پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان در اوایل ماه اوت، ارتش چین برخی از بزرگترین رزمایش های نظامی خود را در اطراف جزیره برگزار کرد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان هواپیماهای جنگی چین در سراسر تنگه تایوان ازدحام کردند و ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) حتی موشک‌هایی را بر فراز تایوان شلیک کرد، جزیره‌ای که دارای حکومت دموکراتیک است و حزب کمونیست چین علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است، ادعا می‌کند به عنوان قلمرو مستقل خود است.

این رزمایش‌های نظامی چین چیزی را رقم زد که برخی تحلیلگران و مقامات نگران آن بودند که ممکن است یک «عادی جدید» در سراسر تنگه باشد: حضور دائمی PLA هرچه بیشتر به تایوان نزدیک‌تر شود.

در همین حال، مقامات ایالات متحده متعهد شدند که واشنگتن مسیر خود را ادامه خواهد داد و تاکتیک های ارعاب چین به چالش کشیده خواهد شد.

روز یکشنبه، نیروی دریایی ایالات متحده دو رزمناو موشک هدایت شونده را از طریق این تنگه فرستاد که پکن بر اساس قوانین چین و تفسیر آن از کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریا مدعی حاکمیت، حقوق حاکمیت و صلاحیت قضایی آن است. ایالات متحده و دیگران معتقدند که این تنگه به ​​عنوان آبهای بین المللی تحت معاهده سازمان ملل متحد است.

کالین کوه، محقق دانشکده مطالعات بین المللی اس. راجاراتنام در سنگاپور، که پایگاه داده ای در مورد ترانزیت ها نگهداری می کند، گفت: این اولین بار در حداقل چهار سال گذشته بود که نیروی دریایی ایالات متحده دو رزمناو را از طریق این تنگه فرستاد.

«داشتن دو کشتی به جای یک کشتی معمولی برای انجام این مأموریت، مطمئناً سیگنال «بزرگتر» اعتراضی نه تنها به رزمایش‌های نظامی اخیر پکن در اطراف تایوان پس از سفر پلوسی، بلکه در پاسخ به تلاش پکن برای براندازی وضعیت حقوقی این کشور است. کو گفت.

اینکه کشتی های جنگی ایالات متحده روز یکشنبه ترانزیت کردند، تعجبی نداشت. آنها در سال‌های اخیر ده‌ها سفر از این قبیل انجام داده‌اند و مقامات آمریکایی گفته‌اند که ترانزیت‌ها ادامه خواهد داشت.

چیزی که برای تحلیلگران تعجب آور بود، پاسخ خاموش پکن بود.

فرماندهی تئاتر شرقی ارتش چین گفت که این دو کشتی را زیر نظر گرفته، در حالت آماده باش کامل قرار دارد و "آماده خنثی کردن هرگونه تحریک آمیز است."

حتی روزنامه دولتی گلوبال تایمز که به خاطر سرمقاله‌های اغلب جنجالی و شدیداً ملی‌گرایانه‌اش شناخته می‌شود، گفت که حضور این دو رزمناو "هیچ تهدید واقعی برای امنیت چین ایجاد نمی‌کند."

ترانزیت های گذشته واکنش قوی تری را در پی داشته است. پس از عبور ناوشکن یو اس اس بنفولد از تنگه در ماه ژوئیه، سرهنگ شی یی، سخنگوی فرماندهی تئاتر شرق ارتش آزادیبخش فلسطین، ایالات متحده را به عنوان "ویرانگر صلح و ثبات در تنگه تایوان" توصیف کرد.

در حالی که در اوایل ماه جاری، سفیر چین در واشنگتن، «کین گانگ»، از ایالات متحده خواست که ترانزیت های دریایی را متوقف کند و گفت که آنها تنش ها را تشدید می کنند و «نیروهای جدایی طلب استقلال تایوان» را جسور می کنند.

کین در پاسخ به سوالی در مورد ترانزیت احتمالی آتی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «اگر حرکتی وجود داشته باشد که به تمامیت ارضی و حاکمیت چین آسیب برساند، چین پاسخ خواهد داد.

Koh، تحلیلگر، به اظهارات نسبتا رام پکن در روز یکشنبه اشاره کرد.

چرا چینی ها با توجه به مخالفت شدید قبلی خود با قصد اعلام شده واشنگتن برای ادامه چنین ترانزیت ها، از این فراتر نرفتند؟ او گفت که سه عامل ممکن را ارائه می دهد.

اولاً، پکن ممکن است نسبت به "بازگشت بین المللی" محتاط باشد، زیرا هر تلاشی برای محدود کردن ناوبری نیروی دریایی ایالات متحده از طریق این تنگه می تواند به عنوان تهدیدی برای حقوق کشتی های کشورهای دیگر برای عبور از آبراه تلقی شود.

ثانیاً، پس از سفر پلوسی به تایوان، پکن کانال‌های ارتباطی کلیدی نظامی با واشنگتن را به حالت تعلیق درآورد و خطر سوء تفاهم در طول هرگونه تعامل PLA نیروی دریایی و نیروی دریایی ایالات متحده را افزایش داد.

ثالثاً، مناطق دیگری وجود دارد که واشنگتن و پکن در آنها همکاری می کنند و چین ممکن است مایل نباشد که آنها را تحت فشار قرار دهد.

او گفت: «برانگیختن تنش‌های بیشتر که می‌تواند به درگیری منجر شود، منطقی نیست.

کارل شوستر، مدیر سابق عملیات در مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده در هاوایی، احتمال چهارم را پیشنهاد می کند.

"من فکر می کنم (شی جین پینگ رهبر چین) از هر اقدامی که ممکن است شانس جمهوری خواهان و دیگر شاهین های چینی را در انتخابات آینده تقویت کند، اجتناب خواهد کرد. شوستر گفت، یا سرمایه گذاری و نفوذ چین را در ایالات متحده محدود می کند.

در همین حال، او گفت، استفاده از دو رزمناو در آخرین ترانزیت تنگه ممکن است نه به عنوان یک بیانیه، بلکه به عنوان یک برنامه ریزی نظامی معقول تلقی شود.

شوستر گفت: «با توجه به تهدیدات چین و شلیک موشک‌های اخیر به آب‌های بین‌المللی... عاقلانه به نظر می‌رسد که دو کشتی جنگی با هم از این آب‌ها عبور کنند».

او گفت و انتظار داریم نیروی دریایی ایالات متحده طبق معمول با ترانزیت منظم از این تنگه به ​​تجارت بپردازد.

او گفت: طبق قوانین بین‌المللی، این آب‌های بین‌المللی است و بنابراین هیچ مناقشه رسمی در مورد وضعیت آن وجود ندارد. ترانزیت نیروی دریایی ایالات متحده این بیانیه را بی سر و صدا و به طور موثر بیان می کند.

از طرفی رویترز نوشت: سفارت آمریکا در استرالیا روز سه‌شنبه اعلام کرد "جزایر سلیمان" تمامی سفرهای نیروی دریایی آمریکا را به حالت تعلیق درآورده است.

این جزیره که در اقیانوس آرام قرار دارد، در سال‌های اخیر روابط خود را با چین گسترش داده است و به رسمیت شناختن دیپلماتیک را از تایوان به پکن در سال 2019 تغییر داده و در آوریل یک پیمان امنیتی با این قدرت آسیایی امضا کرده است.

دولت‌های غربی نگران هستند که این جزایر می‌توانند پایگاه نظامی چین را در بخش استراتژیک در خود جای دهند.

سخنگوی سفارت آمریکا روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده اطلاعیه رسمی از دولت جزایر سلیمان در مورد تعلیق کلیه بازدیدهای نیروی دریایی به دلیل به روز رسانی پروتکل‌ها، دریافت کرده است.»

این اقدام یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که واشنگتن اعلام کرد یک کشتی گارد ساحلی ایالات متحده اجازه سوخت گیری در "هونیارا"، پایتخت جزایر سلیمان را ندارد.

در بیانیه آمده است: «ایالات متحده از اینکه کشتی گارد ساحلی آمریکا نتوانست برای سوخت گیری متوقف شود، ناامید است.»

مشخص نیست که آیا این تعلیق شامل نیروی دریایی سایر کشورها از جمله شریک نزدیک آمریکا، استرالیا نیز می‌شود یا خیر.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.