صبح امروز دوشنبه درگیری ها در پایتخت از سر گرفته شده و جریان برق در بخش های وسیعی از خارطوم قطع شده است.

به گزارش  جماران به نقل از الجزیره، درگیری میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع در  خارطوم پایتخت و دیگر شهرها و مناطق سودان وارد سومین روز خود شد. 

 تصاویر منتشر شده از مناطق مختلف خارطوم دود آتش هایی را نشان می دهد که به دلیل  درگیری های شدید دو طرف نزاع و استفاده از سلاح های سنگین و سبک مختلف به وقوع پیوسته است.

در جدیدترین آمار منتشر شده درباره تلفات این درگیری ها سندیکای پزشکان سودان اعلام کرد که نزدیک به 100 نفر از زمان آغاز درگیری ها در روز شنبه تا به امروز کشته شدند و بیش از 365 نفر نیز زخمی شدند.

پیش از این سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در این درگیری ها حداقل 83 نفر کشته شدند و هزار و 126 نفر نیز زخمی شدند.

 

جدیدترین تحولات

 

دولت سودان میانجیگری برای حل بحران این کشور را رد کرد

 وزارت خارجه سودان ضمن تشکر از تلاش ها برای میانجیگری جهت حل بحران در این کشور اعلام کرد که آن چه در سودان رخ می دهد مساله داخلی است.

وزارت خارجه سودان تأکید کرد که حوادث تأسف باری که از روز شنبه در این کشور به وقوع پیوسته در نتیجه تمرد نیروهای واکنش سریع بوده است.

  این وزارتخانه تأکید کرد که «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش دستور انحلال نیروهای واکنش سریع و اعلام این نیروها به عنوان نیروهای متمرد علیه دولت و برخورد با آنها بر این اساس را صادر کرده است.

وزارت خارجه سودان ضمن تشکر از تلاش های کشورهای عربی و آفریقایی و جامعه بین المللی برای کمک به آرامش اوضاع در کشور تأکید کرد که آن چه رخ می دهد مساله داخلی است و باید سودانی ها را رسیدن به راه حل مورد نظر   به دور از دخالت خارجی به حال خود رها کرد.

وزارت خارجه سودان همچنین تأکید کرد که همه تلاش ها و میانجیگری ها برای قانع کردن فرماندهان واکنش سریع برای ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش شکست خورده است.

 

گرفتار شدن ده ها کودک در بیمارستانی در خارطوم

کمیته سندیگای پزشکان سودان اعلام کرد که ده ها کودک در بیمارستان  ابن عوف در نزدیکی مقر فرماندهی کل ارتش به دلیل درگیری های دو طرف نزاع گرفتار شده اند.

این کمیته تأکید کرد که بمباران و گلوله باران باعث شده است که  بیمارستان های الشعب و بیمارستان آموزشی خارطوم به طور کامل از خدمت خارج شوند.

این کمیته بمباران بیمارستان ها را نقض آشکار قوانین بین المللی دانست.

 

643d17e34c59b7268a4f75f0

جنگ خیابانی شدید در پایتخت

برخی منابع در ارتش سودان گفتند که نیروهای تقویتی از بیرون پایتخت به زودی به خارطوم می رسند و همین نیروها برای یکسره کردن کار شبه نظامیان(نیروهای واکنش سریع) کافی هستند.

این منبع گفت که تعداد زیادی از نیروهای واکنش سریع داخل کاخ ریاست جمهوری هستند و اکنون به طور کامل در محاصره اند.

وی تصریح کرد که نیروهای واکنش سریع تلاش کردند   به مقر فرماندهی کل ارتش حمله کنند اما نیروهای دفاعی ارتش آن را دفع کردند.

خبرنگار الجزیره نیز گفت که درگیری های شدیدی میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع در نزدیکی فرودگاه خارطوم و دفتر ریاست دستگاه سازمان اطلاعات سودان در جریان است و هواپیماها به شدت مواضع نزدیک به کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی ارتش در خارطوم را بمباران می کنند.

 

 

آلمان خواستار توقف درگیری ها شد

وزارت خارجه آلمان امروز دوشنبه از دو طرف  درگیری در سودان خواست که   درگیری ها را متوقف کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان تأکید کرد که کمیته بحران برای بررسی اوضاع در سودان تشکیل شده است و این کمیته به شدت اوضاع را دنبال می کند.

 

 

سه رئیس جمهور برای میانجیگری به سودان سفر می کنند

سازمان بین دولتی توسعه کشورهای شرق آفریقا (ایگاد) اعلام کرد که روسای جمهور کنیا، سودان جنوبی و جیبوتی برای میانجیگری میان طرف های درگیر و به دست آمدن توافق به خارطوم سفر می کنند.

ایگاد ضمن تأکید بر اینکه ثبات سودان برای ثبات اجتماعی و اقتصادی در منطقه ضروری است تصریح کرد که این سه رئیس جمهور به زودی به سودان سفر می کنند.

 

 

کنترل کاخ ریاست جمهوری و مقر فرماندهی نیروهای زمینی ارتش توسط واکنش سریع

فرماندهی نیروهای واکنش سریع اعلام کرد که کاخ ریاست جمهوری و مقر نیروهای زمینی ارتش را به تصرف خود در آورده است. 

نیروهای واکنش سریع همچنین اعلام کرد که 3 جنگنده ارتش را سرنگون کرده و مقرهای لشکرهای نظامی را در ایالات های دارفور به تصرف در آورده است.

 

قطع برق در پایتخت

صبح امروز دوشنبه درگیری ها در  پایتخت از سر گرفته شده و جریان برق در بخش های وسیعی از خارطوم قطع شده است.

 

درخواست واشنگتن و لندن

وزرای خارجه آمریکا و انگلیس  خواستار توقف فوری درگیری ها در سودان و بازگشت به مذاکرات شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی جنگ داخلی سودان
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.