عملیات موصل در حالی وارد سومین روز خود شده است که با توجه به تدارکات گسترده داعش و احتمال استفاده این گروه از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی و تسلیحات شیمیایی، انتظار می رود این نبرد به این زودی به پایان نرسد.

هنوز زود است بتوان پیش ‌بینی کرد عملیات بازپس ‌گیری موصل تا چه زمانی به طول خواهد انجامید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: شواهد حاکی از این است که داعش از هیچ تلاشی برای مقابله با حملات موصل فروگذار نخواهد کرد. خودروهای فولکس واگن پر از مواد منفجره و بمب های کنترل از راه دور کار گذاشته شده در جاده های این شهر نشان می دهد که این گروه تروریستی تمام تلاشش را خواهد کرد تا این جنگ را در حد امکان طولانی تر کند.

آنها برای تامین امنیت پایگاه های خود، تونل هایی در زیر خانه ها حفر کرده اند. آنها خمپاره اندازهای خود را در جاده ها مستقر کرده اند و در خیابان ها لاستیک می سوزانند.

تمامی این تلاش ها نشان می دهد جنگ موصل به این زودی به پایان نخواهد رسید.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک خود با «متئو رنزی» نخست وزیر ایتالیا، با دشوار خواندن مسیر مبارزه در موصل گفت: «جنگ موصل، نبردی سخت خواهد بود. هم پیشروی خواهیم داشت و هم عقب نشینی.»

وی ادامه داد: «ما تلاش های زیادی برای آموزش و کمک به نیروهای عراقی کرده ایم اما معتقدم که آزادسازی موصل از دست داعش کار دشواری است.»

«سیروان بارزانی» یکی از فرماندهان ارشد پیشمرگه نیز روز سه شنبه گفت که این عملیات می تواند تا دو ماه به طول بیانجامد.

وی گفت، «پیش بینی من برای مبارزه در داخل شهر موصل دو ماه است، اما وضعیت هوا از عواملی است که می تواند این روند را به تأخیر بیاندازد.»

این در حالی است که خبرگزاری رویترز هم روز گذشته گزارش داد که گزارش‌ هایی در دست است که نشان می ‌دهد «ابوبکر البغدادی» به همراه هزاران نیروی این گروه در موصل هستند و به نظر می‌ رسد با توجه به این تمرکز نیروها احتمالا جنگ برای آزاد سازی موصل طولانی خواهد بود.

در همین حال، شهروندان حاضر در موصل در تماس تلفنی به رویترز گفته‌ اند که عناصر داعش مانع خروج آنها از شهر شده ‌اند و شهروندان و غیرنظامیان را در برخی از ساختمان‌ هایی که احتمال حمله هوایی به آنها می‌ رود، مستقر کرده ‌اند تا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

«جف دیویس» سخنگوی پنتاگون نیز در روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: «مشخص است که از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می شود. عناصر داعش مانع حرکت مردم می ‌شوند و به زور مردم را بازداشت می ‌کنند.»

دیویس نیز گفت این نبرد طولانی خواهد بود و نباید انتظارات را بالا برد چرا که تازه روزهای اول عملیات است.

در همین حال برخی گروه ها درباره استفاده احتمالی داعش از سلاح‌ های شیمیایی در نبرد موصل هشدار داده ‌اند. صلیب سرخ جهانی و سازمان بین‌ المللی مهاجران اعلام کرده اند که احتمال زیادی وجود دارد که این گروه از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کند.

«روبرت ماردینی» سخنگوی صلیب سرخ گفت این سازمان به نیروهای امدادی خود در اطراف موصل آموزش‌ های لازم را برای چنین وضعیتی داده و تجهیزات لازم را هم برای تاسیسات درمانی منطقه فرستاده است.

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق روز سه‌ شنبه تماسی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس ‌جمهور روسیه داشت. به گفته منابع عراقی پوتین تاکید کرده که از دولت عراق در جنگ با تروریست ‌های حمایت می‌ کند.

سازمان ملل هم اکنون در تلاش برای ایجاد یک سرپناه در اطراف موصل است.

مسئولان کمیساریای عالی پناهندگان در عراق می گویند هنوز با موج آوارگان شهر موصل مواجه نشده اند اما تخمین می زنند با نزدیک شدن نیروهای شرکت کننده در عملیات آزادسازی موصل به این شهر باید خود را برای اسکان بیش از یک میلیون آواره آماده کنند.

عملیات آزاد سازی موصل که دو سال تحت اشغال گروه داعش بوده است، روز دوشنبه با حضور و مشارکت 30 هزارنیروی دولتی عراق، پیشمرگه ‌های کرد و مبارزان شیعه آغاز شده است.

ارتش عراق و پلیس فدرال در حال پیشروی به سوی جنوب موصل هستند. به گفته فرماندهی نیروهای پیشمرگه که در این عملیات در کنار ارتش عراق حضور دارند، تاکنون 12 روستا در نزدیکی موصل آزاد شده است.


انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.