پیشروی روسیه در استان خارکیف، اوکراین را وادار کرد تا نیروهای کمکی خود برای دفاع از شهرهای ووچانسک و لیپتسی اعزام کند و در نتیجه نیروهای خود را در امتداد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خط مقدم در شرق و جنوب توزیع کند.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، اوکراین در حال حاضر با تشدید نبردها مواجه است، کما اینکه حملات جدید روسیه منجر به از دست دادن مجدد چندین کیلومتر از اراضی نزدیک به دومین شهر بزرگ اوکراین یعنی خارکیف شده است.

مقامات اوکراینی در دقیق ترین ارزیابی عمومی خود از میدان نبرد، ‌روز دوشنبه اعلام کردند که نیروهای اوکراینی هنوز حدود ۶۰ درصد از ووچانسک را کنترل می‌کنند و خانه به خانه برای دفاع از این شهر مرزی واقع در شمال شرقی استان خارکیف در برابر حملات روسیه می‌جنگند.

مسکو که در اوایل ماه جاری میلادی یک جبهه جدید در بخش شمالی منطقه خارکیف باز کرد،‌ با تصرف ووچانسک به مهمترین دستاورد خود دست خواهد یافت. این جبهه جدید نیروهای کی‌یف را در سال سوم تهاجم تمام عیار بیشتر تحت فشار خواهد گذاشت.

رومن سمنوخا معاون فرماندار منطقه خارکیف روز دوشنبه ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) در تلویزیون ملی اوکراین گفت: «دشمن، به ویژه در داخل ووچانسک، به تلاش برای بیرون راندن نیروهای مسلح اوکراین از شهر ادامه می دهد.»

وی افزود: «حدود ۶۰ درصد از شهر در کنترل نیروهای مسلح اوکراین است، به این معنی که حملات هنوز ادامه دارد.»

اوله سینیهوبوف، فرماندار این منطقه نیز گفت که «خط مقدم اکنون در امتداد رودخانه ووچا کشیده شده است و از وسط شهر می‌گذرد.»

سینیهوبوف گفت: «سربازان ما در تلاش هستند تا خانه به خانه، خیابان به خیابان از شهر دفاع کنند.» وی در تلویزیون ملی افزود: «طرح دشمن برای تصرف سریع شمال منطقه شکست خورد.»

خط مقدم اکنون در امتداد رودخانه ووچا کشیده شده است و از وسط شهر می‌گذرد. سربازان ما در تلاش هستند تا خانه به خانه، خیابان به خیابان از شهر دفاع کنند.

پیشروی روسیه در استان خارکیف، اوکراین را وادار کرد تا نیروهای کمکی خود برای دفاع از شهرهای ووچانسک و لیپتسی اعزام کند و در نتیجه نیروهای خود را در امتداد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خط مقدم در شرق و جنوب توزیع کند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که مقامات محلی از تاریخ ۱۰ مه (۱۲ اردیبهشت) که روسیه حمله به منطقه خارکیف را آغاز کرد، حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر را از مناطق مرزی تخلیه کرده‌اند.

علیرغم دستاوردهای قابل توجه نیروهای روسی، کارشناسان و مقامات به دلیل تلاش روسیه برای هماهنگی مؤثر نیروهای زمینی و هوایی خود، در مورد احتمال یک پیشرفت قاطع تردید دارند. ست جونز، مدیر برنامه امنیت بین‌الملل در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، خاطرنشان کرد: «اوکراینی‌ها با شکست قریب‌الوقوع مواجه نیستند، اما در حال حاضر غالب نیستند.»

بر اساس گزارش‌ها، کاهش روحیه سربازان و کمبود سرباز در میان نیروهای اوکراینی، آن هم پس از ماه‌ها درگیری فرسایشی، به علاوه محدود بودن نیروهای کمکی و کاهش ذخایر مهمات همه و همه از معضلات کی‌یف در جبهه‌های جنگ است.

تأخیر کنگره در ارائه کمک های نظامی، دفاع اوکراین را بیشتر تضعیف کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.