آرامش نسبی در شهرهای اوکراین دور از میدان‌های جنگ این هفته با دو صدای دردناک آشنا در هم شکست: زنگ شوم آژیرهای حمله هوایی و فوران حملات روسیه.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان به گفته مقامات، موجی از موشک‌ها، راکت‌ها و پهپادها از روز دوشنبه ده‌ها نقطه را در سراسر اوکراین هدف قرار داده است و زیرساخت‌های غیرنظامی را در چندین شهر بزرگ از جمله کی یف که صدها مایل از خطوط مقدم در شرق و جنوب قرار دارد، هدف قرار داده است.

این بمباران گسترده بازتاب روزهای اولیه تهاجم پراکنده اولیه روسیه در فوریه بود، اما همچنین تأکید کرد که درگیری در اوکراین، که برای ماه‌ها به نظر می‌رسید در دونباس به آرامی و دردناک در حال فذوکش است با نزدیک شدن به زمستان بار دیگر فوران کرده است.

برای اولین بار نیست که جنگ به سمت یک مرحله جدید غیرقابل پیش بینی می رود. کر گیلز، مشاور ارشد در برنامه روسیه و اوراسیا چتم هاوس گفت: «این سومین، چهارمین و احتمالاً پنجمین جنگ متفاوتی است که ما مشاهده می‌کنیم».

این حملات به دنبال هفته‌ها پیشروی زمینی اوکراین انجام شد و دو روز پس از آن آغاز شد که یک انفجار مهیب به پل کرچ، تنها گذرگاه بین شبه جزیره کریمه و روسیه آسیب رساند. آن انفجار که توسط کرملین به عنوان توجیهی برای حمله روز دوشنبه مورد استفاده قرار گرفت، روان روسیه را زخمی کرد و به اوکراین یک تقویت استراتژیک قابل توجه داد.

با نزدیک شدن به ماه‌های سرد و احتمالاً کاهش سرعت نبرد زمینی، کارشناسان می‌گویند اکنون انتظار می‌رود هفته‌های بعدی جنگ حیاتی باشد و در حالی که هر یک از طرف‌ها به دنبال ضربه‌ای دیگر هستند، یک جهش بالقوه دیگر در شدت در اوکراین رخ می‌دهد.

گیلز گفت: «آنچه برای هر چیزی که به طور قانع‌کننده‌ای به‌عنوان پیروزی اوکراین توصیف می‌شد، دورنما به نظر می‌رسید، اکنون بسیار محتمل‌تر است». واکنش روسیه احتمالاً تشدید خواهد شد.»

"بازی برای سوت"

حملات روز دوشنبه و حملات بیشتر در طول هفته، شواهدی از حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از یک سری شکست‌ها در جنگ بود که او را تحت فشار داخلی قرار داد.

و حملات هوابرد حواس را از چیزی که برای روسیه در جنگ زمینی کشش ناگوار بوده است منحرف می کند.

اولکسی هروموف، یک مقام ارشد نظامی اوکراین، هفته گذشته گفت که نیروهای کی یف حدود 120 شهرک را از اواخر سپتامبر در حالی که در مناطق خارکف، دونتسک و خرسون پیشروی می کنند، بازپس گرفته اند. روز چهارشنبه، اوکراین اعلام کرد که پنج شهرک دیگر را در فشار آرام اما پیوسته خود در خرسون آزاد کرده است.

روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهایش به تخلیه ساکنان خرسون اشغالی به مناطق دیگر کمک خواهند کرد، زیرا حملات اوکراین به دستاوردهایی در این منطقه ادامه می دهد. این اعلامیه اندکی پس از آن منتشر شد که رئیس دولت مورد حمایت مسکو در خرسون از کرملین برای کمک به خارج کردن ساکنان از مسیر آسیب درخواست کرد و این آخرین نشانه ای بود که نیروهای روسی در مواجهه با پیشروی های اوکراینی با مشکل مواجه هستند.

این ضد حمله‌ها، شتاب جنگ را تغییر داده و این پیشنهاد را که در غرب و روسیه در تابستان ایجاد شده بود، مبنی بر اینکه در حالی که اوکراین می‌تواند قویاً از قلمرو دفاع کند، توانایی تصرف زمین را ندارد، رد کرده است.

سمیر پوری، کارشناس ارشد موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک و نویسنده کتاب «راه روسیه به سوی جنگ با اوکراین»، به سی ان ان گفت: «روس‌ها برای سوت بازی می‌کنند – (به این امید که) قبل از شروع زمستان از سقوط در خط مقدم خود جلوگیری کنند.

"اگر آنها بتوانند به کریسمس برسند و خط مقدم به شکلی که هست به نظر برسد، این یک موفقیت بزرگ برای روس‌ها است، با توجه به اینکه این وضعیت از فوریه تا چه حد ناموفق بوده است."

کرملین که با شکست‌های فزاینده مواجه شد، یک فرمانده جدید تهاجم روسیه را منصوب کرد. اما نشانه اندکی وجود دارد که ژنرال سرگئی سوروویکین بتواند نیروهای خود را قبل از پایان سال به سمت جلو هدایت کند، با توجه به سرعت و هزینه ضد حمله های اوکراینی.

به گفته مؤسسه مطالعات جنگ (ISW)، نیروهای اوکراینی عمدتاً بر روی هل دادن نیروهای روسی به سمت شرق متمرکز شده اند، زیرا در اواخر سپتامبر از رودخانه اوسکیل عبور کردند و مسکو احتمالاً برای دفاع از شهرهای استاروبیلسک و اسواتوو در منطقه لوهانسک آماده می شود.

فرود آمدن یک ضربه بزرگ در دونباس سیگنال قدرتمند دیگری را ارسال خواهد کرد و اوکراین مشتاق خواهد بود تا پیشرفت های خود را قبل از کاهش شدید دما در میدان جنگ بهبود بخشد و تأثیر کامل افزایش قیمت انرژی در سراسر اروپا احساس شود.

گیلز گفت: «دلایل زیادی وجود دارد که چرا اوکراین انگیزه ای برای انجام سریع کارها دارد. بحران انرژی زمستانی در اروپا، و زیرساخت‌های انرژی و انرژی در حال نابودی در خود اوکراین، همیشه آزمونی برای انعطاف‌پذیری برای اوکراین و حامیان غربی آن خواهد بود.

رهبران ناتو متعهد شده اند که بدون توجه به مدت زمان جنگ، پشت سر اوکراین بایستند، اما چندین کشور اروپایی - به ویژه کشورهایی که به شدت به انرژی روسیه متکی هستند - به یک بحران فلج کننده هزینه های زندگی نگاه می کنند که بدون نشانه هایی از پیشرفت اوکراین در میدان جنگ، می تواند حمایت عمومی را به خطر بیندازد.

در همین حال، روزهای اخیر نشان داده است که مکان‌هایی فراتر از صحنه جنگ زمینی کنونی، از حملات مصون نیستند. هنوز مشخص نیست که بمباران پل کرچ دقیقا چگونه انجام شده است - و کی یف مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است - اما این واقعیت که هدفی در عمق خاک تحت کنترل روسیه می تواند با موفقیت مورد اصابت قرار گیرد، حکایت از تهدید جدی اوکراین علیه دارایی های کلیدی روسیه دارد.

روسیه به دنبال نیروی انسانی است

روسیه روی زمین در حال مبارزه است و نتوانسته است برتری هوایی را به دست آورد، اما حملات روز دوشنبه ممکن است به یک هدف رسیده باشد - ارسال سیگنالی از قدرت به سمت لیست رو به رشد منتقدان داخلی پوتین.

این حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در شهرهای سراسر اوکراین آسیب رساند و چندین نفر را کشت و برق را  قطع کرد. گیلز گفت، آنها "نشان از ماهیت تهدید روسیه بودند." ماه هاست که هدف روسیه به جای تصرف اوکراین، نابودی اوکراین بوده است.

شرکت ملی برق اوکراین، Ukrenergo، می‌گوید که پس از اینکه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با حملات موشکی روسیه قطع شد، تامین برق کی یف و مناطق مرکزی اوکراین را تثبیت کرده است. اما نخست وزیر اوکراین هشدار داده است که «کار زیادی برای انجام دادن» برای تعمیر تجهیزات آسیب دیده وجود دارد و از اوکراینی ها خواسته است که مصرف انرژی خود را در ساعات اوج مصرف کاهش دهند.

کارشناسان معتقدند بعید است که بمباران هوایی روسیه یک الگوی تکراری را تشکیل دهد. در حالی که تخمین ذخایر نظامی هر یک از ارتش ها تلاشی مبهم است، ارزیابی های غربی نشان می دهد که مسکو ممکن است ظرفیت حفظ آن را نداشته باشد.

جرمی فلمینگ، رئیس جاسوسی بریتانیا، روز سه‌شنبه در یک سخنرانی نادر گفت: «ما می‌دانیم - و فرماندهان روسی در میدان می‌دانند - که تدارکات و مهمات آنها رو به اتمام است.

ISW نیز به این نتیجه رسید که در به روز رسانی روزانه خود در مورد درگیری روز دوشنبه گفت که این حملات "برخی از تسلیحات دقیق رو به کاهش روسیه را علیه اهداف غیرنظامی، در مقابل اهداف نظامی مهم، هدر داد."

ISW ارزیابی کرد: «استفاده روسیه از عرضه محدود تسلیحات دقیق خود در این نقش ممکن است پوتین را از گزینه‌هایی برای اخلال در حملات ضد تهاجمی اوکراین محروم کند».

اینکه هر طرف دقیقا چه مقدار تسلیحات و نیروی انسانی ذخیره کرده است، برای تعیین چگونگی تغییر حرکت در هفته‌های آینده بسیار مهم است. اوکراین اعلام کرد که 18 موشک کروز را روز سه شنبه و ده ها موشک دیگر را در روز دوشنبه رهگیری کرده است، اما از متحدان غربی خود می خواهد که تجهیزات بیشتری برای دفع هرگونه حمله در آینده ارائه دهند.

پوری گفت: رگبار حملات موشکی یک ویژگی گاه به گاه برای نمایش خشم شدید خواهد بود، زیرا روس‌ها ذخایر مهمات دقیقی برای حفظ آن نوع حمله موشکی با سرعت بالا در آینده ندارند.

با این حال ممکن است کمکی به پوتین در راه باشد. اعلامیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس مبنی بر اینکه بلاروس و روسیه "یک گروه مشترک منطقه ای از نیروهای خود را مستقر خواهند کرد" نگرانی از تعمیق همکاری نظامی بین متحدان نزدیک و اینکه نیروهای بلاروس می توانند رسماً به روسیه در تهاجم روسیه بپیوندند، ایجاد کرد. بلاروس در روزهای اخیر از تهدیدات ادعایی اوکراین علیه امنیت خود شکایت کرده است که ناظران می گویند می تواند مقدمه ای برای سطحی از دخالت باشد.

تأثیر چنین مداخله ای از نظر نیروی انسانی خالص محدود خواهد بود. بلاروس حدود 45000 سرباز وظیفه دارد که به میزان قابل توجهی ذخایر روسیه را تقویت نمی کند. اما تهدیدی برای حمله دیگری به جناح شمالی اوکراین در زیر مرز بلاروس خواهد بود.

گیلز گفت: «بازگشایی یک جبهه شمالی چالش جدید دیگری برای اوکراین خواهد بود. او گفت که اگر پوتین تلاش برای بازپس گیری آن سرزمین را در اولویت قرار دهد، این مسیر جدیدی را به روسیه برای ورود به منطقه خارکیف (منطقه) که توسط اوکراین بازپس گرفته شده است، فراهم می کند.

پوری پیشنهاد کرد که هرگونه دخالت بیشتر بلاروس در جنگ نیز می تواند تأثیر روانی داشته باشد. او گفت: «ذهن همه در اوکراین و در غرب به سمت مبارزه با یک ارتش معطوف شده است. در داخل روسیه، پیوستن بلاروس به تهاجم «به روایت پوتین که این جنگ برای اتحاد مجدد سرزمین‌های کشورهای باستانی روسیه است، بازی می‌کند».

التماس به غرب

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با ورق زدن روایت درگیری در دو ماه گذشته به یکی از اهداف کلیدی خود دست یافته است: نشان دادن به متحدان غربی اوکراین که کمک‌های نظامی آنها می‌تواند به پیروزی کی یف در جنگ کمک کند.

اکنون زلنسکی به منابع بیشتر در کوتاه مدت امیدوار است زیرا او به دنبال به دست آوردن این دستاوردها است. این رهبر به دنبال برجسته کردن موفقیت اوکراین در رهگیری موشک‌های روسیه است و گفت که بیش از نیمی از موشک‌ها و پهپادهایی که در موج دوم حملات روز سه‌شنبه به اوکراین پرتاب شدند، سرنگون شدند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه پیش از نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل گفت که اوکراین به سیستم‌های «بیشتری» برای توقف بهتر حملات موشکی نیاز دارد.

وی گفت: «این سامانه‌های پدافند هوایی در حال ایجاد تفاوت هستند زیرا بسیاری از موشک‌های دریافتی [این هفته] در واقع توسط سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین که توسط متحدان ناتو ارائه شده بود، سرنگون شدند».

استولتنبرگ افزود: «اما البته، تا زمانی که همه آنها سرنگون نشوند، البته نیاز به موارد بیشتری وجود دارد».

جاستین برانک، کارشناس نظامی مؤسسه خدمات متحد سلطنتی مستقر در لندن (RUSI) با این ارزیابی موافق است و به سی ان ان  گفت: «نرخ موفقیت رهگیری اوکراین علیه موشک‌های کروز روسیه از زمان آغاز تهاجم در فوریه به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است».

برانک گفت که اوکراین به سیستم‌های مدرنی مانند IRIS-T که این هفته از آلمان وارد شد و NASAMS که از ایالات متحده انتظار می‌رفت، «به شدت نیاز داشت».

فراتر از عرضه تسلیحات، اوکراین مراقب خواهد بود تا در صورت تشدید بیشتر روسیه در تامین انرژی، عزم غرب را ثابت نگه دارد.

گیلز گفت: "کارهای زیادی وجود دارد که روسیه می تواند برای شخصی کردن جنگ، نه فقط برای مردم اوکراین، بلکه در سراسر اروپا، انجام دهد تا تلاش کند دولت ها را تحت فشار قرار دهد تا حمایت خود را از اوکراین حذف کنند."

حملات هوایی این هفته ممکن است به این تلاش اشاره کند. هرمان هالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین به سی‌ان‌ان گفت که حدود 30 درصد از زیرساخت‌های انرژی اوکراین در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مورد اصابت موشک‌های روسیه قرار گرفت. این وزیر به سی ان ان گفت که این "اولین بار از آغاز جنگ" است که روسیه زیرساخت های انرژی را "به طور چشمگیری هدف قرار می دهد".

به گفته کارشناسان، هفته های آتی هم در میدان جنگ و هم در اروپا و سراسر جهان بسیار مهم است. گیلز گفت: «مثل همیشه، جایی که پوتین در مرحله بعدی قرار خواهد گرفت بستگی به نحوه واکنش بقیه جهان دارد. نگرش روسیه به دلیل شکست کشورهای غربی در مقابله و بازدارندگی با آن شکل گرفته است.

این بدان معناست که با نزدیک شدن به زمستان، خطرات جنگ بار دیگر مطرح شده است. گیلز گفت: «تردیدی وجود ندارد که روسیه می‌خواهد آن را ادامه دهد. اما موفقیت های اوکراین در هفته های اخیر پیامی مستقیم به کرملین نیز ارسال کرده است. گیلز گفت: "آنها می توانند کارهایی انجام دهند که ما را غافلگیر کند، بنابراین بیایید به آن عادت کنیم."

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.