رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد که تعداد قربانیان روسیه در این جنگ به حدود ۹۰۰۰ نفر رسیده است و خطاب به نیروهای روسیه نیز گفت: «اوکراین نمی‌خواهد سرزمنیشن پوشیده از اجساد سربازان شود. به خانه بروید.»

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اذعان کرد که در جریان حمله نظامی این کشور به اوکراین 500نظامی این کشور کشته شدند.

«ایگور کوناشیکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اعلام این خبر گفت که در این حمله نظامی 1600نظامی دیگر روس نیز زخمی شدند.

کوناشیکوف در ادامه گفت که در این  حمله نظامی بیش از 2870 نظامی اوکراینی نیز کشته شدند و 3700تن دیگر زخمی شدند. علاوه بر آن 572 نظامی اوکراینی به اسارت گرفته شدند.

یک هفته پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، نیروهای روس کمی قبل از آغاز دومین دور مذاکرات درباره آتش‌بس، شهر خرسون در جنوب اوکراین را تصرف کردند. این در حالی است که فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت که درگیری‌های هفت روز اخیر، باعث فرار یک میلیون اوکراینی به کشورهای همسایه شده است.

آقای گراندی خواستار نجات «جان‌ها» شد و گفت که «زمان آن فرا رسیده برای میلیون‌ها نفر دیگری که در داخل اوکراین هستند، اسلحه‌ها کنار گذاشته شوند تا کمک‌های بشردوستانه برسند و جان‌ها نجات پیدا کنند.»

از سوی دیگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از روسیه خواسته است توسل به زور در اوکراین را «فورا متوقف کند».

 

آخرین تحولات و خبرهای مرتبط با جنگ در اوکراین 

 

واشنگتن: کرملین یک جنگ تمام عیار علیه «آزادی رسانه‌ها و حقیقت» به راه انداخته است

ایالات متحده روز چهارشنبه روسیه را متهم کرد که دسترسی به رسانه‌های خبری مستقل و شبکه‌های اجتماعی را در پی آغاز تهاجمات این کشور به اوکراین مسدود کرده است.

واشنگتن تاکید کرد که کرملین با مسدود کردن خبرگزاری‌های مستقل برای شهروندانش و ممانعت از شنیدن اخبار حمله به اوکراین، یک «جنگ تمام عیار علیه آزادی رسانه‌ها و حقیقت» به راه انداخته است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «دولت روسیه همچنین پلتفرم‌های توییتر، فیسبوک و اینستاگرام را که ده‌ها میلیون شهروند روسیه برای دسترسی به اطلاعات و نظرات مستقل به آن‌ها تکیه می‌کنند، بسته است».

 

در جریان گلوله‌باران شهر خارکیف یکی از نیروهای سازمان امنیت و همکاری اروپا کشته شد 

سازمان امنیت و همکاری اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مارینا فنینا که با مأموریت نظارتی این سازمان در اوکراین همکاری می‌کرد، در جریان بمباران‌های شهر خارکیف کشته شده است.

در این بیانیه آمده است: «در خارکیف و دیگر شهرهای اوکراین، موشک‌ها، گلوله‌ها و راکت‌ها به ساختمان‌های مسکونی و مراکز شهر اصابت می‌کنند و غیرنظامیان بی‌گناه اعم از زنان، مردان و کودکان کشته و مجروح می‌شوند».

این سازمان ماموریت نظارتی خود در اوکراین را در سال ۲۰۱۴ میلادی در پاسخ به درخواست دولت اوکراین و موافقت ۵۷ کشور عضو  آغاز کرد. 

 

پیام جدید زلنسکی: اوکراین نمی‌خواهد سرزمینشن پوشیده از اجساد سربازان روسیه شود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بامداد پنج‌شنبه در یک پیام ویدیویی جدید خطاب به ملت اوکراین، ارزیابی مثبتی از جنگ ارائه کرد و از اوکراینی‌ها خواست که به مقاومت ادامه دهند.

او گفت: «ما مردمی هستیم که در این یک هفته، نقشه‌های دشمن را به هم ریختیم. آنها در اینجا نه آرامشی دارند و نه حتی غذایی. آنها حتی یک لحظۀ آرام را تجربه نخواهند کرد.»

او گفت که در این یک هفته نیروهای روسی در هیچ جا دوام نیاورده‌اند و به کرات مجبور به تغییر مکان شده‌اند. درگیری‌ها بر روحیه سربازان روسی تأثیر گذاشته، آنها گرسنه هستند و چیزی برای خوردن ندارند و همین موضوع باعث شده که برای پیدا کردن مواد غذایی به فروشگاه‌های ما بیایند.

زلنسکی گفت: «اینها جنگجویان یک ابرقدرت نیستند. اینها بچه‌های گیج و سردرگمی هستند که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند.»

او افزود که تعداد قربانیان روسیه در این جنگ به حدود ۹۰۰۰ نفر رسیده است و خطاب به نیروهای روسیه نیز گفت: «اوکراین نمی‌خواهد سرزمنیشن پوشیده از اجساد سربازان شود. به خانه بروید.»

 

کره جنوبی سفارت خود را از شهر کی‌یف به یک «منطقه امن» و  «نامعلوم» منتقل کرد

وزارت خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد که با تشدید حملات نیروهای روسیه به پایتخت اوکراین، کره جنوبی در حال انتقال سفارت خود از شهر کی‌یف به یک «منطقه امن» است.

این وزارتخانه به دلایل امنیتی محل جدید سفارتخانه را اعلام نکرد و تنها در بیانیه خود افزود که سفارتخانه پس از استقرار در مکان جدید، فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

 

چرا حرکت کاروان نظامی روسیه به کی‌یف کند شده است؟ 

کاروان زرهی روسیه در ۲۵ کیلومتری کی‌یف پایتخت اوکراین عملا از حرکت باز ایستاده است. براساس تصاویر ماهواره‌ای تانک‌ها و خودروهای سنگین نظامی در دو روز اخیر پیشروی نداشتند. کارشناسان دو عامل عمده را دلیل این توقف می‌دانند.

رادیو فرانس انفو عصر چهارشنبه با بررسی تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از سوی کمپانی مکسار و گفته‌های خبرنگاران گزارش کرد نخستین عامل توقف این کاروان که طول آن ۶۴ کیلومتر برآورد می‌شود، قطع پل‌ها روی ورودی رودخانه در ۲۵ کیلومتری کی‌یف است.

همزمان منابع اطلاعاتی آمریکایی مشکل حمایت لجستیک را عامل دیگری در کند شدن و در نهایت توقف حرکت این کاروان نظامی می‌دانند. از قرار معلوم و براساس گزارش‌های محلی، نیروهای روسی در بسیاری از مناطق با کمبود و نبود سوخت برای ادامه حرکت دست و پنجه نرم می‌کنند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی سربازان روس را در فروشگاه‌های محلی با بطری و گالن آب نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد نظامیان تنها برای سه روز جیره غذایی داشتند و پس از آن مجبور به خرید از فروشگاه‌ها شده‌اند.

فراتر از سوخت و جیره غذایی، مساله ارتباط نظامیان روس با یکدیگر تعجب کارشناسان نظامی را برانگیخته است. گزارش‌های متعددی بی‌سیم‌های ابتدایی واکی‌تاکی را تنها وسیله ارتباطی در میان ارتش و حتی واحدهای ویژه توصیف می‌کنند. به این ترتیب مکالمات سربازان روس به راحتی از سوی نظامیان و شبه‌نظامیان اوکراینی شنود می‌شود.

ژنرال دومینیک ترانکان، کارشناس نظامی و فرمانده پشین نیروهای فرانسوی سازمان ملل می‌گوید همه این عوامل نشان دهنده این واقعیت است که سربازان ولادیمیر پوتین برای جنگ آماده نبودند. این مقام ارتش فرانسه معتقد است اینکه یک کاروان نظامی، در محیطی باز و قابل مشاهده عمومی ۴۸ ساعت متوقف شود، مساله بسیار عجیبی است. آقای ترانکان البته تاکید می‌کند که روس‌ها همیشه مشکل حمایت لجستیک را داشته اند و می‌گوید: «منابع زیادی در اوکراین گزارش می‌کنند که پشتیبانی براساس پیش‌بینی‌ها به نظامیان نرسیده است. به‌علاوه باید توجه کرد که این کاروان از بلاروس وارد اوکراین شده است. به همین جهت هم نبرد خارکیف بسیار مهم است، چراکه به مسکو اجازه می‌دهد مستقیما از خاک روسیه نیروهایش را تحت حمایت لجستیک قرار دهد.»

با وجود توقف کاروان نظامیان روسیه در ۲۵ کیلومتری‌ کی‌یف ارتش این کشور در روزهای گذشته با سرعت زیادی در نواحی جنوبی پیشروی کرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.