گزارش ‌های تازه درباره افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی، هند و مکزیک و رشد سریع مبتلایان در روسیه، هند و برزیل، نگرانی ‌های جهانی را دوباره تشدید کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شمار مبتلایان به کووید 19 در جهان در آستانه 5 میلیون نفری شدن است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تا امروز چهارشنبه 20 مه (31 اردیبهشت) 4 میلیون و 989 هزار و 95 نفر در سراسر جهان به بیماری مهلک کرونا مبتلا شده اند.

 

آمار جهانی کرونا

 

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی سازمان بهداشت جهانی، 324 هزار و 966 نفر نیز جان خود را از دست داده و یک میلیون و 959 هزار و 260 نفر نیز از بند این بیماری نجات یافته اند.

در حال حاضر ایالات متحده در صدر کشورهایی ا‌ست که با بحران ناشی از همه ‌گیری جهانی کووید19 روبرو شده ‌اند.

پس از آمریکا روسیه با 299،941 مورد ابتلا، سپس برزیل، انگلیس، اسپانیا و فرانسه قرار دارند.

همچنین قربانیان کرونا در آمریکا به 93 هزار و 533 نفر رسید. آمار بهبود یافتگان هم 361 هزار و 180 نفر اعلام شد.

با آنکه شمار مبتلایان به کرونا در برخی کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما دربرخی دیگر از کشور‌ها از جمله هند و برزیل بر آمار مبتلایان روز به روز افزوده می ‌شود.

تازه ترین اخبار مرتبط با شیوع کرونا در جهان را در بخش زیر می خوانیم:​

 

توافق جهانی با تحقیق درباره نحوه واکنش به همه‌ گیری کرونا

اعضای سازمان بهداشت جهانی در مجمع بین المللی این سازمان با تحقیق مستقل درباره واکنش بین المللی به همه گیری کرونا و از جمله عملکرد سازمان بهداشت جهانی موافقت کردند.

این قطعنامه به پیشنهاد اتحادیه اروپا و به نمایندگی از سوی بیش از 100 کشور جهان طرح شده و بدون مخالفتی در اجلاس سازمان بهداشت جهانی تایید شد. این سند از دولت ها می خواهد از دسترسی شفاف، برابر و به موقع به هرگونه معالجه یا واکسن در گوشه و کنار دنیا اطمینان حاصل کنند و از سازمان بهداشت جهانی می خواهد درباره سرمنشا ویروس و مسیر ورود آن به جمعیت انسانی تحقیق کند.

این تحقیقات قرار است جدول زمانی واکنش های سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با همه گیری کرونا را نیز در بر بگیرد.

کشورهایی مثل آمریکا از سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرده اند و می گویند این سازمان برای اعلام وضعیت اضطراری دیر اقدام کرد.

دونالد ترامپ و دولت آمریکا پرسرو صدا ترین منتقد سازمان بهداشت جهانی بوده و دستور قطع سهم آمریکا از بودجه این سازمان را صادر کرده است.

ترامپ چین را به تلاش برای پنهانکاری درباره شیوع ویروس متهم کرده - اتهامی که پکن رد می کند - و گفته که سازمان بهداشت جهانی پکن را پاسخگو نکرده است. ترامپ در ابتدا زمانی که شیوع عمدتا به چین محدود بود از واکنش این کشور ستایش کرده بود.

 

هشدار بانک جهانی: 60 میلیون نفر بر اثر کرونا زیر خط فقر می ‌روند

بانک جهانی هشدار داد شمار افرادی که بر اثر پیامدهای اقتصادی منفی ناشی از بحران کرونا به زیر خط فقر سقوط می‌کنند ممکن است تا 60 میلیون نفر افزایش یابد.

«دیوید مالپس» رئیس بانک جهانی افزود: «ما رشد اقتصادی 5 درصدی را برای اقتصاد جهان در سال 2020 انتظار داریم و به این نتیجه رسیده ‌ایم که حاصل تلاش‌ های انجام شده در طول سه سال گذشته برای کاهش فقر در فقیرترین کشورها از بین رفته است.»

بر اساس استاندارد بانک جهانی «فقر شدید» به معنی زندگی کردن با درآمدی کمتر از 1.90 دلار برای هر نفر در روز است. بانک جهانی قرار است برای کمک مبارزه با بحران کرونا در کشورهای فقیر طی یک دوره 15 ماهه، 160 میلیارد دلار کمک مالی و وام کم بهره به آنها بدهد.

بدبینی رئیس بانک جهانی به این محدود نشد و گفت حتی بعد از بازگشایی بازارها هم امید چندانی به رشد کشورهای فقیر نخواهد بود.

 

غول نفتی آمریکا سهام خود در جمهوری آذربایجان را عرضه کرد

همزمان با سقوط گسترده بهای نفت در پی همه ‌گیری جهانی کووید19، غول نفتی آمریکا، «اکسون موبیل» سهامش در بزرگ‌ ترین میدان نفتی جمهوری آذربایجان را برای فروش عرضه کرده‌ است.

البته یک سخنگوی این شرکت نفتی مدعی شده آنها فعلا در حال «آزمایش علاقه بازار» برای دارایی‌ های خود در جمهوری آذربایجان هستند.

اکسون موبیل نخستین بار در سال 2018 بود که تلاشی برای فروش سهام 6.8 درصدی خود در میدان آذری-چراغ-گونشلی انجام داد.

میدان آذری-چراغ-گونشلی که برآورد می‌شود 5 میلیارد بشکه ذخیره در جای نفت خام دارد، در دریای خزر واقع است.

در حال حاضر مشخص نیست اکسون موبیل قصد دارد سهام خود را حدودا به چه مبلغی بفروشد. شرکت ‌های نفتی عمده در چین، هند و اندونزی ظاهرا علاقه نشان داده‌ اند.

 

مرگ بیش از 1500 آمریکایی  در 24 ساعت/ پیش بینی سه برابر شدن آمار

دانشگاه جانز هاپکینز در جدیدترین گزارش خود از جان باختن 1536 نفر در 24 ساعت گذشته بر اثر  کرونا در آمریکا خبر داد.

بنابر تحقیقات جدید دانشگاه «واشنگتن» شمار جان باختگان ناشی از ابتلا به کووید19 تا پایان سال جاری میلادی می‌ تواند به سه برابر آمار کنونی یعنی 300 هزار نفر برسد.

این تحقیقات در 116 بخش از 33 ایالت آمریکا درباره مبتلایان و جان باختگان به کرونا به عمل آمده است.

 

ترامپ از تصمیم خود برای استفاده شخصی از داروی ضد مالاریا دفاع کرد

رئیس‌ جمهور آمریکا از اظهارات قبلی خود مبنی بر استفاده شخصی از داروی ضد مالاریای هیدروکسی کلروکین برای کاستن از خطرات ناشی از ابتلای احتمالی به کووید19 دفاع کرد.

دونالد ترامپ گفته هر شخصی خود می ‌تواند تصمیم بگیرد.

رئیس‌ جمهور آمریکا شاخص‌ ترین چهره سیاسی جهان است که بدون داشتن صلاحیت این کار، چند بار بر نتیجه‌ بخش بودن داروی ضد مالاریا برای مقابله با کووید19 تاکید کرده ‌است.

اما پژوهشگران در مورد پیامدهای سوء کلروکین هشدار داده ‌اند و چند تحقیق عمده نیز نشان می‌ دهد کلروکین نتایج مشخصی بر کرونا ندارد.

از سوی دیگر «مایک پنس» معاون رئیس جمهور هم گفته او شخصا از این دارو استفاده نمی ‌کند، اما از عمل به توصیه پزشک خود نیز دریغ نخواهد کرد.

 

ترامپ: بالا بودن تعداد مبتلایان باعث افتخار است

دونالد ترامپ گفت: «باعث افتخار» است که ایالات متحده بیشترین تعداد مبتلا به کرونا را در جهان دارد!

ترامپ گفت: «وقتی این همه موارد ابتلا داریم، به نظرم چیز بدی نیست. به نظر من این چیز خوبی است، چرا که نشان می ‌دهد آزمایش ‌های ما خیلی بهتر بوده است. پس از دید من باعث افتخار است. افتخاری بزرگ برای سیستم آزمایش ‌های ما و سپاس از کاری که دست اندر کاران انجام داده‌ اند.»

 

شدت گرفتن بیکاری و گرسنگی در آمریکا

با افزایش میزان بیکاری در آمریکا صف ‌هایی که روبروی مراکز خیریه‌ توزیع غذای رایگان تشکیل می ‌شود، طولانی و طولانی ‌تر خواهد شد.

در یکی از این مراکز خیریه در «بروکلین» هر کدام از افرادی که برای دریافت غذای مجانی صف کشیده اند، داستانی غم انگیز درباره‌ زیر و رو شدن زندگی شان پس از شیوع کرونا برای گفتن دارند.

تنها در شهر نیویورک بیش از یک میلیون نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند. 

این وضع تنها در شهر نیویورک حاکم نیست؛ در سراسر کشور از هاوایی گرفته تا ویرجینیا و بسیاری از مکان هایی که بین این دو ایالت قرار دارند صف ‌های بسیار طولانی از مردمی را می‌ توان مشاهده کرد که منتظر دریافت غذای مجانی هستند.

میلیون‌ ها آمریکایی مجبور خواهند بود ماه ‌ها و شاید هم سال ‌ها با مشکلات مالی، تنگدستی و گرسنگی کنار بیایند و خودشان را با شرایط وفق بدهند.

 

اتحادیه اروپا نیم میلیون شهروند گرفتار کرونا را بازگرداند

اتحادیه اروپا 580 هزار شهروند گرفتار در بند محدودیت ‌های کرونایی را از خارج مرزها به کشورهای عضو این اتحادیه بازگردانده است.

این اقدام نتیجه تلاش هماهنگ یک کارگروه کنسولی است که از 17 مارس، زمان اعمال محدودیت‌ های تردد ناشی از شیوع بحران کرونا در اغلب کشورها با هدف بازگرداندن شهروندان اروپایی به کشورهایشان تشکیل شده بود.

بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر از شهروندان اروپایی تاکنون به بیماری کووید19 مبتلا شده و بیش از 164 هزار نفر نیز در قاره سبز در پی ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌‌‌ اند.

 

بازگشایی موزه ‌های رم

موزه‌ های رم پایتخت ایتالیا در قالب لغو تدریجی قرنطینه کرونا پس از سه ماه بازگشایی شد. بر اساس مقررات ویژه، بازدیدکنندگان معدودی که به این مکان‌ های فرهنگی می ‌روند، باید ابتدا بدن خود را در برابر دستگاه تب ‌سنج قرار داده و ضمن ضد عفونی کردن دست ‌ها با ماسک وارد موزه شوند.

 

صد ‌هزار اسپانیایی گرسنه بعد از قرنطینه در مادرید برای غذا صف بستند

همزمان با لغو تدریجی قرنطینه در اسپانیا، اقشار فقیر این کشور که از بحران کرونا و رکود اقتصادی آسیب زیادی دیده‌ اند اکنون به دنبال غذا برای سیر کردن شکم خود هستند.

براساس اعلام فدراسیون انجمن ‌های خیریه محلات اسپانیا، از ابتدای لغو تدریجی قرنطینه تاکنون تنها در پایتخت، مادرید بیش از صد هزار نفر برای گرفتن قوت خود به مراکز خدمات اجتماعی و شبکه ‌های امدادی محلات مراجعه کرده ‌اند.

انجمن خیریه محله «آلوخه» تنها در مدت یک ماه تعداد بسته های غذایی را که به فقرا می ‌دهد چهار برابر کرده است.

طبق آمار موسسه ملی آمار اسپانیا، نرخ بیکاری این کشور در سه ماه نخست سال جاری میلادی به 14.4 درصد رسیده است.

 

روسیه

با شناسایی 9300 مورد جدید در روسیه، موارد ابتلا در این کشور به حدود 300 هزار نفر رسیده است. آمار مرگ ‌ومیر در مسکو نیز 2800 نفر اعلام شده است.

البته این آمار رسمی است که توسط دولت روسیه اعلام می‌ شود و برخی از کارشناسان می‌ گویند دولت روسیه رقم واقعی مرگ بیماران بر اثر کرونا را دستکاری و علت مرگ بخشی از قربانیان را امراض مزمن اعلام کرده است.

علیرغم این گمانه ‌زنی‌ ها، با توجه به تازه ‌ترین آمارهای دولت روسیه، این کشور از نظر موارد ابتلا در جهان پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.

 

ادامه قرنطینه در ترکیه

مردم ترکیه در دور هشتم تعطیلات اخر هفته ای امیدوار به پایان قرنطینه ها تا اخر ماه رمضان بودند اما محدودیت ها ادامه یافت.

رئیس جمهور ترکیه گفت عید فطر هم در خانه می مانیم.

 

کانون بحران در برزیل و هند

یک کانون شیوع دیگر کرونا کشور برزیل است که پس از آمریکا و روسیه در رتبه سوم مبتلایان قرار گرفته است.

1179 نفر بر اثر بیماری کرونا طی شبانه روز گذشته در برزیل جان خود را از دست دادند و تعداد تلفات کرونا در این کشور به 17971 نفر رسید.

تعداد موارد ابتلا در برزیل هم رکورد جدیدی را ثبت کرد و در 24 ساعت گذشته 17408 نفر به کرونا مبتلا شدند و شمار مبتلایان در این کشور به 271628 مورد افزایش یافت.

مقامات بهداشتی این کشور همچنین می ‌گویند در بیمارستان ‌های ایالت‌ های «سائوپائولو و ریودوژانیرو» بیش از 85 درصد تخت‌ های بخش مراقبت ‌های ویژه پر شده‌ اند.

در هند هم موارد ابتلا از مرز 100 هزار نفر عبور کرد و موارد ابتلا اکنون در ایالت‌ های محل زندگی کارگران مهاجری که به دلیل تعطیلی فعالیت‌ های اقتصادی به زادگاه خود بازگشته‌ اند در حال افزایش است.

تعداد موارد ابتلای روزانه در هند اکنون به 6000 مورد رسیده است. طبق آمارهای وزارت بهداشت هند تاکنون 3300 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کرونا از دست داده‌ اند.

 

شناسایی کانون‌ های جدید شیوع

اما علاوه بر کانون‌ های بحران، برخی کشورها هم به عنوان کانون ‌های جدید شناسایی شده ‌اند.

در بنگلادش که یکی دیگر از کانون ‌های جدید شیوع ویروس در آسیای جنوبی است وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که موارد ابتلا در 24 ساعت به 1600 نفر رسید.

با وجود این وضعیت بحرانی، دولت این کشور بخشی از محدودیت ‌های مربوط به قرنطینه را کاهش داده و در آستانه عید فطر برخی از مغازه‌ ها باز شده‌ اند.

در آمریکای لاتین هم وضعیت کشورهای کلمبیا و شیلی بحرانی است. در «سانتیاگو» پایتخت شیلی، بیش از 90 درصد تخت ها در بخش مراقبت‌ های ویژه بیمارستان‌ ها پر شده است و مسئولان بیمارستان ‌ها هشدار داده‌ اند که کارکنان این بخش‌ ها امکان ادامه کار در چنین وضعیتی را ندارند.

موارد ابتلا در محلات فقیرنشین «بوئنوس آیرس» پایتخت آرژانتین نیز در حال افزایش است. دولت از هفته گذشته برخی از محدودیت ‌های قرنطینه در این محلات را لغو کرد.

وضعیت در شهر «لتیسیا کلمبیا» در نوار مرزی با برزیل نیز بحرانی است و به دلیل پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ ها بخشی از بیماران در هتل ‌های شهر بستری شده‌ اند. تعداد موارد ابتلا در کلمبیا حدود 16 هزار و تعداد مرگ ‌ومیر به حدود 600 نفر رسیده است.

 

کرونا در آفریقا

اما یکی از عمده‌ ترین نگرانی‌ ها مربوط به شیوع کرونا در قاره آفریقاست. بر اساس تازه ‌ترین گزارش‌ ها، موارد ابتلا و مرگ در آفریقا در حال افزایش است و تاکنون در 54 کشور این قاره 88 هزار مورد ابتلا و حدود 2800 مورد مرگ ثبت شده است.

از لحاظ تعداد ابتلا، بالاترین ارقام مربوط به آفریقای جنوبی است و دولت این کشور موارد ابتلا شناسایی شده را بیش از 16000 و موارد مرگ را 290 مورد اعلام کرده است، اما شمار فوتی‌ های مصر 660 نفر و الجزایر 561 نفر گزارش شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.