تحریم های جدید غرب به ویژه آمریکا و انگلیس علیه روسیه صنایع، بانک ها و رسانه های روسی را هدف قرار داده است.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خزانه داری آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که در چارچوب تحریم های جدید علیه روسیه رسانه ها و بانک های برجسته ای که کرملین آن ها را زیر سیطره خود را تحریم کرده است.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن در کنار اقدامات جدید، سه شبکه تلویزیونی بزرگ روسیه را تحریم خواهد کرد و همه شرکت‌های روسی را از دسترسی به خدمات مشاوره و حسابداری ارائه شده توسط شرکت‌های آمریکایی محروم خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که این شبکه های تلویزیونی یا در تملک یا تحت سیطره دولت روسیه هستند یا به نفع دولت روسیه یا به نیابت از دولت روسیه به شکل مستقیم یا غیر مستقیم فعالیت می کنند.

به گفته یک مقام ارشد کاخ سفید با تصمیم جدید دولت جو بایدن کانال‌های Pervy Kanal، Rossiïa-1 و NTV وارد فهرست تحریمی‌ها می‌شوند و تمامی شرکت‌های آمریکایی از تامین مالی این رسانه‌ها از طریق تبلیغات یا فروش تجهیزات به آنها منع می‌شوند.

به گفته این مقام کاخ سفید هیچ شرکت آمریکایی نباید در تامین مالی ماشین تبلیغات روسیه نقش و مشارکت داشته باشد. 

تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه که همزمان با اقدامات جدیدی صورت می گیرد که واشنگتن به همراه همپیمانان غربی خود علیه مسکو اتخاذ می کند با «روز پیروزی» که امروز روسیه آن را جشن می گیرد، همزمان شده است.

در بیانیه یاد شده آمده است که تحریم ها ده ها مسئول بانکی روسیه را شامل می شود.

در همین حال، دولت انگلیس اعلام کرد که تحریم های تجاری جدیدی را علیه روسیه و بلاروس به دلیل حمله روسیه به اوکراین اتخاذ کرده است. از جمله این تحریم ها ممنوعیت صادراتی است که صنایع روسیه را هدف قرار می دهند از جمله افزایش تعرفه های گمرکی واردات از روسیه به ویژه پلادیوم است.

«آن ماری تریولیان» وزیر تجارت بین الملل انگلیس گفت که این بسته بزرگ تحریم ها خسارت بزرگی به ماشین جنگی روسیه وارد می کند.

از جهتی دیگر، مذاکرات دشوار میان نمایندگان بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا برای رفع ششمین بسته تحریمی علیه مسکو و تحریم کامل نفت روسیه توسط اعضای اتحادیه روز یکشنبه به رغم مخالفت چند کشور از جمله مجارستان ادامه یافت.

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفت که سفرای بیست و هفت کشور عضو بنا است ظهر روز یکشنبه در بروکسل گرد هم آیند.

کشورهای عضو روز جمعه نتوانستند بر سر اجرای ششمین بسته تحریمی علیه مسکو که روز چهارشنبه از سوی کمیسیون اروپا ارائه شد به توافق دست یابند.

این پروژه تحریم نفت روسیه را تا پایان سال جاری میلادی به اعضا پیشنهاد می‌کند؛ تحریمی که اجرای آن مشکلات بزرگی را برای برخی از کشورهای عضو ایجاد می کند.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که کشورش برای تامین انرژی به شدت به روسیه وابسته است، صبح جمعه لحن انتقاد خود را سخت تر کرد و گفت که پیشنهاد بروکسل وحدت اتحادیه اروپا را «تضعیف» می کند.

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپایی روز جمعه تاکید کرد که در صورت عدم دستیابی به توافق در آخر هفته، پس از «روز اروپا» در ۹ می، «هفته آینده» نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه اروپا را تشکیل خواهد داد.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز اعلام کرده که اعتقاد کامل دارد این بسته تحریمی حتی در صورت چند روز تاخیر در نهایت تصویب خواهد شد.

 

جدیدترین تحولات

 

نخست وزیر کانادا از ایرپین در حومه کی‌یف دیدن کرد

شهردار ایرپین روز یکشنبه از بازدید جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از این شهر واقع در حومه پایتخت اوکراین خبر داد.

ایرپین طی روزهای نخست تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در پی درگیری‌های شدید میان دو طرف مخاصمه ویران شد و سپس در ماه مارس به اشغال روس‌ها درآمد.

الکساندر مارکوشین، شهردار ایرپین در پیام تلگرامی خود عکس‌هایی که با آقای ترودو در این شهر ویران شده گفته بود را منتشر کرد و نوشت: (جاستین ترودو) به ایرپین آمد تا با چشمان خود تمام رعب و وحشتی را که اشغالگران روسی در شهر برانگیختند از نزدیک مشاهده کند.

 

کاخ سفید: بانوی اول آمریکا به اوکراین سفر کرده است

در پی اعلام کاخ سفید مبنی بر سفر جیل تریسی بایدن، همسر رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، خبرگزاری‌های بین‌المللی تصاویری از وی حین ملاقات با همسر ولودیمیر زلنسکی در مقابل یک مدرسه در «اوژهورود»، شهری در استان زاکارپیتا منتشر کردند.

فرانس‌پرس به نقل از سخنگوی جیل بایدن نوشت که وی در سفری غیرمنتظره روز یکشنبه عازم اوکراین شد و در مدرسه‌ای نزدیک مرز اسلواکی با اولنا زلنسکا ملاقات و گفتگو کرد.

بانوی اول آمریکا به خبرنگاران گفت: «می خواستم برای روز مادر به اینجا بیایم. فکر می کردم مهم است به مردم اوکراین بگویم که این جنگ باید متوقف شود.»

 وی سپس تاکید کرد: «مردم آمریکا در کنار مردم اوکراین ایستاده اند.»

جیل بایدن طی روزهای گذشته به اسلواکی سفر کرده و در آنجا به ویژه با خانواده های پناهندگان اوکراینی دیدار کرده بود.

 

نیروهای مقاومت اوکراینی در آزوفستال: تسلیم شدن گزینه ما نیست

سربازان اوکراینی که برای هفته‌های متمادی در تونل‌های زیرزمینی کارخانه بزرگ فولاد آزوفستال در ماریوپل سنگر گرفته‌اند بار دیگر تاکید کردند که سر تسلیم ندارند.

یکی از نمایندگان این نیروها روز یکشنبه در جریان گفتگویی ویدیویی با رسانه‌ها از داخل کارخانه آزوفستال تاکید کرد که گزینه تسلیم شدن را نخواهند پذیرفت.

فرانس‌پرس به نقل از یک افسر اطلاعاتی اوکراینی که در جریان یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، آورده است: «تسلیم شدن گزینه ما نیست، زیرا روسیه به زندگی ما علاقه ای ندارد. آنها به زنده ماندن ما اهمیتی نمی دهند.»

 

چند سرباز آزوف حین آتش‌بس برای تخلیه غیرنظامیان از آزوفستال کشته شدند

یکی از اعضای گردان آزوف روز یکشنبه در گفتگویی ویدیویی با رسانه‌های خبری گفت که در جریان آتش‌بس وعده داده شده برای تخلیه غیرنظامیان از مجتمع فولاد آزوفستال در ماریوپل تعدادی از سربازان این گردان کشته شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: این امر در جریان حمله و تیراندازی به یک خودرو مورد استفاده برای تخلیه غیرنظامیان صورت گرفت و دو سرباز دیگر آزوف نیز در پی حمله یک پهپاد تهاجمی جان باختند. 

سرباز آزوف که به همراه دیگر هم‌رزمان خود در مجتمع فولاد شهر ماریوپل سنگر گفته سپس یادآور شد: «هیچ کس انتظار چنین مقاومتی را از سوی ما نداشت.»

وی همچنین ضمن درخواست کمک تاکید کرد که : «شمار زیادی از غیرنظامیان و سربازان مجروح شده اند، ما کمک می خواهیم.»

 

پوتین: همانند سال ۱۹۴۵ پیروزی از آن ما خواهد بود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پیامی به مناسبت روز هشتم مه ضمن مقایسه جنگ دوم جهانی با مناقشه جاری در اوکراین اطمینان داد که کشورش همانند سال ۱۹۴۵ به پیروزی دست خواهد یافت.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: «سربازان ما امروز همچون اجدادشان شانه به شانه برای آزادی سرزمین مادری خود از لوث نازی‌ها می جنگند و اطمینان دارند که همانند سال ۱۹۴۵ پیروزی از آن ما خواهد بود.»

آقای پوتین سپس تاکید کرد: «وظیفه مقدس ما این است که نگذاریم وارثان و پیروان ایدئولوژیکی آنهایی که در جنگ بزرگ میهنی شکست خورده‌اند، دست به انتقام گیری زنند.»

 

رئیس پارلمان آلمان وارد کی‌یف شد

 بربل باس، رئیس پارلمان آلمان روز یکشنبه برای گرامیداشت یاد قربانیان جنگ جهانی دوم و انجام گفتگوهای سیاسی با مقامات اوکراینی وارد کی‌یف شد.

انریکو بریسا، رئیس پروتکل بوندستاگ با اعلام این خیر تصاویری از ورود بربل باس با قطار به کی‌یف و دیدار او با  نخست وزیر اوکراین را در توییتر منتشر کرد.

 

زلنسکی در سالگرد پایان جنگ دوم جهانی در اروپا: «شر برگشته است!»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه در سخنانی احساسی به مناسبت سالگرد پایان جنگ دوم جهانی و تسلیم شدن رسمی آلمان نازی در برابر نیروهای متفقین با اشاره تهاجم نظامی روسیه به کشورش گفت: «شر به اوکراین بازگشته است.»

آقای زلنسکی در این پیام ویدیویی تصریح کرد: «آن زندگی‌ که سربازان برایش جنگیدند روز بیست و چهارم فوریه با تهاجم نیروهای اشغالگر روسیه به پایان خود رسید.»

وی با تکرار این جمله که «شر دوباره، به شکلی متفاوت، با شعارهای متفاوت، اما برای یک هدف بازگشته» تاکید کرد که اوکراین و متحدانش پیروز خواهند شد.

تهاجم نظامی به اوکراین تاکنون هزاران کشته بر جای گذاشته و نزدیک به ۱۰ میلیون نفر را آواره کرده است. این جنگ مسکو را در چنگال تحریم های سخت غرب قرار داده  و ترس از رویارویی گسترده تر بین روسیه و غرب را افزایش داده است.

 

بمباران مدرسه‌ای در لوهانسک دست کم دو کشته به جا گذاشت؛ ۶۰ نفر همچنان مفقود هستند

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک در شرق اوکراین روز یکشنبه از کشته شدن دست کم دو نفر در جریان اصابت بمب به مدرسه ای در یکی از روستاهای این منطقه خبر داد.

فرماندار لوهانسک تصریح کرد که نیروهای نظامی روسیه عصر روز شنبه مدرسه‌ای را که ۹۰ نفر در آن پناه گرفته بودند هدف بمباران قرار دادند.

وی مدعی شد که در جریان این حمله تاکنون بیش از ۳۰ نفر از مخمصه نجات یافته‌اند و دست کم دو نفر جان خود را از دست داده‌اند.

فرماندار در پیامی تلگرامی از احتمال کشته شدن شمار بیشتری از افراد پناه گرفته در این مدرسه خبر داد و تاکید کرد که آتش‌سوزی ناشی از بمباران تقریبا پس از چهار ساعت مهار شد.

بر اساس آخرین خبرها شصت نفر از افراد پناه گرفته در این مدرسه همچنان مفقود هستند.

 

رهبر چچن می‌گوید سربازانش کنترل پوپاسنا در لوهانسک را در دست دارند

رمضان قدیروف، رهبر جمهوری خودمختار چچن که از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به شمار می‌آید روز یکشنبه مدعی شد که جنگجویان تحت رهبری وی کنترل بخش عمده‌ای از شهر پوپاسنا در شرق اوکراین را دردست دارند.

رمضان قدیروف در پستی که در تلگرام منتشر شد تصریح کرد: «جنگجویان نیروهای ویژه چچن بیشتر مناطق پوپاسنا را تحت تصرف خود درآورده‌اند.»

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارش در این خصوص تاکید کرده است که در حال حاضر نمی تواند ادعای رهبر چچن را در تایید کند.

مقامات اوکراینی هنوز به این ادعا واکنش نشان نداده‌اند اما تنها شامگاه شنبه تایید کردند که درگیری شدیدی در این شهر جریان دارد.

 

هشدار نماینده پارلمان اوکراین نسبت به وضعیت سربازان مجروح در آزوفستال 

یاروسلاو ژلزنیاک، نماینده شهر ماریوپل در پارلمان اوکراین روز یکشنبه با اشاره به خروج کلیه غیرنظامیان از مجتمع آزوفستال نسبت به وضعیت مجروحان که همچنان در این مکان تحت محاصره هستند هشدار داد.

این نماینده پارلمان اوکراین که با شبکه خبری «ب.اف.ام» فرانسه گفتگو می‌کرد اطلاعاتی را که شامگاه شنبه در خصوص تخلیه غیرنظامیان از آزوفستال منتشر شد، مورد تایید قرار داد.

وی گفت: «زنان، کودکان و همه افراد مسن از کارخانه آزوفستال تخلیه شدند.

 با این وجود، بسیاری از سربازان، که شماری از آنها مجروح شده‌اند هنوز در شبکه تونل‌های زیرزمینی مجتمع پناه گرفته‌اند.

نماینده شهر ماریوپل در پارلمان اوکراین در این خصوص تصریح کرد: «هنوز تعداد زیادی مجروح در محل هستند. آنها باید تخلیه شوند. (...) ما نمی توانیم آنها را تخلیه کنیم، رزمندگان در سایت آزوفستال از دارو محروم هستند.»

 

لندن ۱.۳ میلیارد پوند کمک نظامی به اوکراین می‌فرستد

دولت بریتانیا می‌گوید که قصد دارد ۱.۳ میلیارد پوند کمک نظامی (حدود۱.۵۲ میلیارد یورو) در اختیار اوکراین قرار دهد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز بیست و چهارم فوریه گذشته تاکنون از جمله حامیان جدی کی‌یف در این مناقشه بوده است.

دولت بریتانیا پیش‌تر اعلام کرده بود که موشک های ضد تانک، سامانه های دفاع هوایی و سایر تسلیحات و تجهیزات نظامی را به اوکراین ارسال کرده است.

کمک تازه نظامی ۱.۳ میلیارد پوندی بر اساس گزارش‌ها تقریبا دو برابر تعهدات پیشین دولت بریتانیا در قبال اوکراین اعلام شده است. 

 

نشست سران کشورهای گروه هفت با حضور ولودیمیر زلنسکی

سران قدرت‌های بزرگ عضو گروه هفت امروز، یکشنبه هشتم ماه مه به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گرد هم می‌آیند.

بررسی آخرین تحولات مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از جمله محورهای اصلی این نشست خواهد بود. به نظر می‌آید که شرکت کنندگان به ویژه در خصوص آخرین نیروهای مقاومت اوکراینی که در شهر محاصره و اشغال شده ماریوپل سنگر گرفته‌اند رایزنی و تبادل نظر کنند.

آقای زلنسکی پیش‌تر بدون ارائه توضیحات بیشتر گفته بود که تلاش‌هایی دیپلماتیک برای فراهم کردن زمینه خروج نیروهای سنگر گرفته در مجتمع فولاد آزوفستال در جریان است.

سخنگوی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز با اشاره به این نشست که روز هشتم مه، سالگرد تاریخی پایان جنگ دوم جهانی در اروپا برگزار می‌شود یادآور شد که جنگ اوکراین انسجام و همبستگی میان اعضای گروه هفت را بیش از پیش تقویت کرده است.

آلمان در سال جاری میلادی ریاست دوره‌ای گروه هفت را بر عهده دارد؛ کانادا، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و ژاپن دیگر اعضای این گروه هستند.

 

وزارت دفاع روسیه: چند فرودگاه محلی را در غرب اوکراین منهدم کردیم

وزارت دفاع روسیه شامگاه شنبه اعلام کرد که نظامیان این کشور در جریان عملیاتی در جنوب غربی اوکراین چند فرودگاه محلی از جمله در آرتسیز (نزدیک مرز رومانی)، اودسا (بندر اصلی اوکراین در دریای سیاه) و ووزنسنسسک واقع در شمال میکولایف را هدف قرار داده و منهدم کرده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که در عملیات موشکی منطقه شمال شرق نیز سامانه‌های متحرک اسکندر تسلیحات و تجهیزات نظامی ارسال شده به اوکراین از سوی ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی را در نزدیکی خارکیف هدف قرار دادند.

به گفته فرماندار دونتسک، حملاتی نیز روز شنبه در اطراف این منطقه از شرق اوکراین گزارش شد که در آن چهار نفر کشته و ۹ نفر زخمی شدند.

 

سرنوشت مبارزان ماریوپل چه می‌شود؟ 

پس از یک ماه محاصره کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل اوکراین توسط نیروهای روسی، مقامات روسیه و اوکراین سرانجام تایید کردند که تمامی غیرنظامیان از این مکان خارج شده‌اند.

با خروج غیرنظامیان اکنون نگاه‌ها به سرنوشت چند صد جنگجوی اوکراینی باقیمانده معطوف شده است که همچنان با گذشت هفته‌ها از آغاز جنگ، در تونل‌ها و پناهگاه‌های زیرزمینی این مجتمع زیر آتش شدید روسیه سنگر گرفته‌اند.

تصرف آزوفستال یک هدف جنگی کلیدی برای نیروهای روسیه به شمار می‌رود و در صورت سقوط این مکان به عنوان آخرین پایگاه مقاومت در ساحلی جنوب شرقی اوکراین، سراسر بندر ساحلی ماریوپل به کنترل قوای روسی درخواهد آمد.

روسیه اعلام کرده است که این افراد باید تسلیم شوند، در حالی که به نظر می‌رسد انتخاب آن‌ها جنگیدن تا سرحد مرگ است.

سناریوهای پیش رو چیست؟

کارشناسان غربی می‌گویند با توجه به شدت خصومت‌ها و درگیری‌ها در هفته‌های اخیر بعید است که امکان خروج آسان برای آنها فراهم شود.

مارکو ساسولی، استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه ژنو، می‌گوید: «آن‌ها حق دارند تا سر حد مرگ بجنگند، اما اگر تسلیم شوند روسیه می‌تواند آن‌ها را بازداشت کند. این به انتخاب خود آن‌ها بستگی دارد.»

او می‌گوید این احتمال وجود دارد که روس‌ها با آنها مطابق با قوانین بین‌المللی رفتار کنند، در نتیجه «این درست نیست که بگوییم این افراد بیچاره نباید نباید تسلیم شوند چون روس‌ها آنها را اعدام یا شکنجه خواهند کرد.»

لوری بلانک، استاد حقوق در دانشگاه آتلانتا، می‌گوید حتی جنگجویان مجروحی که تسلیم می‌شوند به معنای واقعی کلمه مشمول شرایط «خارج از جنگ» شده و می‌توانند به عنوان اسیر جنگی بازداشت شوند. وی اضافه می‌کند روی کاغذ «روسیه می‌تواند به نیروهای مجروح اوکراین اجازه دهد به مناطق تحت کنترل دولت اوکراین بازگردند، اما مجبور هم نیست که چنین کاری را انجام دهد.»

پیشتر همسران دستکم دو سرباز اوکراینی در آزوفستال با تقاضای کمک از جامعه جهانی برای تخلیه سربازان، استدلال کرده بودند که آن‌ها مستحق حقوقی مشابه غیرنظامیان هستند. کاترینا پروکوپنکو، که همسرش دنیس پروکوپنکو فرماندهی هنگ آزوف را برعهده دارد، می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم آن‌ها بمیرند. آن‌ها تسلیم نخواهند شد و منتظر هستند تا با کمک کشورها تخلیه شوند. ما اجازه نخواهیم داد بعد از این محاصره طولانی یک فاجعه‌ اتفاق بیفتد.»

 

اوکراین و روسیه چه درخواست‌هایی دارد؟

مقامات اوکراین از روسیه خواسته‌اند که به سربازان آزوفستال اجازه دهد با سلاح‌های خود به صورت امن از مجتمع خارج شوند. با این حال کارشناسان می‌گویند در منازعات جنگی تقریباً بی‌سابقه است که نیرویی به اعضای مسلح مقابل خود که در وضعیت محاصره گرفتار شده‌اند اجازه دهد آزادانه خارج شوند. به ویژه به این دلیل که آن‌ها می‌توانند دوباره در جبهه‌ای دیگر اسلحه به دست بگیرند و باعث وارد آمدن تلفات بیشتر روسیه شوند. از طرف دیگر قانونی بین‌المللی نیز وجود ندارد که در یک شرایط محاصره، خروج افراد مسلح را تضمین و حمایت کند. 

اسویاتوسلاو پالامار، معاون فرمانده گروهان آزوف، در ویدئویی با درخواست کمک از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته است که باید به برخی از سربازان، به ویژه آنهایی که مجروح شده‌اند، اجازه خروج داده شود.

او گفت: «ما به تضمین‌های طرف ثالث، سیاستمداران و رهبران جهان نیاز داریم که برای مذاکره با روس‌ها برای بیرون آوردن ما از اینجا همکاری کنند.»

پالامار اضافه کرد: «آن‌ها (روس‌ها) نمی‌خواهند سربازان خود را از دست بدهند و ما هم از این سو مصمم هستیم به مقاومت ادامه ‌دهیم. بنابراین بهترین راه‌حل در این وضعیت، تخلیه ما است. آیا ادامه این کشتار منطقی است؟»

در آن سو ارتش روسیه از نیروهای داخل آزوفستال خواسته است که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و با پرچم‌های سفید بیرون بیایند. طبق قوانین بین‌المللی، کسانی که تسلیم شوند کشته نخواهند شد. با این حال فرماندهان مقاومت اوکراین که در کارخانه سنگر گرفته‌اند، بارها ضرب‌الاجل‌هایی را که روسیه برای تسلیم آن‌ها پیشنهاد کرده است رد کرده‌اند.

منابع اوکراینی می‌گویند دلیل رد این ضرب‌الاجل‌ها وجود تردید در مورد تمایل روسیه به پایبندی به تعهدات خود در مورد رفتار با اسیران جنگی در صورت دستگیر شدن جنگجویان آزوفستال است. حقوق بین‌الملل بشردوستانه در برابر بدرفتاری و کشتار اسرای جنگی موضعی مشخص و مخالف دارد. با این حال آنیسا بلال، کارشناس حقوق بشردوستانه بین‌المللی در ژنو، می‌گوید: «هرچند نقض این هنجارها جنایات جنگی است، اما احترام به هنجارها هم به اراده طرفین درگیری بستگی دارد.»

در طول دو و ماه و نیمی که از جنگ‌ می‌گذرد شواهدی از کشتار غیرنظامیان به شیوه تیرباران صحرایی توسط نیروهای روسی در نزدیکی کی‌یف و پس از عقب‌نشینی روسیه دیده شده است.

 

معاهدات بین‌المللی چه می‌گویند؟

بر اساس کنوانسیون ژنو، باید با اسرای جنگی «همیشه رفتار انسانی» انجام بگیرد و نباید آنان «در معرض مثله شدن فیزیکی یا آزمایش‌های پزشکی یا علمی» قرار بگیرند. در عین حال اعضای نیروهای مسلحی که مجروح یا بیمار هستند، در صورت اسارت «در هر شرایطی باید مورد احترام و محافظت قرار بگیرند.»

با این وجود برخلاف غیرنظامیان، اسیران جنگی ممکن است به زور به کشورهای دیگر فرستاده شوند تا از بازگشت آنها به میدان جنگ جلوگیری شود.

درمان پزشکی اسرای جنگی طبق یکی از اسناد زیردستی کنوانسیون ژنو، مصوب ۲۰۱۶، «خدشه‌ناپذیر» است و «شخص سربازی که زخمی یا بیمار است در لحظه‌ای که دچار آسیب می‌شود غیرقابل تعرض است.» اما موردی که باعث می‌شود تردید‌ها نسبت به سرنوشت اسیران جنگی در دست روسیه افزایش یابد، وضعیت اسیران قبلی است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نقشی تقریباً انحصاری در درگیری‌ها در سرتاسر جهان ایفا می‌کند و بر موضوعاتی مانند ترتیب دادن مبادله زندانیان و نظارت بر شرایط زندانیان، دخالت دارد . با این حال این کمیته تا کنون اعلام نکرده است که آیا از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه با اسرای جنگی که در دست روسیه قرار دارند ملاقات کرده است یا خیر. سکوتی که به گفته آقای ساسولی «می‌تواند یک نشانه بد باشد.»

پاسکال هانت، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در اوکراین، می‌گوید: «کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اهرمی قوی برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس ندارد و این به طرفین بستگی دارد که به توافق دست یابند و این افراد را خارج کنند. ما به فشار خود ادامه خواهیم داد، حتی اگر امید نزدیک به صفر باشد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.