ترامپ به شدت نگران شیوع بیماری کرونا در میان نظامیان آمریکایی در افغانستان است و برای خروج آنها از این کشور برنامه ریزی می کند.

 

به گزارش جماران به نقل ان بی سی، مشاوران ارشد «دونالد ترامپ» او‌ هر روز نسبت به خطر شیوع ویروس مرگبار کرونا میان نیروهای آمریکایی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

 دو مقام کنونی و یکی از مقامات ارشد سابق ایالات متحده گفتند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر مشاوران نظامی و امنیت ملی خود را ترغیب می‌کند تا تمام نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کنند و این در حالی است که نگرانی‌ها درمورد شیوع ویروس کرونا در این کشور جنگ زده افزایش یافته است.

این مقامات گفتند که ترامپ تقریبا هر روز پیرامون آسیب پذیری سربازان ایالات متحده در افغانستان ابراز نگرانی کرده و برای خروج همه آنها تلاش می‌کند. همزمان با خروج نظامیان آمریکایی به دلیل شیوع ویروس کرونا از افغانستان، باید نیروهای آمریکایی از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا نیز خارج شوند.

وزارت دفاع ملی آمریکا (پنتاگون) پیش از این نظامیان قراردادی خود را از افغانستان بازگردانده بود.

این در حالی است که «زلمای خلیلزاد» نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان و «ملا عبدالغنی» برادر، معاون سیاسی گروه طالبان 29 فوریه سال جاری طی مراسمی در دوحه، پایتخت قطر توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان را امضا کردند.

بر اساس این توافق نظامیان آمریکایی و ناتو ظرف 14 ماه از افغانستان خارج می شوند. اما هنوز جزئیات دقیقی از این توافق‌نامه که در پی بیش از یکسال مذاکره میان طرفین حاصل شده منتشر نشده است.

انتظار می‌رود به حدود بیست سال جنگ در افغانستان که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی افغان و 3592 سرباز آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی شد، پایان ببخشد. همچنین انتظار می‌رود با این توافق‌نامه زمینه خروج نظامیان خارجی از افغانستان و مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

در همین حال همزمان با امضای توافق‌‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان، کابل و واشنگتن نیز اعلامیه مشترکی درباره نوع همکاری‌ خود در آینده تهیه کرده‌اند.

تضمین برای جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی، مشخص شدن جدول زمانی برای خروج همه نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف از افغانستان، توافق صلح در پی مذاکرات میان افغان‌ها و برقراری آتش‌بس جامع و دایمی از شروطی هستند که در بیانیه‌ مشترک افغانستان و آمریکا به آن اشاره شده است.

دولت افغانستان نیز در مقابل متعهد شده تا 29 ماه می سال جاری، فرایند حذف نام گروه طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی از طریق قطعنامه شورای امنیت را دنبال کند.

در بیانیه مشترک کابل و واشنگتن، آمریکا اعلام کرده که نیروهایش در افغانستان را طی 135 روز از زمان امضای توافق صلح با طالبان به 8600 تن کاهش خواهد داد. آمریکا همچنان متعهد شده نیروهای نظامی خارجی و ناتو طی 14 ماه از افغانستان عقب‌نشینی کنند.

تاکنون دولت افغانستان حدود 600 عضو گروه طالبان از زندان های این کشور آزاد کرده است.

این د رحالی است که وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به 1703 تن و شمار قربانیان نیز به 57 نفر افزایش یافت.

«وحیدالله مایار» سخنگوی وزارت بهداشت عمومی «صحت عامه» افغانستان امروز چهارشنبه طی یک نشست خبری در کابل اعلام کرد: طی 24 ساعت گذشته 172 مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا «کووید-19» در این کشور مشاهده شده و آمار کل مبتلایان به 1703 نفر رسیده است.

بر این اساس، طی شبانه‌روز گذشته 34 نفر در بلخ، 33 نفر در هرات، 27 نفر در کابل، 21 نفر در قندهار، 8 نفر در پکتیا، 8 نفر در بغلان، 7 نفر در قندوز، 5 نفر در سرپل و 5 نفر در غور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

تاکنون 57 نفر نیز بر اثر این ویروس در افغانستان جان خود را از دست داده و 220 تن از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته و از بیمارستان‌های این کشور مرخص شده‌اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.