با توقف کار بزرگترین شبکه خط لوله انتقال سوخت ایالات متحده برای ششمین روز، تنش ها بالا گرفته و مقامات واشنگتن قول اقدامات جدیدی برای کاهش مشکلات تأمین را دادند.

 

به گزارش جماران، ای بی سی نیوز گزارش داد کمبود سوخت در آمریکا با صف های طولانی، زد و خوردها در این صف ها و افزایش تنش ها وارد روز ششم خود می شود.

نتیجه حمله سایبری به بزرگترین شبکه خط لوله انتقال سوخت آمریکا، ایجاد هرج و مرج در پمپ بنزین‌ ها، اعلام وضعیت اضطراری و تقلای کاخ سفید برای ایجاد آرامش بوده است.

درگیری و زد و خوردهای شدید و صف های طولانی در پمپ بنزین در مناطق جنوب شرقی آمریکا گزارش شده است زیرا مردم در اثر کمبود سوخت ناشی از حمله سایبری در هفته گذشته وحشت زده شده اند.

 

E1JjrqVX0AkyScr

 

با خاموش شدن بزرگترین شبکه خط لوله انتقال سوخت ایالات متحده برای ششمین روز، تنش ها بالا گرفت و مقامات واشنگتن قول اقدامات جدیدی برای کاهش مشکلات تأمین را دادند.

یک ویدئو که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، درگیری بین مشتریان را در پمپ بنزینی در کارولینای شمالی نشان می دهد.

 

000

شرکت ردیابی «گس بادی» گفت، تقریباً 60 درصد پمپ های سوخت در مترو آتلانتا بدون بنزین بودند.

بررسی ها نشان داد 65 درصد پمپ بنزین های کارولینای شمالی و 43 درصد جورجیا و کارولینای جنوبی بدون سوخت هستند. ویرجینیا همچنین از وقفه های زیاد خبر داد.

«پیت بوتیجیج» وزیر حمل و نقل آمریکا گفت دولت در حال رسیدگی به کمبود سوخت و کمک به بازگرداندن عملیات خط لوله کلنیال، از جمله انتقال بنزین به مکان های مورد نیاز است.

 

E1M0XtqXsAEtL6p

 

همزمان «جنیفر گرنهولم» وزیر انرژی در این خصوص گفت: «تا برطرف شدن مشکل کامل این خط لوله، برخی مناطق ممکن است با کمبود سوخت روبرو شوند». وی تاکید کرد: «با این حال هیچ دلیلی برای احتکار بنزین وجود ندارد، به ویژه با توجه به این واقعیت که شرایط خط لوله کلنیال تا پایان هفته به حالت عادی بازمی گردد».

شرکت خط لوله کلنیال گفت که راه اندازی مجدد شبکه خط لوله آغاز شده است، اما چندین روز طول می کشد تا زنجیره تأمین سوخت به حالت عادی برگردد.

آخرین اطلاعیه مطبوعاتی این شرکت حاوی اشاراتی به هرج و مرج بی‌ سابقه در داخل این شرکت است. این شرکت می‌ گوید ده ها تن از کارمندان خود را به سنسورهای پیشرفته و سیستم‌ های ایمنی آفلاین مجهز کرده و برای بررسی 8900 کیلومتر خط لوله با اتومبیل یا پای پیاده اعزام کرده است.

 

57468908_303

 

تعدادی بالگرد هم برای بررسی خطوط لوله و زیر نظر داشتن صف رو به افزایش تانکرهای سوخت‌ رسانی مورد استفاده قرار دارد. یکی دیگر از نشانه‌ های آشوب در این شرکت این است که وب سایت شرکت به صورت متناوب از دسترس خارج شده است.

شرکت کلنیال می‌ گوید که مشکل مربوط به وب سایت آن ربطی به حمله سایبری ندارد اما مشخص است که به دلیل ترس از حمله سایبری، ارتباط شبکه کامپپوتری خود با کاربران خارج از ایالات متحده را مسدود کرده است.

به نظر می‌رسد حتی خود هکرها نیز از خسارتی که وارد کرده‌ اند، متعجب شده‌ اند. طبق تحقیقات جدید شرکت امنیت سایبری فایر آی، هکرهای موسوم به «دارک ساید» در اوت سال گذشته میلادی فعالیت تبهکارانه خود در سطح جهان را راه‌ اندازی کردند و توانستند میلیون‌ ها دلار باج از 15 کشور جهان دریافت کنند.

اما به نظر می‌ رسد ممکن است حمله به این خط لوله از خط قرمزی که این گروه برای خود تعیین کرده هم عبور کرده باشد هرچند معیار واقعی سنجش دیدگاه مسئولان آن این است که آیا بازهم به اقدامات خود ادامه می‌ دهند یا برای رفع مشکلی که ایجاد شده اقدام خواهند کرد.

 

773x435_cmsv2_4eeea17b-ed61-5eb8-81c4-a33e19e86199-5639560

 

شرکت کلنیال که دفتر مرکزی آن در ایالت جورجیا قرار دارد، نفت و بنزین را از خلیج مکزیک و با عبور از تمام ساحل شرقی آمریکا به نیویورک می‌ رساند. کلنیال می گوید که 45 درصد سوخت مورد نیاز مناطق سواحل شرق آمریکا را منتقل می کند.

با وحشت زدگی مردم، قیمت ها افزایش می یابد

رویترز نوشته است از رانندگان آمریکایی خواسته شده است در واکنش به کمبود سوخت به دلیل مسدود شدن خط لوله اصلی انتقال نفت در نتیجه حمله سایبری از احتکار بنزین خودداری کنند.

پس از این حمله سایبری و کمبود بنزین در جایگاه‌ های تحویل سوخت و افزایش قیمت، تعدادی از رانندگان در مناطق جنوب شرق آمریکا به خرید و ذخیره سازی بنزین مبادرت کرده‌ اند.

انجمن اتومبیلرانی آمریکا گفته است که در نتیجه کمبود بنزین، متوسط قیمت آن در روز پنجشنبه به هر گالن 3 دلار و 88 سنت رسید که بالاترین قیمت از اکتبر 2014 بوده است.

 

E1JzxlEWUAMYsgv

 

پیش‌ بینی می‌ شد با شروع فصل رانندگی در تابستان قیمت سوخت در آمریکا افزایش یابد هرچند اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌ شنبه گفت که ادامه تاثیرات شیوع کرونا همچنان تأثیر قابل توجهی در کاهش تقاضا بازارهای نفت در تابستان 2021 خواهد داشت.

سخنگوی انجمن اتومبیلرانی آمریکا گفته است که توقف فعالیت خط لوله به افزایش قیمت سوخت کمک کرده است. وی افزود: «ممکن است با مشکلات عرضه سوخت در نتیجه این حمله سایبری مواجه شویم که چند سنت به میانگین قیمت بنزین در آمریکا منجر خواهد شد.»

پیشتر یک تحلیلگر حوزه نفت و انرژی در گفت‌ و گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس توضیح داده بود که پیامدهای این حمله بر روی ذخایر و قیمت سوخت به مدت زمان توقف فعالیت خط لوله منوط خواهد بود. این کارشناس تصریح کرد که اگر راه‌ اندازی مجدد خط لوله بیش از چند روز به طول بیانجامد، قیمت‌ ها به ویژه در نواحی مرکزی آلاباما گرفته تا ناحیه واشنگتن دی‌ سی سر به فلک می‌ کشد.

به دلیل کمبود بنزین در ایالت‌ های کارولینای شمالی، ویرجینیا و فلوریدا وضعیت اضطراری اعلام شده است. برخی قانونگذاران آمریکایی به طور موقت مقررات مربوط به سوخت پاک را در سه ایالت شرقی و واشنگتن به حالت تعلیق درآوردند.

 

0

 

بحران عرضه باعث ایجاد وحشت در مناطق جنوب شرقی ایالات متحده شد و صف های طولانی و گرانی را در ایستگاه های سوخت پیش از تعطیلات آخر هفته تعطیلات روز یادبود در اواخر ماه مه (10 خرداد) و آغاز سنت اوج فصل رانندگی و سفر در تابستان به ارمغان آورد.

در ایستگاه «سیتگو» در شرق آتلانتا، «چارلز ویلیامز» 66 ساله، نوازنده مستقر در آتلانتا، پس از دیدن افرادی که در حال احتکار بنزین هستند، مخزن مینی کوپر همسرش را پر کرد.

وی گفت: «من نمی گویم که می دانم آنها احتکار می کنند، اما نمی دانم آنها کمک می کنند یا نه. اگر بنزین در همه جا این گونه به فروش می رسد، بله، وقت آن است که نگرانی را شروع کنیم.»

یک زن و شوهر یک گالن قرمز را با بنزین پر می کنند. سه گالن دیگر در صندوق عقب اتومبیل آنها قابل مشاهده است.

 

00

 

کمیسیون ایمنی کالاهای مصرفی ایالات متحده به آمریکایی ها هشدار داد که کیسه های پلاستیکی را با بنزین پر نکنند که کار خطرناکی است.

احتکار، ایجاد کمبودهای بیشتر

نمایندگان صنعت سوخت با اشاره به اینکه کشور دارای مقدار زیادی بنزین است و احتکار باعث ایجاد کمبود در مناطقی می شود که از طریق خط لوله مورد استفاده قرار نمی گیرند، از مصرف کنندگان خواستند تا خرید از سر وحشت را متوقف کنند.

«راب آندروود» رئیس بازاریابان انرژی در آمریکا گفت: «خرده فروشان در حال حاضر موجودی چند روزه خود را در عرض چند ساعت فروخته اند.»

چهار ایالت جنوب شرقی - فلوریدا، کارولینای شمالی، ویرجینیا و جورجیا - برای کاهش سرعت محدودیت های راننده و سوخت برای تسریع در تحویل لوازم، به تنظیم کنندگان فدرال پیوستند. جورجیا مالیات فروش بنزین را تا روز شنبه به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش الجزیره، در این بین، پالایشگاه های منطقه «گلف کاست» در تلاش برای تامین نفتکش به منظور انبار کردن ذخایرشان در روی آب هستند. پالایشگاه ها همچنین به دنبال کرایه کشتی هایی به منظور سوخت رسانی به مقصدهایی مانند خاور دور، برزیل و کارائیب هستند.

 

534x477_cmsv2_50d6fe48-36f0-53c5-bd84-6dbdcbdf07b9-5639560

 

در نتیجه نرخ کرایه نفتکش ها سیر صعودی پیدا کرده است.

ایرلاین هایی که فعالیت های گسترده ای در کرانه شرقی دارد، سوخت را با تانکر حمل می کنند یا هواپیماهایشان به جای مبدای خود در کرانه شرقی، در مقصد به سوخت گیری می پردازند.

در پی حمله سایبری باج افزاری در روز جمعه گذشته، متصدیان خط لوله کلنیال مجبور شدند فعالیت قسمت اصلی شبکه انتقال سوخت را متوقف کنند.

به گفته شرکت مسئول این خط لوله، فعالیت این شبکه سوخت رسانی با 8900 کیلومتر خط لوله حداقل تا یکشنبه دوشنبه به حالت عادی باز نخواهد گشت. این شبکه تقریباً نیمی از سوخت مورد نیاز ساکنان مناطق ساحل شرقی آمریکا را تأمین می‌ کند.

به گفته اف‌ بی‌ آی - پلیس فدرال - یک گروه تبهکار به نام «دارک ساید» مسئول این حمله باج افزاری بوده است.

 

E1MokvMXEAgWxwf

 

این گروه به طور مستقیم اعتبار هک کلنیال را در نظر نگرفته است، اما روز چهارشنبه ادعا کرد که سیستم های سه شرکت دیگر از جمله یک شرکت فناوری ایلینوی را مختل کرده است.

به گفته کارشناسان فضای مجازی، اعتقاد بر این است که این باند در روسیه یا اروپای شرقی مستقر است و از هدف قرار دادن رایانه‌ هایی که زبان‌ های جمهوری‌ های شوروی سابق را به کار می‌ برند، پرهیز می‌ کند.

باج افزار نوعی بدافزار است که به رایانه ها حمله، و با رمزگذاری آنها را قفل می‌ کند و برای بازکردن آنها خواستار دریافت باج می‌ شود. حمله باج افزار به خط لوله کلنیال هفته گذشته 2.5 میلیون بشکه در روز از حمل سوخت را متوقف کرد.

سفارت روسیه در آمریکا گمانه زنی ها را در مورد اینکه مسکو در پشت این حمله است، رد کرد. جو بایدن روز دوشنبه گفت هیچ مدرکی مبنی بر مسئولیت روسیه وجود ندارد.

مشخص نیست که هکرها به دنبال چه مقدار پول هستند. منابع آگاه از پاسخ کلنیال گفتند که این شرکت قصد پرداخت دیه مطالبه شده را ندارد.

در چنین وضعیت پرآشوبی، بایدن مدعی شده اوضاع تحت کنترل است.

 

بایدن

 

جو بایدن دستور ایجاد هیئت بررسی سایبری به سبک تصادفات هوایی و وضع استانداردهای نرم افزاری جدید برای سازمان های دولتی را چند روز پس از حمله صادر کرده است.

ابتکارات این دستورالعمل شامل ایجاد سازمانی است که هک های عمده را بررسی می کند و شامل اعمال استانداردهای امنیتی جدید برای نرم افزارهای خریداری شده توسط سازمان های دولتی است.

این دستور همچنین استفاده از احراز هویت چند عاملی - به طور موثر رمز دوم ناامن - و استفاده از رمزگذاری برای داده ها و ارتباطات ذخیره شده را ضروری می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.