روسیه یک سد اوکراین را در جنوب اوکراین منفجر کرد.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، اوکراین و روسیه روز سه‌شنبه یکدیگر را به منفجر کردن یک سد و احتمال ایجاد سیلی عظیم در جنوب اوکراین متهم کردند.

اوکراین نیروهای روسیه را متهم کرد که یک سد بزرگ و نیروگاه برق آبی را در بخشی از جنوب اوکراین که تحت کنترل آن‌ها قرار دارد منفجر کرده است. تخریب این سد می‌تواند باعث ایجاد یک سیل بزرگ شود که جان صدها هزار نفر را تهدید می‌کند. سد کاخوفکا با ۳۰ متر ارتفاع و ۳.۲ کیلومتر طول متعلق به دوران شوروی سابق است و در سال ۱۹۵۶ بر روی رودخانه دنیپرو ساخته شد. آب آن برابر با دریاچه نمک در ایالات یوتای ایالات متحده است.

خبرگزاری‌های روسی گفتند سد در اثر گلوله‌باران تخریب شده است. شهردار شهر نواکاهوکا که تحت کنترل روسیه است این اقدام را یک «اقدام تروریستی» از سوی اوکراین توصیف کرد.

با این حال خبرگزاری روسی تاس به نقل از یک مقام ناشناس دولت روسیه گزارش داد که سد به‌دلیل آسیب «ریزش کرده است.»

مقامات اوکراینی پیش از این هشدار داده بودند که خرابی سد می‌تواند ۱۸ میلیون متر مکعب آب را آزاد کند و باعث ایجاد سیل در خرسون و ده‌ها منطقه دیگر شود.

نشست اضطراری ولودیمیر زلنسکی

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای رسیدگی به این بحران یک نشست اضطراری برگزار کرد.

وزارت کشور اوکراین در تلگرام نوشت که سد کاخوفکا منفجر شده است و از ساکنان ۱۰ روستای اطراف رودخانه و بخش‌هایی از شهر خرسون در پایین دست رودخانه خواست تا اسناد ضروری و حیوانات خانگی را بردارند، وسایل برقی را خاموش کنند و محل زندگی خود را ترک کنند.

ویدئویی که به‌نظر می‌رسد از طریق یک دوربین نظارتی مشرف به سد گرفته شده باشد و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود انفجار و شکستن سد را نشان می‌دهد.

«آب در مدت پنج ساعت به سطح بحرانی می‌رسد»

الکساندر پروکودین، رئیس اداره نظامی منطقه خرسون در ویدئویی که اندکی قبل از ساعت هفت صبح در تلگرام منتشر شد گفت: «ارتش روسیه یک اقدام تروریستی دیگر را مرتکب شده است.» وی هشدار داد که آب در مدت پنج ساعت به «سطح بحرانی» می‌رسد.

الکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت اوکراین در توییتی نوشت: «زلنسکی به‌دنبال انفجار سد اقدام به تشکیل جلسه شورای امنیت و دفاع کشور کرده است.»

اوکراین و روسیه پیش از این یکدیگر را به هدف قرار دادن سد با حملات مختلف متهم کرده بودند و زلنسکی اکتبر گذشته پیش بینی کرد که روسیه سد را برای ایجاد سیل تخریب خواهد کرد.

مقامات، کارشناسان و ساکنان ماه‌ها نگرانی خود را درباره جریان آب از طریق سد کاخوفکا ابراز کرده بودند.

سطح آب در ماه فوریه گذشته به قدری پایین بود که نگرانی های بسیاری را در مورد فعالیات نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که تحت اشغال روسیه است برانگیخت. سیستم خنک کننده این نیروگاه از آب سد کاخوفکا تامین می‌شود.

با این حال در اواسط ماه مه پس از باران‌های شدید و ذوب برف‌ها، سطح آب از سطح عادی فراتر رفت و باعث ایجاد سیل در روستاهای مجاور شد. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌داد که آب از روی دروازه‌های آسیب دیده عبور می‌کند.

اوکراین کنترل پنج سد از شش سد در امتداد رودخانه دنیپرو را در اختیار دارد که از مرز شمالی این کشور با بلاروس تا دریای سیاه کشیده شده است و برای تامین آب آشامیدنی و برق کل کشور حیاتی است. سد کاخوفکا دورترین سد در پایین دست در منطقه خرسون است که از سوی نیروهای روسیه کنترل می‌شود.

 

مسکو: حمله اوکراین در دونتسک را دفع کردیم؛ واگنر: روسیه در اطراف باخموت متحمل شکست‌هایی شد

 

رئیس گروه پیمانکاری نظامی واگنر روز دوشنبه در اظهاراتی متناقض نسبت به ادعای مسکو مبنی بر دفع کامل حملات اوکراین در منطقه دونتسک اعلام کرد که نظامیان روسیه کنترل بخش‌هایی از اراضی تحت تصرف خود در خطوط تماس باخموت را از دست داده‌اند.

به گزارش رویترز، اُلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت و مقاومت اوکراین در پاسخ به این سوال که آیا حملات اخیر نشان دهنده آغاز ضد حملات بزرگِ وعده داده شده علیه مهاجمان روسی است؟ گفت: «جنگ تا رسیدن به پیروزی کامل ادامه دارد.»

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش اوکراین صبح یکشنبه با شش گردان مکانیزه و دو گردان تانک حملاتی را در جنوب دونتسک آغاز کرد.

این همان بخش از مناطق نبرد در شرق اوکراین است که مسکو از مدت‌ها پیش نسبت به تلاش کی‌یف برای نفوذ از آن به قلمرو تحت کنترل روسیه گمانه‌زنی کرده بود.

وزارت دفاع روسیه بامداد روز یکشنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «دشمن حملات گسترده‌ای را در پنج بخش از مناطق نبرد در جنوب دونتسک آغاز کرده است.»

در این بیانیه ضمن تاکید بر این که «هدف دشمن شکستن خط دفاعی ما در آسیب‌پذیرترین بخش از منطقه نبرد (در دونتسک) از دید خود بود» تاکید شده است که نیروهای اوکراینی در این حملات موفقیتی بدست نیاورده و در تحقق اهدف خود ناکام بوده‌اند.

مسکو همچنین مدعی شد که نظامیان روسیه ۲۵۰ سرباز اوکراینی را کشته و ۱۶ تانک، ۳ خودروی جنگی پیاده نظام و ۲۱ خودروی زرهی جنگی را منهدم کردند.

 

رئیس واگنر: نظامیان روسیه کنترل بخشی از اراضی اطراف باخموت را از دست دادند

رویترز در این گزارش با اشاره به این که نمی‌تواند این آمار را به صورت مستقل تایید کند یادآور شده است که هر دو طرف آماری اغراق آمیز از تلفات طرف مقابل ارائه می‌دهند.

این در حالیست که سخنگوی ارتش اوکراین در واکنش به این اظهارات به رویترز گفت: «ما چنین اطلاعاتی نداریم و درباره هیچ نوع اخبار جعلی اظهار نظر نمی کنیم.»

رویترز در ادامه این گزارش آورده است که بنا به ادعای فرمانده نیروهای زمینی ارتش اوکراین، نظامیان این کشور در بخش‌های شمالی دونتسک و نزدیک شهر مورد مناقشه باهموت «رو به جلو حرکت می‌کنند.»

در همین راستا، ویدیو منتشر شده از سوی نیروهای مسلح اوکراین، تصاویری از مواضع روسیه را که زیر آتش حملات قرار دارد به تصویر کشیده است.

در بخشی از این ویدیو نیز اظهارات یوگنی پریگوژین، رهبر شبه نظامیان مزدور واگنر منتشر شده که ضمن تایید عقب نشینی نظامیان روس از شهرک برخیوکا در شمال باخموت، شهری راهبردی برای روسیه در شرق اوکراین، این ناکامی را نوعی «ننگ» توصیف کرده است.

نیروهای مزدورِ تحت فرماندهی یوگنی پریگوژن ماه گذشته با اعلام پیروزی در طولانی ترین نبرد جنگ اوکراین، مدعی تصرف کامل شهر باخموت شدند.

گروه واگنر پس از اعلام فتح کامل باهموت اعلام کرد که نیروهای خود را از این شهر خارج کرده و این بخش از جبهه‌های جنگ را به سربازان ارتش منظم روسیه سپرده است.

از سوی دیگر، برخی منابع به نقل از فرماندار منطقه دونتسک که از سوی مسکو به این منصب گماشته شده اعلام کردند از دشوار بودن شرایط نبرد در خطوط تماس نزدیک به باخموت خبر داده‌اند.

تشدید درگیری‌ها در دونباس

در گزارش روزانه ستاد کل ارتش اوکراین آمده است که طی دو روز گذشته تنها ۲۹ مورد درگیری نظامی در مناطق دونتسک و لوهانسک واقع در شرق اوکراین روی داده است.

این در حالیست که مرکز ارتباطات راهبردی ارتش اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که روسیه در مواجه به حملات اخیر به دنبال نشر اکاذیب خواهد بود.

در این اطلاعیه آمده است که «عوامل پروپاگاندای روسیه برای تضعیف روحیه اوکراینی‌ها و گمراه کردن افکار عمومی جامعه خود، اطلاعات نادرستی درباره ضد حمله، جهت‌گیری‌های آن و تلفات ارتش اوکراین منتشر می‌کنند.»

اوکراین در هفته‌های اخیر به‌دنبال تضعیف مواضع روسیه بوده است؛ فرماندهان نظامی این کشور از پیش بدون ارائه جزئیات بیشتر وعده داده بودند که ضد حملات بزرگی را برای بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال در شرق و جنوب تدارک دیده‌اند.

روسیه ماه گذشته چند بار هدف حملات پهپادی قرار گرفت که مسکو آنها را «حملات تروریستی» اوکراین خواند. این در حالیست که گزارش‌ها از نفوذ نیروهای مسلح طرفدار کی‌یف به منطقه مرزی بلگورود در خاک روسیه حکایت داشت.

مسکو روز یکشنبه بار دیگر تاکید کرد که تلاش جدیدی را برای نفوذ اعضای این گروه‌ها که روسیه آنها را «تروریست» می‌خواند، دفع کرده است.

این در حالیست که به گزارش رویترز، گروه‌های مسلح طرفدار اوکراین مدعی به اسارت گرفتن شماری از سربازان روسیه شده‌‌‌اند.

روسیه در پی تهاجم نظامی خود به خاک اوکراین که ۲۴ فوریه سال گذشته میلادی آغاز شد تاکنون دست کم ۱۸ درصد از آنچه را که در سطح بین‌المللی به عنوان سرزمین اوکراین به رسمیت شناخته می‌شود، تحت کنترل دارد و در این میان چهار منطقه از خاک این کشور را به عنوان قلمرو روسیه معرفی کرده است.

 

حمله روسیه به کی یف دفع شد

سرگئی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف، پایتخت اوکراین در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: ارتش روسیه شبانه به کی‌یف 20 حمله موشکی انجام داد و تمام این حملات هوایی خنثی شدند.

وی اظهار داشت: این موشک‌ها کروز از نوع X-101/555 از سمت دریای خزر به کی‌یف شلیک شدند.

پوپکو تصریح کرد: تمام این حملات موشکی روسیه توسط ضدهوایی خنثی شدند. برخی قطعات موشک‌های منهدم شده به کابل‌های برق و شیشه‌های یک پاساژ در منطقه دسنیان آسیب رساند.

وی ابراز داشت که فعلا اطلاعاتی از تلفات احتمالی این حملات در دست ندارند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.