ترکیه، روسیه، و آمریکا هر یک به گونه ای به نبرد در موصل و حلب متمرکز شده اند.

واشنگتن طرح ترکیه موسوم به عملیات «سپر فرات» را نادیده گرفته است و قرار نیست در مورد آن با دولت عراق هیچ گفت و گویی داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی نوشت: ترکیه تاکید کرده است که هرگز از اهداف خود در شمال سوریه به منظور تامین امنیت مرزها و پاکسازی آنها از لوث گروه های تروریستی مانند داعش و حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) چشم پوشی نخواهد کرد؛ این در حالی است که بر شرکت در نبرد در شهر «موصل» در عراق اصرار دارد.

در هر دو مورد ترکیه تصریح کرده است که حضور این کشور در این جنگ ها تنها به منظور تضمین وحدت در سرزمین های سوریه، عراق، و ترکیه و جلوگیری از هر گونه تهدیدی از سوی دو کشور همسایه است.

ترکیه همچنین از آمادگی خود برای شرکت در آزادی شهر «رقه» در سوریه خبر داده است. ناظران و تحلیلگران بر این عقیده اند که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانع این کشور برای برداشتن گام های قاطع شده است که در نتیجه ممکن است این کشور را به سمت نبرد موصل برای پوشش شکست خود در سوریه سوق دهد.

حلب

دکتر «سامی صالحه» تحلیلگر ترک می گوید که هم واشنگتن و هم مسکو هرگز در مورد توافق آتش بس خود در حلب جدی نبوده اند و سوالات بسیاری در مورد بندهای این توافق نامه، مکانیسم اجرا و ضمانت های قانونی آن مطرح شده است.

صالحه اشاره کرد که واشنگتن طرح ترکیه موسوم به عملیات «سپر فرات» را نادیده گرفته است و قرار نیست در مورد آن با دولت عراق هیچ گفت و گویی داشته باشد زیرا هر گونه مداخله ارتش ترکیه در عراق یک عملیات نامشروع خواهد بود.

بحران در معادلات آمریکا

این تحلیلگر ترک در مصاحبه با الشرق الاوسط می گوید: شکست آتش بس در حلب و بن بست واشنگتن در مواجهه با عملیات سپر فرات، این کشور را تحت فشار قرار داده است تا نبرد موصل را در اولویت خود قرار دهد.

صالحه اشاره کرد که سفر پیش روی رئیس جمهور روسیه به شهر «آنکارا» در روز دوشنبه در دستیابی به توافق میان ترکیه و روسیه در زمینه بحران سوریه حیاتی خواهد بود. این توافق انتظار می رود که شامل سرنخ هایی در مورد آینده حلب، محاسبات واشنگتن و بغداد در مورد موصل و تلاش های آمریکا برای استفاده از این شهر عراق در آینده به عنوان یک برگه برنده فشار برای ایجاد توازن قدرت در سوریه و عراق باشد.

اهداف ترکیه

به گفته برخی منابع، ترکیه مسلما اهداف خود را از عملیات سپر فرات در نظر دارد و می بیند که شرایط مناسب برای پیشروی در این خصوص فراهم است. این در حالی است که شعارهای آنکارا علیه کردهای سوریه و بیانیه های مقامات ترکیه از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر برای فشار بر واشنگتن به منظور عمل به وعده های خود در خصوص حرکت دادن نیروهای کرد در شرق فرات و همچنین شرکت ندادن آنها در عملیات رقه تشدید شده است.

همان منابع می گویند آنکارا معتقد است که واشنگتن و مسکو هرگز به توافقی در مورد جنگ سوریه دست نخواهند یافت؛ بنابراین ترکیه به رغم سکوت آمریکا، روسیه و ایران، در مورد پیشنهاد خود برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه اصرار دارد. این منابع می افزایند ترکیه تدارکات جدی برای جا دادن پناهندگان سوری در این منطقه انجام داده است.

تحرکات روسیه

از سوی دیگر، کارشناسان ترکیه اشاره دارند که تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه در روزهای اخیر یک پیام روشن به واشنگتن فرستاده است باید گزینه نظامی را برای حل بحران سوریه کنار گذارد.

«مسعود حقی جاشین»، یک روابط بین المللی در ترکیه گفت که تحرکات روسیه در راستای اراده مسکو برای از سرگیری نقش پیشین این کشور در زمان جنگ سرد در جهان دو قطبی صورت می گیرد.

ترکیه و عراق

در میان سردرگمی در مورد موضع گیری ها و پیشرفت ترکیه در عملیات سپر فرات، و با توجه به اینکه بغداد به دنبال حذف هر گونه مداخله ترکیه است، تنش میان عراق و ترکیه پدید آمده است.

«ارست هرمزلو» مشاور ارشد «عبدالله گل» رئیس جمهور پیشین ترکیه گفت که سیاست کشورش بر اساس حمایت از وحدت و حاکمیت ارضی در عراق است و هیچ گونه جاه طلبی منطقه ای در آن دخالت ندارد زیرا اولویت ترکیه مقابله با تهدیدات تروریستی چه از جانب داعش و چه از جانب پ. ک. ک است.

هرمزلو نیز از موضع گیری آمریکا در قبال ترکیه انتقاد کرده و برنامه آن برای عراق را نقض قوانین اخلاقی اتحاد استراتژیک بین آنکارا و واشنگتن عنوان کرده است.

دیدگاه ایران

نماینده سابق حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه معتقد است از دید ایران نخستین طرف مجرم در مورد هرج و مرج در سوریه و عراق واشنگتن است چرا که اولویت آمریکا در منطقه همواره حفاظت از امنیت اسرائیل بوده است. وی اضافه کرد که ایران از عملیات سپر فرات ترکیه هم راضی نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.