اوکراین مایل است از این آشفتگی سوء استفاده کند، به خصوص اگر مسکو مجبور شود نیروها را از خط مقدم جابجا کند.

به گزارش جماران به نقل از سی‌ان‌ان، درگیری در حال افزایش بین ارتش روسیه و یوگنی پریگوژین، رئیس  گروه مزدور خصوصی واگنر، به شورش آشکاری منتهی شده که روسیه را در ابهام شدید و تهدید واقعی جنگ داخلی فرو برده‌است.  پریگوژین روز جمعه جنگ جدیدی را علیه ارتش روسیه به راه انداخت و سپس نیروهای خود را به سمت پایتخت روسیه گسیل داد.  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اقدامات واگنر را "خیانت" خواند و متعهد شد که کسانی را که پشت "قیام مسلحانه" هستند مجازات کند.

سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه یک رویارویی مستقیم را در قلب تشکیلات نظامی روسیه ایجاد می کند آنهم در زمانی که اوکراین امیدوار است در طول حمله تابستانی خود به پیشرفت‌ها و پیشروی‌هایی دست پیدا کند.  پوتین آنچه را که اکنون با آن مواجه است به انقلاب روسیه در سال 1917 تشبیه کرد، زمانی که بلشویک ها تزار نیکلاس دوم روسیه را در بحبوحه جنگ جهانی اول سرنگون و کشور را وارد جنگ داخلی کردند و در نهایت راه را برای ایجاد اتحاد جماهیر شوروی هموار شد.

پوتین گفت: «این همان ضربه‌ای بود که روسیه در سال 1917، زمانی که کشور وارد جنگ جهانی اول شد، احساس کرد.»

استیو هال، افسر سابق سیا و در حال حاضر همکار سی‌ان‌ان، می‌گوید که پریگوژین خود را در موقعیتی بسیار مخاطره‌آمیز قرار داده و به خوبی می‌داند با چه چیزی روبرو می‌شود. او در این باره به سی‌ان‌ان گفت: پریگوژین دقیقاً می‌داند که این کار او با چه خطراتی روبه رو است. دقیقه ای که به این وضع فکر کنید همه چیز جالب می‌شود. او محاسبه کرده که توانایی پیشبرد این پروژه را دارد. مردی مانند پریگوژین به خوبی از ریسک این کار آگاه است و می‌داند که یا همه چیز برای او بسیار عالی پیش می‌رود یا بسیار بد.

در همین حال، تشتت آشکار در نیروهای مسلح روسیه با شادی و سرخوشی در کی‌یف مورد استقبال قرار گرفته است. مالکوم دیویس، تحلیلگر ارشد موسسه سیاست استراتژیک استرالیا به سی‌ان‌ان می‌گوید که اوکراین مایل است از این آشفتگی سوء استفاده کند، به خصوص اگر مسکو مجبور شود نیروها را از خط مقدم جابجا کند. او گفت: «بدیهی است که آنها باید ببینند که چه بر سر  نیروهای روسی می‌آید که در امتداد خطوط مرزی با اوکراین مستقر شده‌اند.  اگر نیروهای روسی برای مبارزه با واگنر از این خطوط مرزی عقب‌نشینی کنند ، اوکراینی‌ها با فرصت جدیدی روبه رو خواهند شد. هرگونه شکاف در خطوط تهاجمی روسیه برای اوکراین قابل بهره‌برداری است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی روسیه اوکراین
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.