در پی تأخیر در تحویل واکسن ضد کرونای شرکت انگلیسی استرازینگا به اروپا، اروپایی ها نیز قصد دارند از ورود واکسن شرکت آمریکایی فایرز به انگلیس جلوگیری کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از روزنامه ایندیپندنت، اتحادیه اروپا اعلام کرده است که آمادگی استفاده از همه ابزارهای مشروع برای جلوگیری از صادرات واکسن«فایرز» ضد کرونا به انگلیس در سایه کمبود واردات واکسن ضد کرونا را دارد.

«شارل میشل» در نامه ای به رئیس مجلس اروپا گفت که بروکسل «تدابیر فوری» را برای تضمین واردات واکسن برای ساکنان اتحادیه اروپا بررسی می کند.

این نامه در چارچوب «جنگ واکسن» صورت می گیرد که شرکت انگلیسی-سوئدی«استرازینکا»به راه انداخت و تصمیم گرفت که صادرات واکسن خود به اتحادیه اروپا را به دلیل مشکلات در تولید به تأخیر بیندازد در عین حال،مقدار ضروری و مورد نیاز انگلیس را تأمین می کند.

این شرکت تصمیم خود را این گونه تفسیر کرد که قرارداد واکسن را با انگلیس پیش از قرارداد با اتحادیه اروپا منعقد کرده است.

در مقابل، اتحادیه اروپا امکان جلوگیری از صادرات واکسن«فایرز» آمریکایی را به انگلیس که لندن 40 میلیون دوز از آن را رزرو کرده است، بررسی می کند.

درنامه میشل به رهبران اتریش،جمهوری چک، دانمارک و یونان آمده است که «این کار باعث می شود که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه بتوانند ابزارهای حقوقی برای تولید موثر واکسن و وارد کردن آن برای مردم ما را تضمین کند».

میشل افزود که وی این پیشنهاد را به«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا ارائه کرده است.

میشل بر عزم خود برای حل مشکل با «استرازینکا» از طریق «مذاکره و گفت و گو» تأکید کرد ولی گفت که در صورت«عدم ایجاد راه حل مناسب  من بر این باورم که باید همه گزینه ها را بررسی کنیم و همه ابزارهای قانونی را به موجب معاهدات به کار گیریم».

اتحادیه اروپا بیم آن دارد که واردات واکسن با تأخیر صورت گیرد زیرا تا کنون فقط 2 درصد از جمعیت اتحادیه اروپا واکسینه شده اند.

شرکت استرازینکا به تأخیر در جدول صادرات خود اذعان کرده است و دلیل آن را مشکلات در تولید اعلام کرده است.

در همین حال، کمیسیون اروپا پس از آنکه شرکت استرازینکا اعلام کرد که در تحویل واکسن کرونا به کشورهای اروپایی تاخیر خواهد داشت، از مقام‌های بلژیکی خواست تا از کارخانه تولید واکسن این شرکت در بلژیک بازرسی کنند که این اقدام امروز انجام شد.

سخنگوی آژانس دارویی و محصولات بهداشتی بلژیک شامگاه پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که بازرسی صورت گرفت و برخی از اسناد و داده‌های کشف شده تحت بررسی است.

کارخانه مورد نظر در شهر سونف در جنوب بلژیک قرار گرفته است. این کارخانه پیش از این در اختیار شرکت آمریکایی« ترموفیشر ساینتیفیک» بود اما در اواسط ژانویه به متخصصان فرانسوی شرکت داروسازی نواسپ، شریک استرازینکا تحویل داده شد.

مقام‌های بلژیک که از این مرکز بازرسی کرده‌اند می‌گویند که این کارخانه کاملا در اختیار شرکت نواسپ است.

پیش از این شرکت استرازینکا گفته بود به‌دلیل مشکل در تولید با تاخیر واکسن‌های پیش فروش شده را تحویل کشورهای اروپایی می‌دهد.

«فرانک واندنبروکه» وزیر بهداشت بلژیک اعلام کرد که بازرسی و بررسی‌ها در این کارخانه با هدف اطمینان از این موضوع که دلیل تاخیر در تحویل واکسن مشکل تولید در کارخانه بلژیک است انجام گرفته است.

آژانس دارویی و محصولات بهداشتی بلژیک به درخواست کمیسیون اروپا مامور انجام تحقیقات شده بود.

آقای واندنبروکه با اعلام اینکه بازرسی‌ها همراه با متخصصان هلندی، ایتالیایی و اسپانیایی در کنار بلژیکی‌ها صورت گرفته است، افزود: «طبق روال کار در چنین مواردی، بازرسی با همکاری سایر کشورها انجام می‌شود تا نسبت به شفافیت و عینیت آن اطمینان حاصل شود.»

طبق گفته یک مقام اروپایی، شرکت استرازینکا هفته گذشته به اتحادیه اروپا گفته بود که تنها یک چهارم دوزهای اولیه وعده داده شده به ۲۷ کشور اروپایی را در سه ماهه نخست سال می‌تواند تحویل دهد.

اتحادیه اروپا ۴۰۰ میلیون دوز واکسن تولیدی مشترک آکسفورد و استرازینکا را پیش خرید کرده است. مقام‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند از توجیهات این شرکت قانع نشده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.