ده ها معترض مهاجم در جریان حمله به ساختمان پلیس آلماتی در شب گذشته کشته شدند.

به گزارش جماران به نقل از  اسپوتنیک قزاقستان، صبح امروز در میدان «جمهوری» در شهر «آلماتی» بزرگترین شهر قزاقستان میان معترضان و نیروهای پلیس تبادل آتش رخ داد که در اثر آن ده ها معترض کشته شدند.

پلیس قزاقستان اعلام کرد که ده ها مهاجم در جریان حمله به ساختمان پلیس آلماتی طی شب گذشته کشته شدند.

«سلطنت آذربیک» سخنگوی پلیس قزاقستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «نیمه شب گذشته "نیروهای افراطی" تلاش کردند ساختمان‌های اداری، مرکز پلیس شهر آلماتی و همچنین اداره‌های محلی و کلانتری‌های را اشغال کنند. ده‌ها مهاجم حذف شدند.»

خبرنگار اسپوتنیک امروز پنجشنبه گزارش داد که تیراندازی در میدان جمهوری در مرکز آلماتی به وقوع پیوسته است. حداقل ۵۰ وسیله نقلیه بیش از ۲۰۰ معترض را در شهر محاصره کردند و ارتش ارتباط آنها را با دفتر شهردار و سایر مجتمع ها قطع کرد. 

در حال حاضر ارتش و نیروهای مسلح و امنیتی قزاقستان در نقاط مختلف شهر مستقر شده اند.

همچنین نیروهای ارتش در حال حاضر در حال گشت زنی در شهر آلماتی هستند تا  به آشوب در این شهر پایان دهند.

خبرنگار اسپوتنیک در ادامه گفت که امروز صبح اوضاع در آلماتی ساکت و آرام است و هیچ گونه معترضی در خیابان ها دیده نمی شود.

این خبرنگار تأکید کرد که بسیاری از فروشگاه غارت شده اند و بسیاری از مراکز و تأسیسات عمومی و فروشگاه در معرض تخریت و غارت قرار گرفتند.

برخی منابع رسانه ای نیز مدعی شدند که مردان مسلح امروز دو بیمارستان بزرگ در آلماتی را محاصره کردند.

 شبکه تلویزیونی دولتی قزاقستان گزارش دا که مردان مسلح دو بیمارستان بزرگ آلماتی را محاصره کرده‌اند و به بیماران و پزشکان اجازه حضور در آنجا را نمی دهند و جان مردم را به خطر می اندازند.

صبح امروز، مردان مسلح به سلاح گرم دو بیمارستان بزرگ بالینی در آلماتی به شماره 1 و 7 را محاصره کردند. 

به گفته دفتر فرماندهی پلیس در آلماتی، معترضین به بیماران، پزشکان و پرسنل پزشکی اجازه ورود به بیمارستان ها را نمی دهند و در نتیجه جان آنها و جان آنها را به خطر می اندازند.

در همین حال، همه مراکز و ساختمان اداری و دولتی  نورسلطان پایتخت قزاقستان تحت حفاظت شدید قرارگرفته اند.

وزارت بهداشت قزاقستان اعلام کرد که بیش از هزار نفر در جریان آشوب هایی که این کشور را اخیرا فرا گرفته است زخمی شدند و صد ها نفر نیز به بیمارستان ها منتقل شدند که ده ها نفر از آنها در بخش مراقبت های پزشکی بستری شده اند.

وزارت بهداشت قزاقستان تأکید کرد که هزار نفر در مناطق مختلف قزاقستان در جریان آشوب های اخیر در این کشور زخمی شدند که 400 تن به بیمارستان ها منتقل شدند و 62 نفر نیز در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند.

در بیانیه وزارت بهداشت قزاقستان آمده است که بیش از 10 تن از کارکنان بخش پزشکی نیز در جریان آشوب ها آسیب دیدند.

رسانه های قزاقستانی اعلام کردند که تعداد کشته شدگان ناآرامی ها در آلماتی قزاقستان به 13 نفر رسید.

 شبکه های تلویزیونی دولتی قزاقستان گزارش دادند که در درگیری با معترضان در آلماتی، 13 مامور امنیتی کشته و 353 کارمند دیگر زخمی شدند.

دفتر فرماندهی شهر آلماتی گفت که تعداد کشته شدگان پلیس در درگیری در آلما آتا به 13 نفر افزایش یافت که سر دو تن از آنها بریده شده بود.

روز گذشته رسانه‌های محلی در قزاقستان اعلام کرده‌اند که معترضین در شهر آلماتی ساختمان ریاست جمهوری، محل اقامت "قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری این کشور را به تصرف خویش در آورده‌اند. فیلم‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی گویای آتش‌ گرفتن بخش‌هایی از این ساختمان است.

پیش از این، منابع خبری از حمله چند هزار نفر از معترضین به این ساختمان و تلاش برای وارد شدن به محوطه آن خبر داده بودند. این اقدام منجر به درگیری این افراد تندرو با نیروهای امنیتی شده بود.

اوضاع در شهرهای قزاقستان روز  چهارشنبه وخیم‌تر از روز قبل شده بود. معترضین تلاش می‌کنند تا ساختمان‌های دولتی را به تصرف خویش درآورند. معترضین در شهر آلماتی به ساختمان دادستانی و دفتر حزب حاکم نیز حمله کرده و آنها را آتش زدند.

طبق اطلاعات اداره پلیس این شهر، در جریان ناآرامی‌های امروز و حملات افراد تندرو به ساختمان‌های دولتی حدود 500 نفر از شهروندان، از جمله زنان و افراد سالخورده آسیب دیدند. بیش از 120 دستگاه خودور، از جمله ماشین نیروهای امداد، آمبولانس و آتش‌نشانی به آتش کشیده شدند. درگیری‌ها بین مهاجمین و نیروهای انتظامی در مرکز شهر ادامه دارد.

"قاسم ژومارت توکایف"رئیس جمهوری قزاقستان روز گذشته مجبور شد در "نورسلطان" پایتخت این کشور نیز وضعیت فوق العاده نظامی اعلام کند. این رژیم از 5 ژانویه تا 19 ژانویه (امروز چهارشنبه، 15 دی ماه الی 29 دی ماه) ادامه خواهد داشت.

در دستور رئیس جمهور در این خصوص آمده است: «در شرایطی که خطرات جدی و مستقیمی امنیت کشور و شهروندان ما را تهدید می‌کند، با هدف تأمین امنیت جامعه و برقراری نظم و قانون و دفاع از حقوق و آزادی‌های شهروندی، وضعیت فوق العاده نظامی در پایتخت اعلام می‌شود.»

طبق قوانین وضعیت فوق العاده نظامی، هر نوع تجمع افراد در سطح شهر ممنوع بوده و منع رفت و آمد از ساعت 23 شب الی 7 صبح در نورسلطان به اجرا گذاشته شده است.

وزارت  خارجه روسیه نیز روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که اوضاع در جمهوری قزاقستان هرچه سریع‌تر به حالت عادی بازگردد.

در این بیانیه تأکید شده که فدراسیون روسیه خواستار حل و فصل صلح جویانه تمامی مشکلات در قزاقستان، در چارچوب قوانین این کشور و نه از طریق شورش‌های خیابانی و نقض قوانین است.

وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه مقامات مسکو روند اوضاع در جمهوری قزاقستان را با دقت نظارت می‌کنند، یادآور شده که اقدامات در نظر گرفته شده توسط رئیس جمهور توکایف در جهت تثبیت اوضاع و حل و فصل عملیاتی مشکلات است.

اعتراضات گسترده در قزاقستان در اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شد. ساکنان ژانائوزن و آکتائو با افزایش دو برابری قیمت گاز طبیعی مایع مخالفت کردند و سپس ناآرامی به شهرهای دیگر سرایت کرد. در پرجمعیت‌ ترین شهر کشور، آلماتی، درگیری‌ ها با نیروهای امنیتی در ۴ تا ۵ ژانویه رخ داد و شدت گرفت و بعداً شورش خشونت‌ آمیزی آغاز شد.

از سوی دیگر، قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان با برکناری دولت اعلام کرد که خواسته های معترضان را برآورده می کند.رییس جمهور قزاقستان همچنین در جدیدترین اظهارات تلوزیونی خود خطاب به مردم این کشور اعلام کرد که در هر شرایطی پایتخت را ترک نخواهد کرد و در کنار مردم خواهد بود.

وی گفت: به هر قیمتی من در پایتخت می‌مانم. بر اساس قانون اساسی این وظیفه من است که در کنار مردم باشم. ما بر این دوره سیاه در تاریخ قزاقستان غلبه خواهیم کرد. ما با قدرت از آن بیرون خواهیم آمد.

 رئیس‌ جمهور قزاقستان، در واکنش به شورش‌ ها، وضعیت فوق‌ العاده اعلام کرد و از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) برای "مقابله با تجاوز تروریستی" کمک خواست. 

این سازمان روز چهارشنبه تصمیم گرفت برای تثبیت وضعیت در این کشور نیروها را برای مدت محدودی به قزاقستان اعزام کند.

از جهتی دیگر، کرملین بیانیه نخست وزیر ارمنستان در مورد اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان را منتشر کرد.

 کرملین روز پنجشنبه ۶ ژانویه بیانیه ای از سوی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی، درباره اعزام نیروهای حافظ صلح این سازمان به قزاقستان منتشر کرد.

در ارتباط با درخواست رئیس جمهور جمهوری قزاقستان [قاسم ژومارت توقایف] و با توجه به تهدید امنیت ملی و حاکمیت جمهوری قزاقستان ناشی از مداخله خارجی، سازمان پیمان امنیت جمعی در بیانیه ای که پاشینیان در وب سایت رئیس جمهور روسیه منتشر کرد، تصمیم گرفت نیروهای حافظ صلح جمعی به جمهوری قزاقستان اعزام کند.

همچنین از این پیام برمی‌آید که نیروها برای تثبیت و عادی‌ سازی اوضاع برای مدت محدودی به قزاقستان اعزام خواهند شد.

این واقعیت که شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی چنین تصمیمی را اتخاذ کرد، پیشتر روز پنجشنبه گزارش شد. در عین حال خاطرنشان شد که شورا هنگام اعزام نیرو به ماده ۴ پیمان امنیت جمعی استناد می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.