وزارت دفاع اوکراین با صدور بیانیه ای تأکید کرد که نیروهای ارتش اوکراین توانستند که 90 نظامی روسی را به اسارت بگیرند.

به گزارش جماران به نقل از الیوم السابع، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که ارتش این کشور 90 نظامی  روسیه را به اسارت گرفته است.

وزارت دفاع اوکراین با صدور بیانیه ای تأکید کرد که نیروهای ارتش اوکراین توانستند که 90 نظامی روسی را به اسارت بگیرند.

274462530_3188187554779331_8425646953250874877_n

درگیری ها  میان ارتش اوکراین و نیروهای روسی در بیشتر مناطق اوکراین در جریان است.

پلیس اوکراین نیز اعلام کرد که از ابتدای امروز تا کنون روسیه 203 حمله علیه این کشور انجام داده است و درگیری ها  تقریبا در همه منتاطق اوکراین در جریان است.

پیش از این اوکراین تصویر اسیرانی از ارتش روسیه را به نمایش گذاشته بود.

در همین حال، روسیه نیز اعلام کرد که شماری از نظامیان اوکراینی به اسارت نیروهای ارتش روسیه در آمده اند. و برخی از رسانه های این کشور تصاویری در این زمینه منتشر کردند.

عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین سرانجام بامداد روز پنج‌شنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) با فرمان ولادیمیر پوتین در چند شهر واقع در شرق و شمال شرق این کشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی این حملات به دنبال سخنرانی تلویزیونی پوتین با تهاجم جنگنده‌های روسی به چند شهر در شرق و شمال شرقی اوکراین، شلیک موشک و پیاده کردن نیرو در ساحل جنوبی اوکراین آغاز و صدای انفجارهای شدید در چند شهر از جمله در کی‌یف، پایتخت، و خارکیف شنیده شد.

برخی منابع از جمله خبرگزاری اینترفاکس همچنین از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی فرودگاه اصلی پایتخت اوکراین خبر داده‌اند. اوکراین همچنین اعلام کرد که تا کنون 5 نظامی این کشور در حمله گسترده روسیه به این کشور کشته شدند.

دیمیترو کولبا، وزیرامور خارجه اوکراین همزمان با شروع این حملات با انتشار توییتی از «تهاجم تمام عیار روسیه» به کشورش خبر داد و اعلام کرد که چندین شهر غیردرگیر در مناقشه شرق اوکراین هدف حملات موشکی و هوایی روسیه قرار گرفته‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در نخستین واکنش به این حملات اعلام کرد که دعای او با مردم اوکراین است زیر آنها «از حملات غیرقانونی و توجیه ناپذیر نظامیان رنج می‌برند.»

کرملین پیش از آغاز این حملات که کشورهای غربی طی دو روز گذشته نسبت به آن هشدار داده بودند از درخواستِ کمک نظامی جدایی‌طلبان شرق اوکراین خبر داده بود.

 

جدیدترین تحولات

 

آلمان به همسایگانش قول داد که به آنها در مواجهه با پناهجویان اوکراینی کمک کند

آلمان متعهد شد که در صورت هجوم پناهجویان اوکراینی، به همسایگانش از جمله لهستان کمک کند.

نانسی فایسر، وزیر کشور آلمان گفت که در این باره هماهنگی‌های لازم را با کمیسیون اروپا انجام داده و افزود: «آلمان به کشورهایی که تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرند، بویژه به لهستان که در همسایگی ماست، بطور گسترده کمک خواهد کرد.»

او همچنین اعلام کرد که مقامات امنیتی آلمان اقدامات حفاظتی را برای مقابله با هرگونه حمله سایبری افزایش داده اند.

 

تصویر پایگاه اینترنتی رصد پروازها از آسمان خالی اوکراین

پایگاه اینترنتی «فلایت رادار ۲۴» که پرواز هواپیماها در سطح جهان را رصد می‌کند روز پنجشنبه تصویری از آسمان خالی اوکراین در پی حمله هوایی و موشکی روسیه به این کشور منتشر کرد.

 

اتحادیه اروپا از بلاروس خواست از مشارکت در تهاجم روسیه به اوکراین بپرهیزد

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز پنجشنبه از بلاروس خواست تا در عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین مشارکت نکند.

سخنان رئیس شورای اتحادیه اروپا در حالی بیان می‌شود که اوکراین بلاروس را متهم کرده است که به روسیه اجازه استفاده از خاکش برای تهاجم جاری داده است.

شارل میشل گفت: «پیامی برای بلاروس و مردمش دارم. شما گزینه عدم پیروی از روسیه در اقدام مخربش را دارید. شما می‌توانید در این تراژدی بیهوده علیه همسایه‌هایتان در اوکراین مشارکت نکنید.»

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس گفته است که ارتش این کشور در حمله روسیه به اوکراین شرکت نخواهد کرد. 

 

ماکرون: بدون ضعف و با خونسردی و قاطعیت به روسیه پاسخ می دهیم

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نمیروز پنج شنبه طی سخنانی که بطور مستقیم از تلویزیون این کشور پخش شد اعلام کرد: «فرانسه در کنار اوکراین است. ولادیمیر پوتین با انتخاب جنگ تصمیم گرفته است که پس از دهه‌ها جدی‌ترین حمله را علیه صلح در اروپا انجام دهد.»

او افزود: «ما به این اقدام جنگی، بدون ضعف و با خونسردی، با قاطعیت و با اتحاد پاسخ خواهیم داد. ما امروز در جریان نشست گروه هفت و سپس در جریان نشست شورای اروپا در بروکسل و درنهایت نشست ناتو که تا ساعاتی دیگر برگزار خواهد شد، تصمیماتی خواهیم گرفت. ما روسیه را در برابر شورای امنیت سازمان ملل متحد پاسخگو خواهیم کرد.»

 

رم خواستار عقب‌نشینی «بی قید و شرط» نظامیان روسیه از اوکراین شد

ایتالیا روز پنجشنبه در واکنش به حمله روسیه به اوکراین خواستار عقب‌نشینی «بی‌قید و شرط» نظامیان روسیه از این کشور شد. ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا گفت: «ایتالیا، اتحادیه اروپا و متحدانشان از رئیس‌جمهور پوتین می‌خواهند که فورا به خونریزی پایان دهد و نظامیانش را بی‌قید و شرط از محدوده مرزهای اوکراین که در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است خارج کند.»

 

دبیرکل سازمان ملل خطاب به پوتین: به نام «انسانیت» تمام کنید

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با انتشار یک پیام توییتری خطاب به ولادیمیر پوتین خواستار پایان دادن به جنگ اوکراین شد.

او در این پیام نوشت: «رئیس جمهور پوتین، به نام انسانیت، نیروهایتان را به روسیه برگردانید. این جنگ باید اکنون پایان یابد.»

 

باشگاه آلمانی شالکه نام شرکت گازپروم را از روی پیراهن بازیکنانش بر می‌دارد

باشگاه فوتبال شالکه در آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد که نام شرکت روسی گازپروم را از روی پیراهن بازیکنانش حذف خواهد کرد.

 

لوکاشنکو به زودی دربارۀ استقرار سامانه‌های موشکی با پوتین گفتگو می‌کند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس می‌گوید که امیدوار است به زودی با ولادیمیر پوتین درباره استقرار سامانه‌های دفاعی اسکندر و اس-۴۰۰ گفتگو کند.

او روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «امروز یا فردا با رئیس جمهور روسیه درباره چگونگی تقویت خود در اینجا، در مقابل غرب صحبت خواهیم کرد. ما امروز با ارتش مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بهتر است سامانه‌های پدافند اسکندر و اس-۴۰۰ را در جایی مستقر کنیم تا بتوانیم اوضاع را از اینجا تا برلین رصد کنیم.»

او افزود: «اگرچه بدون این سامانه‌ها هم می‌توانیم اوضاع را مدیریت کنیم، اما استقرار آنها هم خوب است.»

روسیه و بلاروس روابط نظامی نزدیکی دارند و نیروهای روسی اخیراً برای انجام مانورهای نظامی، بطور گسترده در بلاروس مستقر شدند. با آغاز حمله روسیه به اوکراین در روز پنج‌شنبه نیز، تصاویر رسانه‌ها حاکی از آن بود که ستونی از خودروهای نظامی و سربازان از گذرگاه مرزی بلاروس وارد اوکراین شدند.

مقامات روسیه نسبت به برگزاری هرگونه تظاهرات علیه جنگ هشدار دادند

مقامات روسیه روز پنجشنبه نسبت به برگزاری هرگونه تجمع اعتراض‌‌آمیز علیه جنگ هشدار دادند. آنها تهدید کرده‌اند با برگزاری اینگونه تظاهرات برخورد خواهند کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.