جنگ داخلی در سودان میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع تا کنون به قیمت مرگ بیش از ۴۰۰ غیرنظامی و زخمی شدن بیش از دو هزار نفر شده است.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، جنگ داخلی در سودان با وجود موافقت طرف های درگیر با ششمین آتش بس اما همچنان با شدت کمتر ادامه دارد و درگیری ها بیشتر در خارطوم و حومه آن ادامه دارد.

برای مناطق خارطوم همچنان شاهد بمباران و گلوله باران است. روز دوشنبه هواپیمای ارتش سودان مواضع نیروهای واکنش سریع را در برخی مناطق پایتخت بمباران کردند و ضد هوایی های واکنش سریع نیز اقدام به مقابله کردند.

ارتش سودان همچنین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که طی ۱۵ روز از درگیری ها ۴۵ تا ۵۵ درصد از توان نظامی  نیروهای واکنش سریع را از بین برده است.

در همین حال ، سندیکای پزشکان سودان روز دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از آغاز درگیری‌ها تاکنون در مناطق مختلف این کشور 436 غیرنظامی کشته و 2175 تن دیگر زخمی شده‌اند.

روز یکشنبه شمار قربانیان غیرنظامی از آغاز درگیری‌ها در سودان 425 نفر اعلام شده بود.

این سندیکا پیشتر اعلام کرد: «به دلیل درگیری‌ها بیش از 68 درصد بیمارستان‌های سودان و 59 بیمارستان از مجموع 86 بیمارستان در خارطوم از دایره خدمت‌رسانی خارج شده‌‌اند. همچنین 16 بیمارستان هدف قرار گرفته و یک بیمارستان در شهر الجنینه دارفور غربی غارت شده است».

گفتنی است، بامداد 15 آوریل جاری در خارطوم، پایتخت سودان و شهرهای مختلف این کشور بین ارتش و نیروهای واکنش سریع درگیری‌های مسلحانه آغاز شد و به مناطق دیگر گسترش یافت که در پی آن، در تاریخ 22 آوریل جاری تخلیه شهروندان کشورهای خارجی از سودان آغاز شد.

ارتش سودان و نیروهای واکنش  سریع اعلام کردند که با تلاش عربستان سعودی و آمریکا تصمیم گرفته‌اند تا آتش‌بس را نیمه شب 28 آوریل 72 ساعت دیگر تمدید کنند اما با وجود آن درگیری‌های شدید ادامه دارد.

جنگ داخلی در سودان همچنین باعث آواره شدن ده ها هزار شهروند سودانی در کشورهای همجوار شده است. بسیاری از کشورها نیز شهروندان خود را از سودان خارج کرده اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.