در سایه تغییرات منطقه ای و بین المللی سریع برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات شروع کرده اند به رفتن دنبال منافع خودشان و اولین منفعت آنها دوری از سیاست برخوردها و دشمنی هاست.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: ما بر این باور نیستیم که رابطه ای محوری میان شیوع ویروس کرونا و این تحول سریع در روابط امارات و سوریه وجود داشته باشد زیرا اولا دلایلی که منجر به متشنج کردن این رابطه شد در اصل دیگر وجود ندارند، دوما به دلیل آن که ائتلاف های امارات که در پی آن تشکیل شد (و منظورمان در اینجا ائتلاف عربستان و امارات است) از هم پاشید و سوما روابط امارات و ایران به سرعت در حال گسترش است و اختلافات میان این دو کشور نیز به اندازه ای که پنج سال پیش یا هفت سال پیش بود، نیست.

مهمتر از همه این دلایل این است که سوریه ایستادگی کرد و بر توطئه یا بیشتر آن غلبه پیدا کرد و در حال بازیابی جایگاه خود به عنوان یک قدرت عربی و منطقه ای تأثیر گذار است و در صدر ائتلاف مقاومی است که در حال حاضر قوی ترین ائتلاف است و بسیاری از آن هزاران حساب می برند.

به همین دلایل تماس تلفنی شیخ«محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در یک هفته پیش و سخنان دکتر«انور قرقاش»وزیر مشاور در امور خارجه امارات که خواستار کمک به سوریه برای رویارویی به بحران کرونا را باید در چارچوب این تحولات سریع  و پیامدهای پس از آن دانست که پر از سورپرایزهایی هستند که بارزترین آنها رهبری شاخه ای در اتحادیه عرب توسط امارات است که خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است و بعید نمی دانیم که شیخ «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات به زودی به دمشق سفر کند.

امارات کمک های بشردوستانه به تهران فرستاد و وزیر خارجه اش با همتای ایرانی خود در اقدامی که همه برگه های دیپلماتیک را به هم ریخت تماس گرفت و این یعنی امارات شروع کرده است به رهبری سیاستی دیپلماتیکی که از نوعی استقلال از قید و بندهای همپیمانانش در شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی برخوردار است. در سایه تغییرات منطقه ای و بین المللی سریع برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات شروع کرده اند به رفتن دنبال منافع خودشان و اولین منفعت آنها دوری از سیاست برخوردها و دشمنی هاست.

سخنان دکتر قرقاش درباره نزدیکی به سوریه «بلودوزی» به شمار می رود که راه را برای اقدامی بزرگتر هموار می کند و هر کسی وضعیت و تحولات رسانه های رسمی امارات درباره سوریه، ایران و محور مقاومت را از لحاظ لهجه، توصیف ها و حذف اسم های قدیمی و جایگزین کردن شان با توصیف ها و اسم های متمدنانه تر و حرفه ای تر دنبال کرده باشد می تواند نتایج زیادی در این عرصه بگیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.