سفیر عربستان سعودی روز سه شنبه وارد ایران شد. این تحول نقطه عطفی دیگر در بهبود روابط عربستان و ایران محسوب می شود.

به گزارش جماران، تبادل سفرا میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی حکایت از ورود پروسه عادی سازی رابطه دو جانبه به فاز جدیدی دارد. از بهار سال جاری تاکنون که تهران و ریاض گام های تعیین شده در نقشه راه مورد توافق در پکن برای عادی سازی رابطه دیپلماتیک را یک به یک برداشته اند تحلیل های بسیاری درباره چرایی این تصمیم در پایتخت های دو کشور و تاثیرات آن بر تحولات منطقه ای منتشر شده است.

سایت خبری – تحلیلی المانیتور در گزارشی کوتاه درباره تبادل سفرا میان ایران و عربستان سعودی می نویسد:

سفیر عربستان سعودی روز سه شنبه وارد ایران شد. این تحول نقطه عطفی دیگر در بهبود روابط عربستان و ایران محسوب می شود.  

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان سعودی در بدو ورود به تهران گفت که رهبری عربستان بر اهمیت تقویت روابط و افزایش ارتباطات و دیدارهای بین پادشاهی و ایران تاکید می کند. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نیز گزارش داد که علیرضا عنایتی سفیر ایران در عربستان سعودی پیش از ظهر سه شنبه وارد ریاض شد. عنایتی اردیبهشت ماه به عنوان سفیر ایران در عربستان سعودی منصوب شد. وی پیش از این از سال 2014 تا 2019 به عنوان سفیر ایران در کویت و اخیراً به عنوان مدیرکل حوزه خلیج فارس در وزارت امور خارجه ایران فعالیت داشته است.  خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران سفیر جدید عربستان در تهران را دیپلماتی با تجربه خواند که پیش از این سفیر عربستان در عمان بوده است.

 

چرا تبادل سفرا میان ایران و عربستان مهم است؟

 

عربستان سعودی و ایران روابط خود را در ماه مارس در توافقی با میانجیگری چین از سر گرفتند. این پادشاهی در سال 2016 با حمله معترضان به سفارت عربستان در تهران در پی اعدام روحانی شیعه نمر النمر در عربستان سعودی، روابط خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد. عربستان سعودی و ایران مدت ها قبل از سال 2016 رقبای ژئوپلیتیکی بودند و در زمان قطع روابط در دو طرف جنگ در یمن و سوریه قرار داشتند. عربستان سعودی همچنین با پیگیری ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای و برنامه موشکی بالستیک آن مخالف است. از سرگیری روابط بین دو کشور در بحبوحه تغییر پویایی منطقه ای رخ داد.

در ماه مه، عربستان سعودی روابط خود را با سوریه، متحد ایران، از سر گرفت. عربستان سعودی همچنین در ماه آوریل با نیروهای حوثی مورد حمایت ایران در یمن گفتگو کرد. روابط عربستان سعودی و ایران از ماه مارس و پس از توافقی که روابط را با میانجیگری چین احیا کرد، به طور پیوسته پیشرفت کرده است.

ایران در ماه ژوئن سفارت خود را در ریاض بازگشایی کرد، در حالی که عربستان سعودی ماه گذشته سفارت خود را در تهران افتتاح کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در ماه آگوست به عربستان سعودی سفر کرد و با ولیعهد محمد بن سلمان دیدار کرد.

عربستان سعودی و ایران هر دو ماه گذشته برای پیوستن به ائتلاف بریکس دعوت شدند. امارات متحده عربی و مصر نیز به این گروه دعوت شدند که در حال حاضر شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.