نشان نداده، اما به ارائه «ابزارهای مناسب به اوکراین برای دفاع موثر از خود» ادامه خواهد داد.

بلینکن در یک کنفرانس خبری در این رابطه گفت: «ما کی‌یف را به انجام حملاتی در خارج از اوکراین تشویق نکرده‌ایم، همانطور که قبلا گفتم، آنها باید تصمیمات خود را در مورد بهترین راه برای دفاع مؤثر از خود بگیرند و ما مطمئن خواهیم شد که کی‌یف تجهیزات مورد نیاز برای انجام این کار را دارد.»

بلینکن خاطرنشان کرد که متحدان غربی اوکراین با تغییر وضعیت جنگی سازگار شده‌اند تا حمایت مؤثرتری ارائه دهند. او گفت: «ما همیشه در حال یادگیری هستیم و همیشه در مورد آنچه لازم است برای اطمینان از اینکه اوکراین می‌تواند به طور مؤثر به دفاع از خود ادامه دهد، تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

رهبران غربی مایل به اعمال فشار بر پوتین هستند که نیروهایش اخیرا به شدت علیه دفاع اوکراین در شرق و شمال شرق این فشار آورده‌اند.

کمک‌ بزرگ سوئد در ادامه کمک‌‌های دیگر کشورهای اروپایی

این هفته یک رشته کمک‌های جدید اروپایی برای اوکراین از راه رسید و بلژیک و اسپانیا هر کدام اعلام کردند که حدود یک میلیارد یورو کمک نظامی در اختیار کی‌یف قرار خواهند داد.

همچنین سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد که بسته کمکی به ارزش حدود ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار به این کشور خواهد داد که این بزرگ‌ترین بسته‌ای خواهد بود که سوئد تاکنون به اوکراین اهدا کرده است. این کمک شامل سیستم‌های دفاع هوایی، مهمات توپخانه و خودروهای زرهی خواهد بود.

اوکراین اخیرا تحت فشار شدید حملات روسیه در خارکیف و در منطقه نیمه اشغالی دونتسک قرار گرفته است. پوتین گفته است که می‌خواهد یک منطقه حائل در خارکیف ایجاد کند تا حملات برون مرزی اوکراین را متوقف کند.

 

عملیات نفوذی روسیه در پارلمان اروپا؛ پلیس به دفتر نمایندگان یورش برد

به گفته دادستان بلژیک، یکی از کارکنان پارلمان اروپا نقش برجسته‌ای در یک عملیات تبلیغاتی روسیه برای نفوذ به پارلمان اروپا ایفا کرده است.

پلیس فرانسه و بلژیک صبح روز چهارشنبه ۲۹ مه در عملیاتی مشترک چند دفتر پارلمان اروپا در استراسبورگ و بروکسل و همچنین منزل یکی از کارکنان پارلمان اروپا در بروکسل را بازرسی کردند.

این عملیات پلیس بخشی از تحقیقات گسترده درباره یک عملیات نفوذی روسیه در پارلمان اروپا است که به نظر می‌رسد درجریان آن با پرداخت پول به برخی از نمایندگان پارلمان از آن‌ها خواسته شده تا پروپاگاندای کرملین را در غلب نهاد‌های اروپایی منتشر کنند.

دادستان بلژیک که روز چهارشنبه دستور این بازرسی‌ها را صادرکرد، گفت که نشانه‌های معتبری مبنی بر ایفای نقش مهم کارمند مزبور پارلمان در عملیات پروپاگاندای روسیه وجود دارد و ثابت می‌کند که این عملیات با پرونده‌ای شامل مجموعه اقداماتی از قبیل «مداخله، فساد و عضویت در یک سازمان جنایی» مرتبط است.

هنوز سمت این کارمند در پارلمان اعلام نشده و مشخص نیست که آیا او مستقیما با نمایندگان در تماس بوده است یا نه.

پارلمان اروپا نیز در پاسخ به درخواست یورونیوز برای اظهار نظر در این باره گفت:‌ «ما نمی‌توانیم در مورد تحقیقاتی که درحال انجام است اظهار نظر کنیم.»

در بیانیه پارلمان اروپا آمده است: «پارلمان اروپا در صورت درخواست نهاد‌های مجری قانون و قضایی با آن‌ها در روند اجرای قانون همکاری کامل خواهد داشت.»

این بازرسی‌ها جدید‌ترین تحولات در تحقیقات جاری در مورد خبرگزاری هلندی «صدای اروپا» است. این خبرگزاری اوایل ماه جاری به دلیل دست‌داشتن در پروپاگاندای کرملین تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت.

«صدای اروپا» مدعی ارائه اخبار بدون سانسور از اروپا و جهان بود و اخیرا در ماه مارس گفتگو و مناظره‌هایی را با حضور نمایندگان پارلمان اروپا در بروکسل و استراسبورگ، منتشر کرده بود.

خیزش چپ‌گرایان ملی‌گرا به رهبری نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان برای درخشش در انتخابات اروپا

مقامات جمهوری چک در اواخر ماه مارس از کشف یک عملیات نفوذی روسیه که از طریق «صدای اروپا» انجام می‌شد خبر دادند و ادعا کردند که تراکنش‌های مالی با حساب مقامات منتخب در پارلمان اروپا و پارلمان‌های ملی انجام شده است.

به گزارش این مقامات، اتهامات مزبور شامل سیاستمداران آلمانی، فرانسوی، لهستانی، بلژیکی، هلندی و مجار می‌شود.

آندرس ویستیسن، نماینده دانمارکی از حزب راستگرای افراطی «هویت و دموکراسی» یکی از نمایندگانی است که با این خبرگزاری در چهارچوب مناظره‌های انتخاباتی پیش از انتخابات ماه ژوئن، با این شبکه گفتگو کرده است.

او در پاسخ به سوال یورونیوز مبنی بر این که آیا در ازای این مصاحبه پول دریافت کرده بود، گفت: «البته که نه، آن‌ گفتگو هم مثل همین گفتگوی کنونی برنامه‌ریزی شده بود. از من خواسته شده بود که گفتگو کنم و من هم انجام دادم. این شغل من به عنوان یک سیاستمدار است.»

ماکسیمیلیان کراه، از حزب راستگرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» که اخیرا از این حزب به دلیل اظهارنظرات نازی مابانه اخراج شده بود نیز گفت که اگرچه با «صدای اروپا» گفتگو کرده، اما هیچ پولی دریافت نکرده است.

او در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «هیچ ادعای مبنی بر این که من برای [مصاحبه‌ها] پول دریافت کرده‌ام، مطرح نیست. این نشان می‌دهد که چه انتظاری از کارزار کنونی می‌توان داشت، هیچ.»

دستیار کراه پیشتر به ظن جاسوسی برای چین بازداشت شده بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.