بر اساس این توافقنامه که روز دوشنبه ۲۷ مه به امضای زلنسکی و سانچز رسید، اسپانیا متعهد شد تا سال ۲۰۲۷ میلادی ۵ میلیارد یورو به اوکراین کمک کند.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در جریان سفر خود به مادرید، یک توافقنامه امنیتی تسلیحاتی با پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا امضا کرد که براساس آن، اسپانیا در سال ۲۰۲۴ یک بسته کمک نظامی به ارزش یک میلیارد یورو را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

همچنین بر اساس این توافقنامه که روز دوشنبه ۲۷ مه به امضای زلنسکی و سانچز رسید، اسپانیا متعهد شد تا سال ۲۰۲۷ میلادی ۵ میلیارد یورو به اوکراین کمک کند.

به گزارش برخی رسانه‌های اسپانیایی، این توافق شامل ارسال تانک‌های آلمانی لئوپارد و مهمات توپخانه از اسپانیا به اوکراین است.

سانچز در نشست خبری مشترک با زلنسکی گفت: «پس از بیش از دو سال (جنگ)، تجاوزات روسیه همچنان ادامه دارد و به همین دلیل اکنون بیش از هر زمان دیگری ضروری است حمایت خود را از اوکراین دو برابر کنیم.»

زلنسکی قرار بود اوائل ماه مه به اسپانیا سفر کند اما او به دلیل عملیات ارتش روسیه در منطقه خارکیف، همه سفرهای خارجی خود را لغو کرد.

زلنسکی نیز در این نشست خبری گفت که اوکراین همچنان به شدت نیازمند ۷ سامانه موشکی آمریکایی «پاتریوت» است تا از حملات روسیه به شبکه برق و مناطق غیرنظامی و همچنین اهداف نظامی اوکراین جلوگیری کند.

او گفت که اگر اوکراین سامانه دفاع هوایی پاتریوت را در اختیار داشت، روسیه نمی‌توانست به حملات هوایی خود و بمباران مناطق مسکونی و نظامی ادامه دهد.

پاتریوت یک سامانه موشکی است که توانایی مقابله با موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک کوتاه برد را دارا است. این سامانه موشکی اگرچه گران است اما ارتش‌های سراسر جهان به دنبال آن هستند.

کشورهای اروپایی برای ارسال سامانه‌ موشکی پاتریوت به اوکراین تردید دارند، زیرا نگرانند که در آینده به آن‌ها نیاز داشته باشند.

مجارستان، پاشنه آشیل اتحادیه اروپا در جنگ روسیه با اوکراین

وتوی مجارستان بر تامین اعتبار بخشی از کمک‌های نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین که بوداپست همچنان بر آن اصرار دارد، کشورهای عضو را خشمگین کرده است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صراحت تمام، خشم و عصبانیت خود را از وتوی طولانی مدت مجارستان بر کمک نظامی به اوکراین (به ارزش ۶.۵ میلیارد یورو) ابراز داشتند.

گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی در این خصوص به صراحت گفت: «این وضعیت بسیار وخیم شده است.»

این بن‌بست از یک سال پیش آغاز شد، زمانی که بوداپست از تأیید اختصاص بسته ۵۰۰ میلیون یورویی از محل «تسهیلات صلح اروپا» برای بازپرداخت کمک‌های نظامی کشورها به اوکراین سر باز زد.

این تسهیلات در واقع ساز و کاری خارج از بودجه اتحادیه اروپا است که به کشورهای عضو امکان می‌دهد بخشی از هزینه‌های تجهیزات نظامی اهدایی خود به کی‌یف را پس بگیرند.

اختلافات بر سر این موضوع که باعث سرخوردگی شدید دیپلمات‌های اتحادیه اروپا شده است، پس از آن تشدید شد که کشورهای عضو ماه مارس در پی مذاکرات و رایزنی‌هایی سخت و دشوار به توافقی برای افزایش ۵ میلیارد یورویی بودجه تسهیلات صلح اروپایی دست یافتند.

این مبلغ قرار است توسط اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری برای تامین اعتبار پروژه یاد شده هزینه شود.

گفتنی است که اتحادیه اروپا بهمن‌ماه گذشته موفق شده بود با جلب نظر بوداپست پس از ماه‌ها یک بسته کمک ۵۴ میلیارد یورویی به اوکراین را تصویب کند.

وتوی مجارستان بر بسته ۵۰۰ میلیون یورویی تسهیلات صلح اروپایی، دو بسته دیگر به همین مبلغ را که در مجموع مبلغی به میزان ۱.۵ میلیارد یورو را شامل می‌شود، تحت تاثیر قرار داده است.

این بن‌بست همچنین به معنای آن است که ۵ میلیارد یوروی مضاعف که قرار بود به بودجه تسهیلات صلح اروپایی اضافه شود فعلا قابلیت اجرایی شدن ندارد و بدین ترتیب مانعی بر سر کل کمک‌های اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.

موضوعی که سبب شده است کشورهای عضو با اتخاذ رویکردی که دور زدن بروکسل تلقی می‌شود به سمت کمک‌های دوجانبه روی بیاورند.

تأخیر به وجود آمده در تایید بودجه تسهیلات صلح اروپایی که محل تامین بخشی از اعتبار کمک‌های نظامی به اوکراین محسوب می‌شود مایه شرمساری اتحادیه اروپا را فراهم کرده است.

این تعلل در حالی با وتوی مجارستان رقم خورده که اوکراین در حال مقابله با حملات شدید نیروهای ارتش روسیه در شمال شرق این کشور است و ولودیمیر زلنسکی از غرب تقاضای ارسال سلاح و مهمات بیشتر کرده است.

به گفته مقامات محلی، حملات هوایی روز شنبه گذشته روسیه به یک مرکز خرید در خارکیف دست کم ۱۶ کشته و ۶۵ مجروح به جا گذاشت.

 

لزوم همراه کردن مجارستان

حجه لحبیب، سیاستمدار و وزیر خارجه بلژیک می‌گوید: «نمی‌توانیم بپذیریم که کشوری که چند ماه پیش در جریان نشست سران اتحادیه اروپا به نفع این مبلغ نیز رای داد، اکنون راه کمک‌های حیاتی به اوکراین را مسدود کند».

وی افزود: «ما باید کاملاً مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیریم و آنچه لازم است برای کمک نظامی به اوکراین انجام دهیم.»

مارگوس تساهکنا، همتای استونیایی خانم لحبیب می‌گوید «هر بار وزیران به بروکسل می آیند، با وتوی مجارستان در مورد "ابتکارات بسیار مهم" مواجه می شوند.»

وی به خبرنگاران گفت: «ما باید مجارستان را متقاعد به همراهی کنیم و این بن‌بست را از میان برداریم زیرا اوکراین اکنون نیاز به حمایت دارد.»

 

دلیل وتوی بوداپست و حیرت دیپلمات‌های اروپایی

مقامات بروکسل از دلایل وتوی مجارستان متحیر شده‌اند. بوداپست در ابتدا با ردیف بودجه ۵۰۰ میلیون یورویی مخالفت کرد، چرا که آژانس مبارزه با فساد اوکراین، بانک OTP مجارستان را به عنوان «حامی مالی بین‌المللی جنگ» در لیست سیاه قرار داده بود.

این اقدام خشم دولت اوربان را برانگیخت و باعث ایجاد شکافی بین بوداپست و کی‌یف شد، در حالی که بروکسل به طور ناخوشایندی در میانه این ماجرا قرار گرفت.

در نهایت نام بانک OTP از لیست سیاه خارج شد، اما مجارستان همچنان بر وتوی خود پافشاری و استدلال کرد که به تضمین‌های بیشتری نیاز دارد تا هیچ شرکت مجارستانی دیگری در آینده در لیست سیاه قرار نگیرد.

دیپلمات‌ها با تعجب و حیرت به این استدلال که آن را بی اساس و نشانه‌ای از «دمدمی مزاجی» می‌خوانند، می‌نگرند.

اکنون همچنین این نگرانی وجود دارد که بن بست ایجاد شده در تامین اعتبار تسهیلات صلح اروپا بتواند توافق جدید برای استفاده از درآمدهای فوق‌العاده حاصل از دارایی‌های توقیف شده روسیه را نیز با مشکل مواجه کند.

این پروژه می‌تواند سالانه بین ۲.۵ تا ۳ میلیارد یورو درآمد داشته باشد که ۹۰ درصد آن صرف تامین سلاح و مهمات برای اوکراین خواهد شد.

اگرچه بوداپست هنوز جلوی اجرای توافق حقوقی بر سر دارایی‌های توقیف شده روسیه را نگرفته است اما همچنان می‌تواند از حق وتوی خود در اتحادیه اروپا برای جلوگیری از آزادسازی بسته‌های جدید پول‌ به اوکراین استفاده کند.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.