زلزله سنگین در مراکش تا کنون 1037کشته داشته است. در این زلزله 1204 تن نیز مصدوم دیدند که حال 721 نفر از آنها وخیم گزا رش شده است.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، تلویزیون رسمی مراکش به نقل از وزارت کشور مراکش گزارش داد که زلزله ای شب گذشته در این کشور رخ داد تا کنون 1037قربانی داشته است. احتمال افزایش آمار تلفات این زلزله مهیب به دلیل وخامت حال برخی از آسیب دیدگان وجود دارد.

 در این زلزله 1204 تن نیز مصدوم دیدند که حال 721 نفر از آنها وخیم گزا رش شده است.

مسئولان بهداشتی مراکش از مردم این کشور خواستند که برای نجات زخمی ها به مراکز اهدای خون رفته و خون اهدا کنند.

مدیر هلال احمر مراکش به الجزیره گفت: هنوز نمی دانیم که چه تعداد زلزله زده زیر آوار گرفتار هستند.

وی افزود که مردم مناطق زلزله زده نیاز به آب و غذا و چادر هستند.

435

 

این زلزله که با قدرت 7 ریشتر ی مراکش را لرزاند در منطقه گردشگری مراکش واقع در 320 کیلومتری جنوب رباط پایتخت این کشور رخ داده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که این زلزله مهیب به بیش از 300هزار نفر در مراکش آسیب وارد کرده است.

مراکش زلزله

مقامات مراکشی در نخستین گزارش رسمی خود در ساعات اولیه بامداد شنبه تعداد قربانیان را ۲۹۶ نفر اعلام کرده بودند که بیشتر آن‌ها در مراکش [پایتخت] و پنج استان نزدیک به مرکز زمین لرزه ساکن بوده‌اند. ۱۵۳ نفر دیگر نیز با جراحات وارده به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

مرکز ملی تحقیقات علمی و فنی مراکش مستقر در رباط اعلام کرد که طبق ارزیابی‌های اولیه این زمین لرزه در استان‌های حوز، مراکش، ورززات، شیشاوه و تارودانت خسارت ایجاد کرده و قربانی گرفته است. 

رسانه‌های مراکش می‌گویند که این قوی‌ترین زمین لرزه‌ای است که تا به امروز در این کشور رخ داده است.

تلویزیون مراکش تصاویر بعد از زلزله را نشان داد که بسیاری از مردم از ترس پس‌لرزه‌ها بیرون از خانه‌های خود حضور دارند.

64fbf08b4c59b7612b38eb62

نیروهای اورژانس همچنان به‌دنبال بازماندگان در زیر آوارهای ساختمانی می‌گردند.

تصاویر دیگری که به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده است، مردمی را نشان می‌دهد که در نزدیک مسجد الکتبیه متعلق به قرن دوازدهم و یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی شهر در حال دویدن و فریاد زدن هستند. رسانه‌های مراکشی گزارش داده‌اند که مسجد آسیب دیده است اما وسعت آسیب هنوز مشخص نشده است. مناره ۶۹ متری این مسجد با نام «بام مراکش» شناخته می‌شود.

thumbs_b_c_dbf7c6ea5ae532295ea3977218751c2f

مراکشی‌ها همچنین ویدئوهایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد بخش‌هایی از دیوارهای قرمز معروف اطراف شهر قدیمی مراکش که یک سایت میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید آسیب دیده است.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که جاده‌های منتهی به منطقه کوهستانی در اطراف مرکز زمین لرزه به دلیل ریزش سنگ مسدود شده است و تلاش‌های امداد و نجات را کند کرده است.

654

سازمان زمین شناسی ایالات متحده اعلام کرد که شدت اولیه این زمین لرزه در ساعت ۱۱:۱۱ دقیقه شب به وقت محلی ۶.۸ ریشتر بوده که چند ثانیه به طول انجامید. این نهاد همچنین گزارش داد که پس لرزه‌ای به بزرگی ۴.۹ ریشتر ۱۹ دقیقه بعد رخ داد.

مرکز زمین لرزه روز جمعه در نزدیکی شهر اغیل در استان حوز تقریبا در ۷۰ کیلومتری جنوب مراکش بوده است.

64f864e44c59b7681212869c

سازمان زمین شناسی ایالات متحده اعلام کرد که مرکز زمین لرزه ۱۸ کیلومتری زیر سطح زمین بوده است در حالی که آژانس لرزه‌نگاری مراکش آن را در ۱۱ کیلومتری زیر سطح زمین عنوان کرد. طبق گزارش‌ها، زمین لرزه‌های کم عمق خطرناک‌تر هستند.

زلزله در شمال آفریقا تقریبا نادر است. زمین‌لرزه‌ای در سال ۱۹۶۰ به بزرگی ۵.۸ ریشتر در نزدیکی شهر اگادیر مراکش رخ داد و هزاران کشته برجای گذاشت.

زلزله اگادیر باعث تغییراتی در قوانین ساخت و ساز در مراکش شد اما بسیاری از ساختمان‌ها به‌ویژه خانه‌های روستایی برای مقاومت در برابر چنین لرزشی ساخته نشده‌اند.

6543

رئیس موسسه ژئوفیزیک مراکش نیز  اعلام کرد که زلزله شدید این کشور در منطقه ای به شعاع 400 کیلومتر احساس شده است.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی مراکش «MNA» تصریح کرد: این زمین لرزه در 80 کیلومتری جنوب غربی شهر مراکش در منطقه الحوز رخ داده و تا شعاع 400 کیلومتری احساس شده است.

رئیس موسسه ژئوفیزیک مراکش با بیان اینکه زلزله شب گذشته به قدرت 7 ریشتر شدیدترین زمین‌لرزه شهر مراکش طی قرن اخیر بوده، از وقوع شمار زیادی پس لرزه در منطقه خبر داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی زلزله در مراکش

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.