احساسات ضد پناهندگان به دلیل مشکلات اقتصادی که اقشار زیادی را تحت فشار قرار داده است، بیشتر شده است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، افزایش احساسات ضد پناهندگان در ترکیه چالش جدیدی برای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه قبل از انتخابات سال 2023 به شمار می رود.

میزبانی میلیون ها مهاجر در ترکیه تبدیل به یک مساله سیاسی اصلی برای اردوغان شده است که اخیرا  طرحی را برای اسکان یک میلیون سوری در منطقه مرزی سوریه که آنکارا به اشغال خود در آورده اعلام کرده است.

این طرح رئیس جمهور ترکیه می تواند به کاهش شدت نارضایتی روزافزون شهروندان ترکیه از حضور گسترده پناهندگان در این کشور کمک کند همچنین می تواند در اسکان بیشتر پناهندگان عرب در منطقه ای که ترکیه تمایل دارد که خالی از وجود کردها باشد سهم داشته باشد.

به موجب توافقنامه ای که سال 2016 میان ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شد اتحادیه اروپا میلیاردها دلار به ترکیه برای میزبانی پناهندگان سوری فراری از جنگ و به امید رسیدن به اروپا کشورشان را ترک کردند، پرداخت کردند.

اردوغان به خاطر پناهندگان به شدت تحت فشار داخلی قرار گرفته است اما هوادار اردوغان بر این باور بودند که پذیرش پناهندگان یک واجب اخلاقی و دینی است.

 اما به گفته بلومبرگ این رویکرد تغییر کرده است و احساسات ضد پناهندگان به دلیل مشکلات اقتصادی که اقشار زیادی را تحت فشار قرار داده است، بیشتر شده است.

دولت ترکیه مدعی است که نزدیک به 100 میلیارد دلار برای اسکان، بهداشت و آموش پناهندگان از زمان آغاز جنگ در سوریه تا کنون هزینه کرده است.

تعداد پناهندگان سوری در ترکیه نزدیک به 3میلیون و 700هزار نفر است اما افزایش قیمت ها و کم شدن فرصت های شغلی باعث شده است که فشار اقتصادی بر ترک ها بیشتر شود امری که باعث فشار بر اردوغان شده است.

از سوی دیگر، ترکیه به دویست هزار پناهنده سوری ملیت داده است. ترکیه به مهاجران سوری دارای مهارت بالا از جمله پزشکان و مهندسان و کسانی که دارای روابط قومی در کشور هستند ملیت داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.